۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۷۴۱۹۲۱
صدور انقلاب ۱۰؛

گفتمان انقلاب تهدیدی برای غرب

گفتمان انقلاب تهدیدی برای غرب
انقلاب اسلامی سکولارسازی منطقه را به خطر انداخته و گفتمان مستقلی بر پایه اصول اسلامی تشکیل داده بود که با اصول پذیرفته شده شرقی و غربی همخوانی نداشت.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، «صدور انقلاب» همواره مورد بحث و مناقشه بوده است، به‌ویژه در سال‌های اولیه انقلاب اسلامی اختلاف‌نظر بین نخبگان حاکم کاملاً مشهود بود، اما بعد از پشت سر گذاشتن شرایط انقلابی و شروع جنگ که نیاز به یکپارچگی و انسجام بیشتری احساس می‌شد، تقریباً در مورد سیاست «صدور انقلاب» اجماع صورت گرفت.

در مقابل این اجماع در بیرون نیز اجماعی بر علیه انقلاب اسلامی شکل گرفت که در جنگ تحمیلی و حمایت کشورها از عراق خود را نشان داد و بسیاری از کشورها وجود ایرانی مستقل را برنمی‌تابیدند و از گسترش فرهنگ انقلاب اسلامی نگران بودند.

خطر گفتمان انقلاب برای غرب

صدور مردم‌سالاری دینی انقلاب

انقلاب اسلامی سکولارسازی منطقه را به خطر انداخته بود و مذهبی گرایی را در مقابل آن قرار داده بود و گفتمان مستقلی بر پایه اصول اسلامی تشکیل داده بود که با اصول پذیرفته شده شرقی و غربی همخوانی نداشت و این برای کشورهای غربی که حفظ خاورمیانه را حیاطی می‌دانستند قابل‌هضم نبود.

مارگارت تاچر نخست‌وزیر اسبق انگلستان خطر ایران را بیشتر از شوروی دانست و گفت: غربی‌ها از شوروی واهمه ندارند؛ چون در مقابل سلاح‌های نظامی ویرانگر شوروی ما نیز به سلاح‌های مدرن مجهزیم، اما از حضور فرهنگ اسلامی انقلاب ایران نگرانیم. (1)

این اظهارنظر به‌خوبی نشان می‌دهد که تفکر اسلامی انقلاب ایران بسیار مهم‌تر از دستاوردهای علمی و فیزیکی آن برای کشورهای منطقه است، خطری که با جنگ و تهدید نظامی نمی‌توان جلوی آن را گرفت به همین دلیل جنگ رسانه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران شروع شد.

بدون تردید بازتاب انقلاب اسلامی در خارج از مرزها نشان‌دهنده پویایی و موفقیت سیاست‌های داخلی انقلاب اسلامی است و موفقیت این بازتاب مرهون ارائه الگوی کارآمد داخلی است؛ در واقع صدور انقلاب فقط انتقال افکار، اندیشه‌ها و ارزش‌های اسلامی و انقلابی نیست.

صدور انقلاب علاوه بر این موارد شیوه‌های اجرایی، مدل اقتصادی، فرهنگی و اهداف و استراتژی‌های سیاسی را در برمی‌گیرد؛ صدور انقلاب در میدان عمل ملت‌ها را و نه صرفاً حکومت‌ها را موردتوجه قرار می‌دهد و هدف اصلی این است که ملت‌های مظلوم و ستمدیده به سلطه ظالمان و دیکتاتورها پایان دهند.

پیروزی انقلاب اسلامی بر پایه قدرت نرم بود که ریشه در اعتقادات و باورهای دینی مردم داشت توانست بر قدرت‌های سخت‌افزاری جهان پیروز شود که در این راستا یکی از مؤثرترین راه‌ها برای صدور انقلاب، تکیه بر قدرت نرم ایران برای انتقال فرهنگ اسلامی و ارزش‌های اخلاقی است.

خطر گفتمان انقلاب برای غرب

موقعیت ویژه ایران؛ امتیاز ویژه انقلاب

موقعیت جغرافیایی ویژه ایران و قرارگرفتن در مسیر شرق و غرب و دسترسی به آب‌های آزاد و ذخائر غنی معدنی این امکان را برای ایران فراهم آورده است که به‌عنوان یک بازیگر مهم در منطقه ایفای نقش کند و بتواند تأثیرات مهمی در سطح منطقه و بین‌الملل داشته باشد؛ برای مثال شیخ اسعد تمیمی از رهبران فلسطینی معتقد است که انقلاب اسلامی این واقعیت را که «اسلام راه‌حل و جهاد وسیله اصلی است» (2) را به سرزمین فلسطین وارد کرد.

عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌ها و نهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی مانند سازمان کنفرانس اسلامی، جنبش غیرمتعهدها، سازمان همکاری شانگهای و پیمان بریکس و ایفای نقش فعال در آنها در معرفی انقلاب ایران و دستاوردهای آن می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود.

ایران از محدود کشورهای منطقه است که انتخابات آزاد برگزار می‌کند و نظامی دموکراتیک بر آن حاکم است و در همین راستا انقلاب اسلامی می‌تواند کشورها را به مردم‌سالاری دینی بر اساس مبانی و اصول انقلاب اسلامی دعوت کند و نقش مهمی در این جهت صدور انقلاب، ایفا کند.

فرهنگ و تمدن اسلامی از شیوه‌های مؤثر برای صدور انقلاب اسلامی است؛ ایران باسابقه تمدنی غنی و قدیمی می‌تواند بر تمدن جهانی تأثیری عمیق بگذارد و استفاده از رسانه‌ها مانند ماهواره و مطبوعات برای رساندن فرهنگ و پیام انقلاب به جهان لازم و ضروری می‌باشد.

توسعه صنعت گردشگری علاوه بر مزیت‌های اقتصادی در معرفی انقلاب اسلامی به جهانیان بسیار تأثیرگذار است و فرصت خوبی برای نشان‌دادن دستاوردهای انقلاب اسلامی به دیگر کشورها است و ازآنجایی‌که نشست‌های بین‌المللی و عمومی عرصه تبادل اطلاعات و نشان‌دادن تصویر واقعی از یک کشور است؛ روابط فرهنگی و علمی در اشاعه فرهنگ انقلاب اسلامی مؤثر خواهد بود.

جامعه اگر در داخل به ثبات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و امنیتی برسد و با پشت سر گذاشتن تهدیدهای احتمالی جامعه‌ای متحد و یکپارچه را شکل دهد می‌تواند با اتکا به دستاوردهای داخلی تجربه‌های خود را به دیگران منتقل کند و صدور انقلاب را محقق کند.

 مقام معظم رهبری الگوی اسلامی را برای حیات معنوی و مادی موفق خواندند و فرمودند: الگوی کشور اسلامی به معنای این نیست که در این کشور همه‌ی مردم فقط مشغول نماز و روزه و دعا و توسّلاتند؛ نه، اینها هست، اینها معنویّت است؛ اما در کنار این معنویّت، پیشرفت مادّی، رشد علمی، توسعه‌ی عدالت، کم‌شدن فاصله‌های طبقاتی و برداشته‌شدن قلّه‌های اشرافی‌گری هست. (3)

نمایش کارآمدی نظام اسلامی در تمام زمینه‌ها به عنوان مهمترین راهبرد در راستای صدور انقلاب که همان صدور اسلام است، می‌باشد و الگوشدن در عرصه های اقتصادی، مردم سالاری دینی، عملی و تکنولوژیک می تواند با استقبال خوبی از سوی ملت های جهان همراه باشد و مهمترین شیوه برای صدور انقلاب باشد.

 


 پی‌نوشت:
 (1) خرمشاد، 1381: 72.
 (2) منشاوی، 1990: 193.
 (3) بیانات رهبر معظم انقلاب: ۱۳۹۵/۰۵/۱۱

ارسال نظرات