۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۴۴۲۹۵۶
نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان:

مشارکت مردمی در نظام اسلامی محصول رویکرد حکومتی به فقه است

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی با اشاره به کارآمدی فقه در نظام اسلامی گفت: اگر فقهای ما دید حکومتی داشته باشند و در صحنه نیز حضور پیدا کنند، بالطبع مردم هم به دنبال آنها شرکت در تصمیمات حکومت را واجب می‌دانند، اگر کمی بررسی کنیم شهر‌هایی که علمای آن به نسبت کمتر داعیه انقلاب و انقلابی‌گری دارند، حضور مردم در مشارکت‌های سیاسی نظام نیز کمرنگ‌تر است.
ایت الله حسینی خراسانی

به گزارش سرویس پیشخوان  خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل، حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد حسینی خراسانی، نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به کارآمدی فقه در نظام اسلامی و نقش آن در مشارکت مردمی گفت: نیاز مردم به حکومتی منظم ایجاب می‌کند که آنها در مسائل مشارکتی نظام همانند انتخابات حضور پیدا کنند.

 

وی در ادامه افزود: اگر فقهای ما دید حکومتی داشته باشند و در صحنه نیز حضور پیدا کنند، بالطبع مردم هم به دنبال آنها شرکت در تصمیمات حکومت را واجب می‌دانند، اگر کمی بررسی کنیم شهر‌هایی که علمای آن به نسبت کمتر داعیه انقلاب و انقلابی‌گری دارند، حضور مردم در مشارکت‌های سیاسی نظام نیز کمرنگ‌تر است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی با تأکید بر این ‌که فقه در حضور مردم در مسائل مشارکتی نظام تأثیر مستقیم دارد، اظهار داشت: امام خمینی(ره) فرمودند بیشتر فقه ما فقه معاملات و سیاسیات است که این حضور مردم نیز در جهت فقه سیاست تعریف شده است.

 

نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: امام علی(ع) به دلیل عدم مشارکت مردم خانه نشین شدند و در حاشیه قرار گرفتند؛ اما می‌بینیم با این وجود ایشان از مشورت دادن به حاکم وقت دست نکشیدند، چرا که مشارکت در امور سیاسی را بر خود واجب می‌دانستند.

 

این استاد برجسته حوزه علمیه با تأکید بر این‌که حضور مردم در انتخابات و مشارکت‌های سیاسی پشتوانه محکمی برای حکومت است، تصریح کرد: این حضور بسیار مهم است، چرا که اگر مقبولیت مردم نباشد، حکومت پشتوانه‌ای ندارد و به سرعت تضعیف می‌شود، ولو اینکه‌ حکومت امام علی(ع) باشد.

 

وی انتخابات و مشارکت مردم در نظام اسلامی را از ارکان مهم حکومت اسلامی دانست و گفت: اگر این مشارکت نباشد، اما فقیه هم دستش بسته خواهد شد، حتی اگر امام معصوم(ع) در رأس این حکومت باشد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی در پایان مشارکت مردم در انتخابات را از عبادات برشمرد و خاطرنشان کرد: در قیامت، 50 موقف وجود دارد که یکی از این موقف‌ها موقف امانت است؛ قرآن کریم نیز در این باره می‌فرماید «باید جواب اماناتی که به دست شما سپرده شده است را بدهید»؛ این حکومت نیز امانتی در دست ما است و ما با انتخاب خود می‌توانیم آن را به اهلش واگذار کنیم یا به کسی که سزاوار نیست و در این‌باره در روز قیامت باید پاسخ‌گو باشیم./836/د102/ل

ارسال نظرات