۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۲
کد خبر: ۷۵۵۵۹۹
حجت الاسلام روستاآزاد خبر داد؛

بکارگیری نیمی از قطب های علمی دفتر تبلیغات اسلامی در جهت کمک به آموزش و پرورش

بکارگیری نیمی از قطب های علمی دفتر تبلیغات اسلامی در جهت کمک به آموزش و پرورش
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی از بکارگیری نیمی از قطب های علمی این نهاد حوزوی برای کمک به آموزش و پرورش خبر داد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدتقی سبحانی در جلسه هم‌اندیشی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌وپرورش، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و رویکردهای دفتر تبلیغات اسلامی و تحول‌های ساختاری صورت‌گرفته در آن، اظهار داشت: حوزه تبلیغ برجسته‌ترین نظام فعالیتی دفتر تبلیغات به شمار رفته در نگاه به رویکردهای پژوهشی و آموزشی دو مجموعه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام تأسیس شده است.

وی ضمن اشاره به توسعه بخش‌های مختلف دفتر تبلیغات و ظرفیت‌سازی‌های جدید صورت‌گرفته به تدوین بسته جامع ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی و تبلیغی این مجموعه اشاره نمود و اظهار داشت: دفتر تبلیغات اسلامی به‌منظور بهینه‌سازی رویکردها و کاربردی‌سازی فعالیت‌ها، قطب‌های علمی و فرهنگی را با رویکرد حل مسائل فرهنگی کشور تأسیس نموده است.

رئیس بنیاد بین‌المللی امامت گزارشی از میزهای تخصصی هریک از چهار قطب علمی و فرهنگی دفتر تبلیغات ارائه نمود و خاطرنشان کرد: شورای میزهای تخصصی دفتر تبلیغات با حضور متخصصانی از مؤسسات برگزار و مسئله‌های کشوری در این قطب‌ها و میزها بررسی و راه‌حل‌های مشخص میدانی ارائه می‌گردد.

گزارشی از هم اندیشی معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش با مسئولان دفتر تبلیغات

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سبحانی به هم‌افزایی سازمانی قطب‌های علمی دفتر تبلیغات با یکدیگر اشاره نمود و اذعان داشت: قطب تعمیق باورهای دینی و مقابله با فرق انحرافی، مبتنی بر میزهای تخصصی مختلف در راستای تعمیق باورهای دینی، مقابله با فرق انحرافی و بسط و توسعه فرهنگ قرانی فعالیت می‌کند.

رئیس قطب تعمیق باورهای دینی تدوین برنامه عملیاتی حل مسائل فرهنگی کشور را از مهم‌ترین اهداف میزهای تخصصی قطب‌های علمی و فرهنگی برشمرد و اذعان داشت: میزهای تخصصی قطب‌های علمی و فرهنگی دفتر، پیش از حوادث اخیر کشور در دو سال گذشته، مبتنی بر آمار، اطلاعات و کارشناسی‌های صورت‌گرفته، ضمن تأکید بر اهمیت اولویت‌بندی نسل نوجوان، بر لزوم بررسی چالش‌ها و آسیب‌های جامعه از سطح دانشگاه به سطح آموزش‌وپرورش تصریح و برنامه‌های عملیاتی مختلفی را در راستای پاسخ به نیازها طراحی نمود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سبحانی تصریح کرد: با محوریت ائمه جمعه، نمایندگی ولی‌فقیه و مجموعه مدیران کلان استان، ضمن تشکیل جلسات کارشناسی و اخذ پیمان‌های مشترک، برای برطرف‌سازی مسائل و پاسخ به نیازهای نسل جوان و نوجوان طرح‌هایی ارائه و همکاری‌های گسترده‌ای شکل گرفت.

وی برگزاری دوره‌های دانش‌افزایی فرقه شناسی ویژه طلاب و دانشجویان را از جمله رویکردهای مجموعه‌های دفتر برشمرد و اذعان داشت: قطب علمی فرهنگی تعمیق باورهای دینی و مقابله با فرق انحرافی، دوره‌های تخصصی آشنایی با فرق را برای مدیران و نخبگان سازمان‌ها برگزار و با برپایی نمایشگاهی تخصصی آخرین اطلاعات میدان فرق را به سمع و نظر مسئولان رسانده است.

گزارشی از هم اندیشی معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش با مسئولان دفتر تبلیغات

رئیس قطب تعمیق باورهای دینی در ادامه ضمن تأکید بر اهمیت توجه به ظرفیت آموزش‌وپرورش در ارتباط با نسل نوجوان، با بیان این که بنیادهای اعتقادی و باورهای دینی کمتر موردتوجه نسل جدید قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: دفتر تبلیغات اسلامی مبتنی بر زبان و ابزارهای ارتباطی نوین و توجه به شیوه‌های جدید آموزش اعتقادی و نوع ظرافت پرورش و تربیت اعتقادی نسل‌ها، تحولات ارزشمندی را رقم زده است.

وی به همکاری بیش از ۱۰ مؤسسه فرهنگی و حوزوی با قطب تقویت باورهای دینی نسل نوجوان اشاره نمود و اذعان داشت: تربیت مربی کودک و نوجوان از جمله رویکردهایی است که همواره موردتوجه قرار گرفته شده است؛ نقد و بررسی متون اعتقادی و تربیتی نسل نوجوان و برخی از کارهای ارزشمندی در نقد و بررسی متون آموزش‌وپرورش در حوزه عقاید اخلاق و احکام داشته، در زمینه محتواسازی برای نسل کودک و نوجوان فعالیت‌های ارزشمندی را دنبال نموده‌ایم.

مدیرعامل مؤسسه معارف ضمن تأکید بر اهمیت دانش‌افزایی معلمان و مربیان آموزش‌وپرورش با بیان یان که در نسبت‌سنجی مؤسسات حوزوی و آموزش‌وپرورش می‌توان کارهای مکملی طراحی نمود، اظهار داشت: تربیت مربی تخصصی برای اردوگاه‌ها از جمله رویکردهایی است که می‌توان در همکاری با دفتر تبلیغات و نهادهای مرتبط با موضوعات آموزش‌وپرورش در حوزه دنبال نمود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سبحانی در پایان سخنان خود بر لزوم نقطه‌زنی میدانی دفتر تبلیغات اسلامی و آموزش‌وپرورش در همکاری‌ها تصریح نمود و ابراز داشت: اگر طرح‌های عملیاتی ارائه شده درست اجرا گردد، ضمن افزایش هم‌افزایی، شاهد تقویت پل ارتباطی میان حوزه و آموزش‌وپرورش خواهیم بود که آثار ارزشمندی را در تقویت بنیادهای معرفتی فرزندان و دانش‌آموزان خواهد داشت.

 

گزارشی از هم اندیشی معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش با مسئولان دفتر تبلیغات

حجت‌الاسلام‌والمسلمین روستاآزاد نیز در این نشست با بیان این که بخش قابل‌توجهی از ظرفیت دفتر تبلیغات به‌صورت اختصاصی معطوف به فعالیت‌های آموزشی - پرورشی است، اظهار کرد: نیمی از قطب‌های علمی دفتر تبلیغات رویکرد خود را به سمت بررسی اولویت‌های تربیتی آموزش‌وپرورش سوق داده‌اند.

معاون فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی با تأکید بر این که تمام مولفه‌های متغیر نظام هویتی و معنایی نسل‌ها موردتوجه قطب‌های علمی فرهنگی دفتر است، گزارشی از شکل‌گیری تبلیغ‌های تخصصی و فعالیت گروه‌های تبلیغی در حوزه‌های مختلف ارائه نمود و ابراز داشت: امیدواریم با همکاری معاون پرورشی وزارت آموزش‌وپرورش بتوانیم در مسیر ساماندهی ناهنجاری‌ها و التیام بنیادهای اعتقادی و باورهای دانش‌آموزان، اقدامات جدی و ارزشمندی را رقم زنیم.

وی ضمن اشاره به نقاط ضعف و قوت طرح امین، با بیان این که نباید از تعامل با معلمان و مربیان تربیتی و پرورشی غافل شویم، اظهار داشت: دفتر تبلیغات اسلامی آمادگی دارد تا با بهره‌گیری از ظرفیت اردوگاه‌های فعال آموزش‌وپرورش، بتواند ویژه‌برنامه‌های برپایی اردوهای تابستانه معرفتی را برای حل موضوعات متنوع و کنشگری آسیب‌های اجتماعی برگزار نماید.

حجت‌الاسلام والمسلمین روستاآزاد با بیان این که برای تمام جامعه مخاطبانی آموزش پرورش اعم از دانش‌آموزان، معلمان و خانواده‌ها می‌توان برنامه‌های منسجمی را در ظرفیت اردوگاهی برگزار نمود، خاطرنشان کرد: ایجاد فضاهای گفتگوی صمیمی، مهم‌ترین پایه ورود به میدان تخاطب با نسل جوان و نوجوان امروزی و حل مسائل پیرامونی است.

 

گزارشی از هم اندیشی معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش با مسئولان دفتر تبلیغات

حجت‌الاسلام پورثانی معاون پرورشی وزارت آموزش‌وپرورش نیز در ادامه ضمن ارائه گزارشی از ظرفیت‌های این وزارتخانه، وزارت آموزش‌وپرورش را از پر مسئله‌دارترین وزارت‌خانه‌های کشور توصیف نمود و با بیان این که مسائل حل نشده بسیاری در این بستر وجود دارد، اظهار داشت: متأسفانه هنوز در ۶۰ درصد مدارس هیچ نیروی پرورشی وجود ندارد و ظرفیت‌های موجود نیز آن‌گونه که باید فعال نشده است.

وی با بیان این که متأسفانه نسل نوجوان امروزی ما به سمت دوری از فهم درست از دین سوق داده می شود، گزارشی از پایش آماری نیازها، اقتضائات و دغدغه‌های دانش‌آموزان نسل جدید ارائه نمود و اظهار داشت: آسیب‌های دانش‌آموزی بسیار جدی است؛ چرا که عموماً در فضایی خارج از طرح‌ها، برنامه‌ها و انتظارات ما سیر می‌کنند.

حجت‌الاسلام پورثانی با اشاره به این که امسال برای نخستین‌بار شاهد حضور ۴۴۰ هزار دانش‌آموز در مراسم اعتکاف بودیم، اظهار داشت: هرجا نیروهای مخلص، متعهد، متخصص و انقلابی ورود نمودند؛ توانستند با نوجوانان ارتباط عمیق و پایداری برقرار کنند، این رویکردها همراهی و همدلی جوانان و نوجوانان را به دنبال داشته است.

معاون پرورشی وزارت آموزش‌وپرورش نوجوانان و دانش‌آموزان را مهم‌ترین اولویت جامعه امروزی دانست و اظهار داشت: فقدان فهم درست یکپارچه در میان مسئولان و متولیان نسبت به شرایط، نیازها، اقتضائات و دغدغه‌های دانش‌آموزان، مسائل بی‌شماری را در مسیر شکل‌گیری ارتباط پایدار با جوانان و نوجوانان ایجاد نموده است.

گزارشی از هم اندیشی معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش با مسئولان دفتر تبلیغات

وی به گستره وصف‌ناپذیر تخاطب واقعی مبلغان و شکل‌گیری گفتگوهای رودررو با قشر جوان و نوجوان اشاره نمود و اظهار داشت: معاونت پرورشی آموزش‌وپرورش آماده توسعه همکاری‌ها با تمام مجموعه‌های فعال در حوزه فرهنگ دینی است و در این میان تمام ظرفیت خود را برای بهره‌گیری از دستگاه‌های فرهنگی فعال نموده است.

حجت‌الاسلام پورثانی بر اهمیت برگزاری دوره‌های دانش‌افزایی معارفی برای تمام جوامع مخاطبانی آموزش‌وپرورش اشاره نمود و ابراز داشت: در کنار برپایی دوره‌های دانش‌افزایی، تجهیز اردوگاه‌ها ناظر به فضای بصیرتی و معرفتی با مشارکت مجموعه حوزه از جمله رویکردهایی است که می‌تواند آثار ارزشمندی را به دنبال داشته باشد.

ارسال نظرات