۰۲ آذر ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۳
کد خبر: ۹۱۲۳۱

فراخوان همایش اسلام و حکومت اعلام شد

خبرگزاری رسا ـ همایش اسلام و حکومت از سوی معانت پژوهش مجتمع آموزش عالی فقه قم برگزار می‌شود.
همايش علمي، نشست علمي


به گزارش خبرگزاری رسا، همایش اسلام و حکومت به همت معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی فقه قم، اسفندماه در مسجد مدرسه مبارکه حجتیه برگزار می‌شود.

براساس این گزارش، معاونت پزوهش مجتمع آموزش عالی فقه برای غنای مباحث حکومت اسلام، همایش «اسلام وحکومت» را در دو محور اساسی «ولایت فقه» و «تعامل با حکومت‌های غیر اسلامی» برگزار می‌کند.

از تمامی پژوهشگران دعوت شده است تا مقالات خود را در دو محور اصلی و محورهای دیگری همچون رابط دین وحکومت، اهداف و ضرورت حکومت اسلامی، حکومت از نگاه فریقین، مفهوم جمهوریت و اسلامیت در حاکمیت دینی، بررسی و نقد نظریه جدایی دین از سیاست، مردم سالاری دینی و مقایسه آن با دموکراسی غربی، نقش عالمان دین در حکومت اسلامی، معنویت، اخلاق و نسبت آن به سیاست، جمهوری اسلامی در آرمان و عمل، ماهیت انقلاب اسلامی، نسل آینده و انقلاب اسلامی و مفهوم ولایت مطلقه در نظریه حکومت اسلام به دبیرخانه همایش ارسال کنند.

همچنین مبانی قرآنی وحدیثی حکومت ولایی، مبانی هستی شناختی، انسان شناختی، جامه شناختی ولایت فقیه، بررسی ادله عقلی ونقلی ولایت فقیه، مبانی ولایت مطلقه فقیه، تبیین نظریه ولایت فقیه نزد فقها امامیه، تبیین نظریه ولایت فقیه حضرت امام خمینی‌(ره)، قلمرو اختیارات ولی فقیه، شرایط و ویژگیهای ولی فقیه، ویژگی‌های حاکم اسلامی درحکومت اسلامی، وظایف ولی فقیه در حکومت اسلامی، امتیازات حکومت ولایی بر سایر حکومت‌های از دیگر محورهای این همایش است.

قواعد حاکم در تعامل بین حکومتهای اسلامی و غیر اسلامی، تعامل مسلمین با حکومت‌های غیر اسلامی، وظایف مسلمین درقبال حکومت‌های غیر اسلامی، حقوق مسلمانان در حکومت‌های غیر اسلامی، عمل به وظایف شرعی در حکومت‌های غیر اسلامی، سیاست خارجی درحکومت نبوی و علوی، دولت نبوی و علوی، و حقوق بین‌الملل، تعامل با حکومت‌ها در سیره معصومین و عالمان دینی و حکومت اسلامی و برخورد با مخالفان را می‌توان به عنوان محورهای دیگر این همایش نام برد.

یادآور می‌شود، همایش اسلام و حکومت اسفند 1389 برگزار می‌شود و آخرین مهلت ارسال مقاله تا پایان آذرماه اعلام شده است.

تایپ مقالات حد اکثر در 30 صفحه با فرمت word و ارسال آن به دبیرخانه همایش به نشانی قم ـ خیابان حجتیه ـ مجتمع آموزش عالی فقه ـ معاونت پژوهش ـ واحد همایش‌های علمی از شرایط اعلام فراخوان این همایش است.

گفتنی است، انتخاب موضوع غیر از عناوین مذکور با مجوز معاونت پژوهش مجتمع بلامانع است و علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از استاد مشاور می‌توانند به واحد همایش معاونت پژوهش مجتمع ـ اطاق 206 مراجعه و یا با شماره تماس 02517742084 بگیرند. /920/د102/ص

ارسال نظرات