۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۸
کد خبر: ۷۵۴۳۵۰
آیت الله حسینی خراسانی در گفت‌وگو با رسا:

تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، وظیفه مسؤولین است

تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، وظیفه مسؤولین است
عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به اینکه لازم نیست از مردم برای مشارکت در اقتصاد خواهش کنیم چرا که همیشه پای کار بوده اند، از مسؤولین خواست با برداشتن موانع حضور مردم و فراهم کردن زمینه مشارکت مردمی در اقتصاد، شعار سال ۱۴۰۳ را محقق کنند.
آیت الله سیداحمد حسینی خراسانی عضو فقهای شورای نگهبان در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، پس از قرائت آیه «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَسْبُكَ اللَّهُ وَمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ» با اشاره به نام گذاری سال 1403 توسط رهبری انقلاب، تصریح کرد: در طی سالیان گذشته مسأله اقتصاد به عنوان محور همه مسائل در کلام رهبری معظم انقلاب مورد تأکید قرار گرفته و در شرایط فعلی در میان مسائل نظامی، فرهنگی و... اقتصاد محوریت دارد.
 
وی در ادامه تعیین سیاست های نظام توسط ولی فقیه را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: حضرت آیت الله خامنه ای به عنوان یکی از تعیین کنندگان سیاست های کلی نظام، همواره بر اقتصاد تأکید داشتند؛ مسؤولین و دست اندرکاران امور اقتصادی باید در اقتصاد وارد شوند اما هنگامی که قرار است تولید شدت گرفته و شرایطی فراتر از رونق، تقویت و توسعه باید حاکم شود، از توان دولت خارج می شود از این رو باید از مظهر قدرت الهی که قدرت مردم و ملت است استفاده کرد.
 
عضو فقهای شورای نگهبان در ادامه با بیان اینکه مشارکت مردم در اقتصاد، ایده محوری حضرت آیت الله خامنه ای بوده است، بیان داشت: در سخنرانی نوروزی 1402 نیز از دولت خواسته شد که تصدی گری خود را کم کرده و به نظارت، حمایت و هدایت در حوزه اقتصاد بپردازد از این رو برای خروج از این شرایط اقتصادی به فعالیت بخش خصوصی احتیاج است. تجربه 45 ساله ما در انقلاب و نظام جمهوری اسلامی نشان داده است هر گاه مشارکت مردم پررنگ بوده است، موفقیت ها چمشگیر بوده و تأکید رهبری به مشارکت مردم در سال 1403 به همین دلیل است.
 
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به همه پرسی تعیین نظام جمهوری اسلامی و دفاع مقدس، حضور مردم را سبب خروج از بحران های شکننده دانست و تأکید کرد: پیروزی جمهوری اسلامی ایران در دفاع مقدس در اثر مشارکت مردم بود زیرا بسیج همگانی بود که نقش اساسی را ایفا کرد؛ در هر مقطعی که مشکلی ایجاد شد مانند حوادث طبیعی و کرونا، حضور و مشارکت مردم سبب پیروزی شد. برگزاری انتخابات ها جز به مشارکت مردم معنا ندارد.
 
وی با بیان اینکه تولید، اشتغال و معیشت اساس مسائل کشور است، تصریح کرد: جهاد، انقلاب و نهضت ما مردمی بوده است و در شرایطی که مقابله با حوادث طبیعی ما نیز مردمی بوده است از این رو وقتی مشکلی مانند نابه هنجاری های اجتماعی که ذهن و فکر مردم را تحت تأثیر قرار داده، وجود دارد با مشارکت مردم باید برطرف شود.
 
آیت الله حسینی خراسانی با اشاره به آیات قرآن گفت: اگر مردم پای کار باشند، هیچ قدرتی نمی تواند برای ما تهدید ایجاد کند و هیچ مشکلی نیز تهدید آفرین نیست؛ یکی از نقطه عطف های حرکت انقلابی ما حضور مردم در عرصه اقتصاد است که رهبری معظم انقلاب به درستی این مسأله را شناسایی کردند اما مسؤولین وظیفه دارند که موانع مشارکت مردم را برداشته و بستر و زمینه مشارکت را فراهم کنند.
 
نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: وظیفه مسؤولین است که مردم را کمک حال خود بدانند نه رقیب. بخش های بانکی و صنعتی خود را شریک و همکار ملت بدانند و بدانند اگر قرار است بر مشکلات فائق شوند باید با آغوش باز، دست نیاز به سوی مردم دراز کنند.
 
عضو فقهای شورای نگهبان در پایان خاطرنشان کرد: لازم نیست که از مردم برای حضور در اقتصاد خواهش کنیم زیرا آن ها پای کار بوده و کشور را از آن خود می دانند از این رو اگر زمینه ورود آن ها فراهم شود، قطعا همکاری می کنند. مردم خواستار کشوری پیشرفته و برخوردار هستند و برای بالنده شدن کشور و انقلاب پای کار هستند از این رو در تحقق مشارکت مردم مسؤولین وظیفه دارند.
ارسال نظرات