۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۷
کد خبر: ۷۵۴۸۳۴
امام جمعه موقت کاشان تبیین کرد؛

جایگاه «دعا» در آینه آیات و روایات

جایگاه «دعا» در آینه آیات و روایات
اصفهان – حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: امیرمومنان(ع) می‌فرماید، خداوند چهار چیز را در چهار چیز مخفی است که یکی از آنها استجابت می باشد که در دعا مخفی شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامی تبار جمعه شب در جلسه تفسیر آیه ۴۱ سوره ابراهیم که در مسجد آیت الله رضوی کاشان برگزار شد، گفت: انسان نباید دعا را دست کم بگیرد و آن را کم اهمیت بداند.

وی افزود: از هر فرصتی که در تنهایی پیش می‌آید باید برای دعا کردن استفاده کرد و از فرصت‌هایی که برای انسان پیش می‌آید نهایت استفاده را برای دعا کردن داشته باشد.

امام جمعه موقت کاشان با تأکید بر اینکه دعا را بی اهمیت ندانید، گفت: برخی اوقات ممکن است دعا تاثیرگذار و گره‌ای از مشکلات را باز کند، از این رو امیرمومنان (ع) می‌فرماید، خداوند چهار چیز را در چهار چیز مخفی است که یکی از آنها استجابت است که در دعا مخفی کرده است.

وی با بیان اینکه انسان مومن و مسلمان در دنیا باید به فکر خود بوده و برای آخرت خود ذخیره‌ای را داشته باشد، ادامه داد: انسان هم باید به فکر گذشتگان بویژه «والدین» خود باشد که دین و دیانت و هدایت و تربیت خود را مدیون آنها است و هم به فکر آیندگان و نسل آینده و ذریه خود تا روز قیامت باشد.

حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: دعای انسان ممکن در نسل‌های آینده حتی تا هزار نسل آینده او نیز تأثیر گذار باشد و فرزندان صالحی که در نسل‌های آینده خواهند آمد از دعای امروز شما باشد.

وی ادامه داد: در دعا قبل از هر درخواستی طلب بخشش باید در اولویت نخست قرار داشته باشد، چرا که وقتی خداوند انسان را بخشید در ادامه لایق عنایت‌های دیگر خواهد شد.

امام جمعه موقت کاشان یادآور شد: خداوند در قرآن هرکجا از اجر و پاداش نام آورده است، قبل از آن از بخشش نام برده است، ابتدا خداوند انسان را می‌بخشد در ادامه به او پاداش می‌دهد، چرا که انسان در قیامت به نخستین چیزی که نیاز دارد مغفرت الهی است تا راه برای بقیه عنایات خداوند باز می‌شود.

وی با بیان اینکه دعا برای کافران در دنیا مانعی ندارد، اما اگر کافر از دنیا برود کسی حق ندارد برای آمرزش او دعا کند، افزود: خداوند در قرآن می‌فرماید، پیامبر و مومنین حق ندارند برای مشرکین در دنیا طلب مغفرت کنند. 

حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: برای هدایت کافران به مسیر مستقیم در دنیا می‌توان دعا کرد، اما اگر کافر از دنیا برود حتی اگر والدین انسان هم باشند، کسی اجازه ندارد برای مغفرت آنها دعا کند./۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات