۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۷۵۶۸۶۸

نخستین رویداد ملی «عطر و رایحه ایرانی» در کاشان برگزار شد

نخستین رویداد ملی «عطر و رایحه ایرانی» در کاشان برگزار شد
نخستین رویدادملی عطر و رایحه ایرانی ویژه برنامه روز ملی گل محمدی و گلاب همراه با آیین گل غلتان با حضور مسؤولان کشوری، استانی و شهرستان در کاشان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، سید محمد هاشمی قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین رویدادملی عطر و رایحه ایرانی ویژه برنامه روز ملی گل محمدی و گلاب که در تالار شهر شهرداری کاشان برگزار شد، با تبریک ولادت حضرت معصومه(س) و روز دختر گفت: گل محمدی تنها یک محصول نیست بلکه ریشه در فرهنگ و تاریخ این کشور دارد.

وی با بیان اینکه امسال برای نخستین بار با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور، ۲۰ اردیبهشت ماه در تقویم کشور به نام «روز ملی گل محمدی و گلاب» نامگذاری شده است، افزود: گل محمدی، نماد گل ملی کشور است و پرداختن به آن تقویت فرهنگ کشور را به دنبال دارد.

هاشمی بر تقویت رخداد فرهنگی و اقتصادی در حوزه گل محمدی تأکید کرد و اظهار داشت: ادبیات فارسی و اشعار شاعران سرشار از واژه‌های گل و گلاب است.

وی ثبت ملی روز محصول‌ها از جمله ثبت ملی گل محمدی را یکی از اتفاقات خوب در شورای فرهنگ عمومی دانست و اظهار داشت: ثبت ملی گل محمدی هوش فرهنگی شورای فرهنگ عمومی را در مسأله شناسی فرهنگی نشان داد.

به گفته وی روز محصول‌ها نه تنها صرفا یک محصول فرهنگی معرفی می‌کند و تنها کارکرد فرهنگی ندارد، بلکه سرشار از کارکرد‌های اقتصادی است.

قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان گفت: گرامیداشت‌ها و پاسداشت‌های عرصه گل محمدی در کاشان و دیگر مناطق فعال در کشت گل محمدی و ثبت روز گل محمدی و گلاب در تقویم ملی علاوه بر اینکه گرامیداشت خرده فرهنگ‌ها است، بلکه سبب تلاش مضاعف برای اتفاقات و رخداد‌های اقتصادی دیگر نیز خواهد شد.

سید مجید امامی رییس کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم گفت: دانشگاه و شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند با کار علمی ظرفیت‌های بالقوه گلاب را شناسایی و به محصول تبدیل کنند.

وی با بیان اینکه محصولات راهبردی و مولد و کشاوررزی در ایران نماد و محور جدی تحقق دانش بنیان در تحقق توسعه است، افزود: تحولات خوبی بر اساس محصول گل محمدی و گلاب انجام می‌شود و تولید سنتی عطر گل محمدی به دست مردم این ارزش دارد که با دانش بنیان کردن این محصول، ارزش افزوده آن را ارتقا داد.

به گفته وی با دانش بنیان کردن این محصول نیمی از هزینه‌های که برای تولید عطر و ادکلن قاچاق یا تقلبی می‌کنند به جیب تولید کنندگان عطر برمی گردد و ارزش افزوده بیشتری خواهد داشت و عطرگل محمدی بیش از این به جامعه جهانی معرفی می‌شود.

امامی با بیان اینکه هنوز از یک درصد دستاورد‌های گلاب نتوانسته ایم استفاده کنیم گفت: فرهنگ عطر و خوشبویی بزرگترین رهاورد و پیام صلح ملت ایران است و مردم ایران بخش عظیمی از آیین‌های خود را با گل جشن می‌گیرد و فرزندان خود را از همان ابتدا در گل می‌غلطانند.

رییس کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: سنت‌های چند هزار ساله مردم میراث ناملموس بشری است که باید حفظ شود از این رو ثبت گلاب گیری در فهرست میراث ناملموس جهانی باید پیگیری شود.

ثبت «روز گل محمدی و گلاب» در ضمیمه تقویم ملی کشور در تقویم کشور با پیشنهاد رسمی دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان کاشان در اسفندماه ۱۴۰۱ به شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان و موافقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرایی شد و با رأی مثبت شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ ۱۰ دی‌ماه ۱۴۰۲ به صورت رسمی ابلاغ شد.

لازم به ذکر است، شهرستان کاشان با ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار سطح زیر کشت گل محمدی و متوسط عملکرد این محصول در کاشان با ۲.۴ تُن در هر هکتار دارای رتبه نخست سطح زیر کشت و تولید گل محمدی در استان اصفهان و رتبه چهارم در کشور است و کاشت گل و تولید گلاب در منطقه کاشان دارای پیشینه تاریخی است، یکهزار و ۷۰۰ واحد گلابگیری صنعتی و ۴۸ واحد گلابگیری صنعتی، بیش از ۲۰ هزار نفر بطور مستقیم در این عرصه مشغول به کار هستند./۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات