۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۷۴۹۲۸۷
با پژوهشگران حوزوی؛

نبود نظام جامع و فقدان مدیریت واحد از آسیب های پژوهش حوزه

نبود نظام جامع و فقدان مدیریت واحد از آسیب های پژوهش حوزه
حقانی آسیب های پژوهش را متعدد توصیف کرد و نبود بودجه کافی، نبود سامانه جامع برای ثبت محصولات پژوهشی و عدم نیازسنجی در کارهای پژوهشی را از مهمترین این موارد دانست.
سرکار خانم ریحانه حقانی استاد جامعة الزهرا (س) در سخنانی با اشاره به مشکلات پیش روی پژوهش، گفت: یکی از آسیب های پژوهش در حوزه همواره فقدان یک مدیریت واحد است که با اساسنامه ای که رهبر معظم انقلاب ابلاغ کردند این اتفاق رخ داده است.
وی ادامه داد: براساس این اساسنامه امر پژوهش در حوزه علمیه برادران توسط شورای عالی اداره و مدیریت می شود و و در حوزه علمیه خواهران این امر به عهده شورای سیاستگذاری حوزه خواهران سپرده شده است.
 
استاد جامعة الزهرا (س) بیان داشت: با این وجود هنوز یک مشکل اساسی وجود دارد و آن نبود یک نظام جامع پژوهش است، البته مقدمات این کار فراهم شده اما هنوز به اجرا و ابلاغ نرسیده است.
 
وی افزود: اگر این نظام جامع شکل بگیرد کارهای پژوهشی براساس نیاز واقعی جامعه اتفاق می افتد و آنچه نظام به آن نیاز دارد در آن لحاظ می شود و در واقع با پژوهش های کاربردی تری مواجه خواهیم بود.
 
حقانی گفت: با آسیب شناسی که دو سال گذشته در رابطه با حوزه پژوهشی طلاب، دانش آموختگان، اساتید، عرصه های تبلیغی و ساختار اجرایی عرصه پژوهش انجام دادیم این مطلب برای ما روشن شد که نتیجه و کاری که طلاب در نهایت در پایان تحصیل خود و اساتید در پژوهش های خود ارائه می دهند چندان مطلوب جامعه حوزوی نیست.
 
استاد جامعة الزهرا (س) افزود: اینکه برای دانش آموختگان بعد از اتمام تحصیلات آن ها چه برنامه های پژوهشی در نظر گرفته می شود؟ و یا در مورد اساتید چه کارهایی صورت می گیرد تا سال به سال به جهت پژوهشی تقویت شوند؟ سوالاتی است که پاسخ آن در داشتن یک برنامه جامع پژوهشی نهفته است.
 
حقانی بیان داشت: در جلسات مختلف با مدیران حوزه در سطوح مختلف مشکلات پژوهشی مطرح شده است اما اتفاقاتی که باید بیفتد را شاهد نبوده ایم و به برنامه جامعی در حوزه پژوهش نرسیده ایم.
 
وی اظهار داشت: در بسیاری از موضوعات روز مانند حجاب لازم است حوزه وارد و هیأت های اندیشه ورزی تشکیل شود و از سوی دیگر تقسیم کاری در نهادهای مختلف حوزوی را شاهد باشیم و از موازی کاری در عرصه پژوهش پرهیز شود.
 
حقانی با اشاره به بودجه پائین پژوهش جامعةالزهرا (س) افزود: امسال با کاهش بودجه مواجه بودیم اما این باعث نشد تا از اهداف پژوهشی صرف نظر کنیم و سعی کردیم این کسری را از منابع دیگر تأمین کنیم و راهکار ما در تأمین بودجه استفاده از ظرفیت خیرین و کمکی بود که از جانب مراجع تقلید دریافت کردیم و حتی برخی از پژوهشگران به صورت جهادی وارد عرصه شدند.
 
وی با اشاره به تکراری بودن برخی محصولات پژوهشی، بیان داشت: اگر پژوهش ها بر اساس نیازسنجی درست صورت پذیرد در نتیجه شاهد پژوهش های تکراری نخواهیم بود و از سوی دیگر نیاز است تا پژوهشگران به لحاظ محتوایی و روشی آموزش هایی ببینند که این امر در قالب دوره های متعددی  در جامعة الزهرا (س) در حال انجام است.
معاون پژوهش جامعة الزهرا (س) اظهار داشت: حاصل برگزاری دوره ها و آموزش ها به خصوص در حیطه روشی  در جامعة الزهرا (س) را می توان در موفقیت هایی دید که خواهران پژوهشگر کسب کرده اند.
 
حقانی گفت: شاید نتوان یک آسیب را به عنوان مهمترین آسیب پژوهش در نظر گرفت، اما از مهمترین آسیب ها نبود نیازسنجی درست در کارهای پژوهشی به خصوص پایان نامه های سطح 3 و 4 و نیز نبود یک سامانه جامع برای ثبت محصولات پژوهشی طلاب است.
ارسال نظرات