۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۷۵۵۳۹۵

سقوط آزاد نرخ باروری متوقف شد/ آغاز غربالگری SMA از امسال

سقوط آزاد نرخ باروری متوقف شد/ آغاز غربالگری SMA از امسال
معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه سقوط آزاد نرخ رشد جمعیت متوقف شده است، از آغاز غربالگری پیشگیری از تولد نوزادان مبتلا به بیماری اس‌ام‌ای در سال جاری خبر داد.

به گزارش سرویس جمعیت و تعالی خانواده خبرگزاری رسا، حسین فرشیدی امروز در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت درباره اقدامات و برنامه‌های معاونت بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به نامگذاری یکی از روزهای هفته سلامت به عنوان خانواده و جوانی جمعیت اظهار کرد: سقوط آزاد نرخ رشد جمعیت متوقف شده و سرعت کمتری پیدا کرده است و این موضوع نشانه خوبی است که در سال 1403 بتوانیم شاهد افزایش نرخ باروری در کشور باشیم. مهمترین کار در این راستا فرهنگسازی است یکی از کارهایی که وزارت بهداشت در حال انجام آن است اجرای طرح نفس است که در آن مراقبان سلامت به مشاوره پیشگیری از سقط جنین می‌پردازند.

وی ادامه داد: غربالگری بیماری SMA نیز یکی دیگر از برنامه‌هایی است که امسال آغاز خواهد شد تا از تولد نوزادانی که به این بیماری مبتلا هستند پیشگیری شود زیرا این کودکان در سنین پایین مرگ رنج‌آوری دارند.

فرشیدی همچنین به تغذیه سالم به عنوان یکی از عوامل موثر در سلامتی اشاره کرد و گفت: برای به دست آوردن سلامتی، ورزش، تغذیه و کاهش استرس نقش مهمی دارند. باید آمار بیماری‌های غیرواگیر را از طریق سبک زندگی سالم کاهش دهیم؛ در این راستا یکی از اقدامات مهم ما، اجرای برنامه نان کامل است که بیش از 1800 نانوایی داریم که آرد سبوس دار استفاده می‌کنند که این موضوع باعث کاهش بسیاری از بیماری‌های مزمن می‌شود.

فرشیدی با بیان اینکه نرخ رشد جمعیت در بسیاری از کشورهای پیشرفته و پردرآمد مانند ژاپن و کره جنوبی نیز نزولی است، گفت: باید فرهنگسازی در راستای افزایش ازدواج و فرزندآوری جوانان انجام شود زیرا تجربه کشورهای پردرآمد نیز نشان داده که صرفا حمایت اقتصادی منجر به افزایش جمعیت نخواهد شد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: در عین حال باید فرآیند بارداری و ارائه خدمات درمانی برای مادران خوشایند شود تا مادران بعد از باردار شدن تمایل داشته باشند که فرزند دیگری نیز داشته باشند.

وی با هشدار نسبت به سزارین های تقویمی و در تاریخ‌های رند بیان کرد: متاسفانه با این چالش مواجه هستیم که برخی برای تولد فرزندشان در تاریخ رند، اقدام به زایمان زودرس می‌کنند که این موضوع خطرات و عوارضی در پی دارد.

در ادامه صابر جباری؛ رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت نیز بیان کرد: نرخ باروری کلی در سال 1402 نسبت به سال 1401 موالید کاهشی بوده است اما سیر نزولی تعداد موالید کاهش پیدا کرده است البته خطر و معضل سالمندی جمعیت همانند گذشته نگران کننده است.

وی ادامه داد: امیدواریم مجموعه اقداماتی که در قالب قانون جوانی جمعیت صورت می‌گیرد از گرفتار شدن ما در سیاهچاله جمعیتی جلوگیری کند.

رئیس اداره حوانی جمعیت وزارت بهداشت تصریح کرد: در بخش دولتی پوشش درمان ناباروری کامل شده و خدمات حوزه ناباروری در حوزه پیشگیری نیز آغاز شده است و تشخیص به هنگام ناباروری در مراکز بهداشتی و درمانی زودتر انجام می‌شود تا زوجین نابارور زودتر شناسایی و درمان شوند. الان حدود 80 مرکز درمان ناباروری سطح دو در کشور داریم که به تشخیص و درمان به موقع ناباروری کمک می‌کنند. بسیاری از زوجین نابارور که به اقدامات تخصصی مانند ای وی اف نیاز ندارند در این مراکز درمان می‌شوند.

وی با بیان اینکه برخی از غذاها، آلودگی های هوا و زیست محیطی و سموم کشاورزی بر بحث باروری تاثیر می‌گذارند، خاطرنشان کرد: در حال بررسی این موارد هستیم تا مشخص شود که مثلا محصولات تراریخته روی باروری تاثیر دارند یا خیر و این بررسی را با همکاری پدافند غیرعامل و وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌دهیم.

جباری با اشاره به اینکه فاصله بین ازدواج تا تولد اولین فرزند در کشور ما 5 سال بوده است، بیان کرد: الان این فاصله به 3 سال رسیده است اما هدف‌گذاری ما زیر 2 سال است یعنی زوجین دو سال اول ازدواج اقدام به فرزندآوری کنند. توصیه ما این است که زوجین جوان در دوسال اول پس از ازدواج اقدام به فرزندآوری کنند زیرا در صورت نابارور بودن، زودتر تشخیص داده شده و درمان می‌شوند.

ارسال نظرات