۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۶
کد خبر: ۷۵۳۱۵۲

توصیه‌های رئیس فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی

توصیه‌های رئیس فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی
یکی از اقداماتی که مرکز تحقیقات و مرکز پژوهش ها باید به آن اهتمام داشته باشند، تنقیح قوانین است و در معاونت قوانین؛ ولی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس حتما باید عضو این کمیته و کارگروه تنقیح  قوانین باشد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از مراکز تخصصی قوه مقننه دارای ظرفیت‌های بالقوه زیادی است و توصیه می شود نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در دوره دوازدهم از ظرفیت این مرکز به نحوه مطلوبی استفاده کنند. 

یکی از اقداماتی که مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و مرکز پژوهش ها در دوره جدید باید به آن اهتمام جدی داشته باشند، بحث تنقیح قوانین است، درست است که در معاونت قوانین، در قالب کمیته‌ای چنین اقداماتی انجام می‌شود، ولی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس حتما باید عضو این کمیته و کارگروه تنقیح  قوانین باشد. 

بسیاری از قوانین ما نیاز به هَرَس کردن دارد، گاهی برخی قوانین مربوط به گذشته است و یا قوانینی تصویب می شود که در تضاد با گذشته است، بنابراین باید یک جایی برای پالایش این قوانین وجود داشته باشد، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در این زمینه باید ورود داشته باشد. 

در بسیاری از موارد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دلیل اینکه در کنار مطالعه و تصویب قوانین و نظارت، باید درگیر مباحث اجرایی حوزه انتخابیه خود باشند، درگیری های کاری زیادی دارند، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در کنار مرکز پژوهش‌ها در بحث بررسی طرح ها و لوایح و مشورت دادن به نماینده، باید کمک کار آنها باشند. 

مرکز تحقیقات اسلامی مجلس باید اعضای ثابتی در همه کمیسیون های تخصصی مجلس داشته باشد. 

حجم گزارش‌هایی که به مجلس شورای اسلامی در اختیار نمایندگان قرار می گیرد بسیار زیاد است، گاهی نماینده فرصت مطالعه گزارش را ندارد، خوب است با روشی روزآمدتر نماینده در جریان فعالیت‌های مراکز تحقیقاتی مجلس قرار بگیرد. 

روال فعلی نمایندگی مجلس باید تغییر کند، وظیفه اصلی نماینده تصویب قوانین و نظارت است، متاسفانه امروز مردم همان انتظاری که از دولت و یک مسئول اجرایی دارند، را از نماینده مجلس دارند وگاهی عملکرد ایشان بر همین اساس قضاوت و می سنجد، در حالی که مسائل اجرایی مانند آسفالت خیابان، تجهیز بیمارستان، مباحث صنعت، کشاورزی و ... وظیفه دولت است.

به دلیل رویه غلطی که ایجاد شده،بیشتر فکر و ذهن نماینده درگیر مسائل اجرایی است و باید این رویه تغییر کند و انتظارات مردم از نماینده بیشتر در راستای وظایف تعریف شده ایشان باشد، البته این موضوع بیشتر نیاز به فرهنگ سازی دارد.

ارسال نظرات