۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۵
کد خبر: ۷۵۱۶۲۹
گزارشی از کنگره بزرگداشت آیت الله کفعمی خراسانی؛

از بیان گوشه هایی از اقدامات وحدت آفرین و محوری آیت الله کفعمی تا تاکید بر لزوم آشنایی فضلای حوزه با مفاخر حوزوی

از بیان گوشه هایی از اقدامات وحدت آفرین و محوری آیت الله کفعمی تا تاکید بر لزوم آشنایی فضلای حوزه با مفاخر حوزوی
در کنگره بزرگداشت چهلمین سالروز درگذشت آیت الله کفعمی خراسانی، ضمن تقدیر از برگزیدگان کنگره، از آیت الله کفعمی به عنوان شخصیت وحدت آفرین و محوری، متواضع و موثر در استان سیستان و بلوچستان که خدمات بسیاری از وی به یادگار مانده است، یاد شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، کنگره بزرگداشت چهلمین سالروز درگذشت آیت الله محمد کفعمی خراسانی صبح امروز در سالن همایش غدیر دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد.

این همایش با حضور افرادی از بیوت مراجع تقلید، نهادهای حوزوی و انقلابی، بسیاری از مسئولین کشوری و لشکری، طلاب و فضلای حوزه؛ خصوصا طلاب و فضلای سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی و خراسان جنوبی برگزار شد.

ابتدای این همایش با پخش سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع مردم سیستان و بلوچستان در شهریور ماه ۱۴۰۲ آغاز شد که مقام معظم رهبری نکاتی را درباره آیت الله کفعمی خراسانی بیان فرمودند.

آیت الله کفعمی عالمی مجاهد و مردمی بود

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی محامی نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان در این همایش، آیت الله کفعمی را عالمی مجاهد و عالم دانست که در طول مدت عمر خویش، مجاهدانه در خدمت مردم بوده و در راه اعتلای اسلام و مسلمین، پای در عرضه خدمت رسانی در خطه محروم و بی امکانات سیستان و بلوجستان گذاشت.

وی در ادامه با بیان ویژگی های مناجات شعبانیه از منظر سبک شناسی دعاها، بیان داشت: دعای مناجات شعبانیه از منظر سبک شناسی دعاها ویژگی خاصی دارد و این مناجات با دعا شروع می شود و با نجوا با خداوند ادامه پیدا کرده و در پایان، ترس خود را ابراز می کند که من از همه کس ترسیده ام و به تو و پناه آورده ام.

نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان بیان داشت: در مناجات شعبانیه بعد از این که با خداوند مناجات ادامه پیدا می کند، در نهایت به آرامش می رسد و بعد از آن شروع به درخواست خود از خداوند می کند تا خداوند او را وقتی که صدا می زند، جواب داده و دعای او را اجابت کند و بعد از اجابت، کارگذار خداوند در زمین باشد.

وی افزود: انسان وقتی به حال انقطاع رسیده و با بریدن از همه چیز، تنها به خدا پناه برده باشد، از زمره کسانی قرار خواهد گرفت که وقتی خداوند او را صدا کرد، اجابت می کند و از این به بعد، انسان به جایی دست پیدا می‌کند که من بعد، خداوند با آن انسان، سخن می گوید.

آیت الله کفعمی از مصادیق بارز مناجات شعبانیه بود

حجت الاسلام والمسلمین محامی با اشاره به شخصیت های آیت الله کفعمی خراسانی و ذکر خیر همیشگی مردم استان سیستان و بلوچستان از آیت الله کفعمی اظهار داشت: آیت الله کفعمی از مصادیق بارز مناجات شعبانیه بود و ایشان با وجود این که پیشنهادهایی از نجف اشرف برای ماندن در آن شهر وجود داشت؛ اما آنجا نمانده و به استانی سفر کرد که در آن زمان، دارای محرومیت ها و محدودیت های زیست فراوانی داشت اما ایشان در استان سیستان به خدمت و خدمتگزاری به مردم پرداخت.

آیت الله کفعمی شخصیتی محوری در استان سیستان و بلوچستان

وی افزود: آیت الله کفعمی تکلیف الهی را شنیده و اجابت کرد و این مسئله بسیار مهمی است؛ چراکه بسیاری از افراد تکلیف را دیده و می شنوند؛ اما اجابت نمی کنند و آیت الله کفعمی شخصیتی محوری در استان سیستان و بلوچستان بود.

نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: آیت الله کفعمی شخصیتی است که مجاهدت‌های او برای خداوند بود و نگاه تجمیعی به ادیان مختلف داشته و شمعِ جمع همه آنها بود و با تواضع و مردمی بودن و عدالت، کارهای خود را با موفقیت کامل به پیش می برد.

وی با اشاره به توصیه های رهبر معظم انقلاب و تاکید به مردمی بودن روحانیت در جامعه تبلیغی خود بیان داشت: آیت الله کفعمی، شخص بسیار مردمی بود و برگزاری این گونه همایش ها برای علمای فاخری همچون آیت الله کفعمی بسیار خوب است؛ اما بهتر آن است که سیره و راه و رسم این گونه عالمانی در جامعه ما، بیش از پیش به مردم و فضلای حوزه شناسانده شود تا الگویی برای افراد جامعه باشند.

آیت الله کفعمی خراسانی الگوی بزرگی برای علما و مردم است

مولوی اسحاق مدنی عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه این همایش با اشاره به این که ایمان و عمل صالح، چیزی است که خداوند با ایمان و عمل صالح، محبت خود را در دل انسان ها می اندازد اظهار داشت: آیت الله کفعمی خراسانی فردی مومن و صالح بود و شخصیتی است که دارای روحیه مردم داری و مجاهدت در راه خداوند بود.

وی افزود: در برنامه و جلسات متعددی با آیت الله کفعمی، باهم بودیم و در سفری که آقای بازرگان، نخست وزیر شاه به استان سیستان و بلوچستان آمده بود، ما نیز در آنجا حضور داششتیم. آیت الله کفعمی نماینده علمای شیعه در آنجا حضور داشت. در آن جلسه آقای بازرگان از همه تشکر کرد؛ اما از روحانیت تشکر نکرد. ما و آیت الله کفعمی از همدیگر جدا شدیم و وقتی بازرگان این رفتار را دید برگشته و از ما عذرخواهی کرد که این رفتار بازرگان، نتیجه رفتار خردمندانه آیت الله کفعمی بود.

عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیان داشت: آیت الله کفعمی از جمله کسانی است که آثاری از ایشان درباره وحدت نگاشته نشده؛ اما وی از جمله کسانی است که در زمینه وحدت، بسیار فعال بوده و مرجع رجوع مردم شیعه و سنی در قضایای مختلف بود؛ چراکه می دانستند که آیت الله کفعمی با همه به عدالت رفتار خواهد کرد و این سبب اعتماد مردم به او شده بود.

وی افزود: در زمان آیت الله کفعمی خراسانی حتی یک پرونده مذهبی در دادگستری استان سیستان و بلوچستان وجود نداشت؛ و این درحالی بود که رژیم شاهنشاهی در آن زنان، در صدد این بود که بین مردم این استان ایجاد تفرقه کند و جدایی بین شیعه و سنی راه اندازد؛ اما عملکرد خوب آیت الله کفعمی سبب شد تا شیعه و سنی در کنار هم زندگی کرده و تاکنون شیعه و سنی به کمک هم دیگر آیند و با مسالمت آمیزی کامل در کنار یکدیگر زندگی کنند.

مولوی مدنی با اشاره به ظلم و تعدی دشمنان و رژیم صهیونسیتی در غزه و جهان اظهار داشت: آنان در صدد دشمنی با مسلمانان با ایجاد اختلاف و کشت وکشتار هستند؛ آیا غیر از این است که دشمنان اسلام درصدد ازبین مسلمانان است و خون بی گناهان و مسلمانان را با بهانه هایی به زمین می ریزد و باید همه بدانند که وجود اختلاف در میان مسلمانان، نه تنها عملی نابخردانه است؛ بلکه در راستای اهداف دشمنان خواهد بود.

عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پایان اظهار داشت: شخصیت های بزرگی همچون آیت الله کفعمی خراسانی الگوی بزرگی برای علما و مردم ما هستند و باید دید که این افراد چگونه در زندگی خود عمل کردند که همه مردم به آن ها احترام می گذاشتند و سخنان و بیانات آنان، در میان مردم خریدار داشته و قضاوت های آنان مورد پذیرش مردم قرار می گیرد.

آیت الله کفعمی دارای شخصیتی وحدت آفرین و متواضع بود

حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی دبیر علمی کنگره بزرگداشت چهلمین سالروز درگذشت آیت الله محمد کفعمی خراسانی با اشاره به خصوصیات علمی و اخلاقی آیت الله کفعمی اظهار داشت: آیت الله کفعمی شخصیتی عالم و با اخلاق بود و به همه راننده تاکسی های شهر و ترمینال ها سپرده بود که هر اهل علمی سوار ماشین شما شد، آن را نزد من بیاورید.

وی افزود: آین الله کفعمی فردی بسیار مهمان نواز و مردمی بود و فردی بود که در قضیه خشک سالی سیستان و بلوچستان با تمام توان وارد صحنه شد و با نعمان نوازی و پذیرایی از مردم نقش بسیار قابل توجهی ایفا کرد.

دبیر علمی کنگره بزرگداشت چهلمین سالروز درگذشت آیت الله محمد کفعمی خراسانی بیان داشت: آیت الله کفعمی نسبت به مباحث مربوط به وحدت اسلامی توجه ویژه ای داشت و ایشان وقتی به بازار می رفتند، حال افراد غیر مسلمان را هم جویا شده و تواضع بسیاری داشت.

وی در ادامه، مدرسه سازی و احیای مساجد را از ویژگی های بارز آیت الله کفعمی خراسانی دانست و اظهار داشت: آیت الله کفعمی با ساختن مساجد و مدارس به نحوی، پایگاه انقلاب اسلامی در استان بود و در مباحث قضاوت بین دیگران نیز بسیار عالمانه، عادلانه و با تدبیر عمل می کرد تا زمینه توبه و بازگشت غیر مسلمانان را فراهم سازد.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی با اشاره به این که نگاه مردم سیستان و بلوچستان نسبت به آیت الله کفعمی خراسانی، نگاه بسیار خوبی است خاطرنشان کرد: اکنون نیز وقتی عالمی در میان این مردم وارد می شود، مردم سیستان با همان نگاهی که به آیت الله کفعمی داشتند، بر آن نگاه می کنند.

وی افزود: با اشاره به ضرورت شناساندن سیره علمایی همچون آیت الله کفعمی به مردم بیان داشت: اگر زندگی بزرگان سیستان و بلوچستان شناسایی شده و سیره آنان را به مردم به شکل عملی نشان دهیم، قطعاً سبب گسترش ایمان و وحدت بیشتر خواهد شد.

آیت الله کفعمی بهترین الگوی تبلیغی و انقلابی است

در ادامه این همایش حجت‌الاسلام والمسلمین ملانوری معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه که به نمایندگی از آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در همایش حاضر شده بود با اشاره به خصلت ها و ویژگی های بارز علمی، اخلاقی و مردمی آیت الله کفعمی خراسانی اظهار داشت: این خصلت ها و ویژگی ها به گونه ای است که لازم است همایش های متعددی از ایشان برگزار شود.

وی افزود: افرادی همچون آیت الله کفعمی خراسانی الگوی طلاب و فضلای حوزه های علمیه هستند و باید این الگوها برای طلاب و فضلای حوزه، بیش از پیش معرفی شده و سیره این علما برای آنان و عموم مردم شناسانده شود.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه بیان داشت: آیت الله کفعمی خراسانی شخصیتی است که ارتباط خود با مردم را قوی کرده بود؛ همان چیزی که لازمه مبلغان دینی است.

وی افزود: مبلغ دین علاوه براین که باید عالم باشد، لازم است ارتباط و تعامل خوبی با مردم و افراد مختلف جامعه نیز داشته باشد تا بتواند به موفقیت های تبلیغی گسترده ای دست پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین ملانوری ابراز کرد: آیت الله کفعمی بهترین الگوی تبلیغی و انقلابی است که برای همه اقشار خدمت رسانی می کرد و از جمله افراد انقلابی بدون ترس بود که در میدان مبارزه با دشمنان ملت، در صحنه مانده و تا پیروزی انقلاب اسلامی با رژیم ستمشاهی مقاومت کرد.

وی افزود: آیت الله کفعمی بر اساس عمل به تکلیف الهی با وجود این که می توانست در شهرهای قم یا مشهد اقامت کرده و عمر خود را در رفاه و آسایش به پایان برساند؛ اما رنج کار در سیستان و بلوچستان را به جان خرید و با قبول کردن رنج و زحمت های فراوان در خدمت مردم سیستان به تبلیغ دین و احکام اسلامی پرداخت.

گزارشی از فعالیت ها و اقدامات کنگره آیت الله کفعمی خراسانی

عبدالرضا مزاری دبیر اجرایی کنگره چهلمین سالروز درگذشت آیت الله محمد کفعمی خراسانی در پایان این همایش ضمن تقدیر و تشکر از کسانی که در همایش حضور پیدا کردند، گزارشی از کنگره آیت الله کفعمی خراسانی ارائه کرد.

وی افزود: یادمان های مختلفی در شهر زاهدان برای آیت الله کفعمی برگزار کردیم و برای تجلیل از عالمان استان سیستان و بلوچستان با حضور آیت الله رئیسی رئیس جمهور کشور مراسمی در این باره برگزار شد.

دبیر اجرایی کنگره چهلمین سالروز درگذشت آیت الله محمد کفعمی خراسانی بیان داشت: تعداد دویست صفحه از نامه های آیت الله کفعمی که از طرف آیات و مراجع عظام تقلید به ایشان رسیده بود و در موضوعات مختلفی نامه ها بین آنان رد و بدل شده است، جمع آوری شده است  که ان شاءالله مجموعه نامه ها و مکاتبات آیت الله کفعمی در آینده نزدیک چاپ و منتشر خواهد شد.

وی افزود: تعداد ۹ مقاله و نزدیک به ۲۵ اثر به کنگره چهلمین سالروز درگذشت آیت الله محمد کفعمی خراسانی رسیده است که در آینده آثار برتر مشخص و معرفی خواهند شد.

مزاری با اشاره به فعالیت های گسترده آیت الله کفعمی خراسانی در استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: آیت الله کفعمی زحمات خالصانه بسیاری را در دوره ای که استان سیستان و بلوچستان دارای محرومیت بود، انجام داد که خدمات ایشان در این زمان، بسیار خدمات قابل توجهی است.

وی افزود: آیت الله کفعمی علاوه بر فعالیت در حوزه های مختلف مرتبط با مردم و خدمت رسانی به عموم، در حوزه تبلیغ و وقفیات نیز بسیار فعال بود و همه فعالیت های ایشان با برنامه و با عدالت به پیش می رفت و از مبلغان مشهور در استان استفاده کرده و مبلغان بسیاری را تربیت کرد.

دبیر اجرایی کنگره چهلمین سالروز درگذشت آیت الله محمد کفعمی خراسانی با اشاره به یاری رسانی آیت الله کفعمی به نیازمندان و محرومان استان سیستان با بیان نمونه ای از خدمات وی در استان بیان داشت: آیت الله کفعمی در دهه ۳۰ حدود ۶۰۰ خانواده فقیر را لیست کرده و مبالغی را به صورت فصلی برای آنان تعیین و پرداخت می کردند تا خانواده های فقیر امرار معاش مناسبی داشته باشند.

وی افزود: آیت الله کفعمی در زمینه وحدت اسلامی نقش بسیار مهمی را ایفا کرد که اسناد ساواک در این باره بسیار بوده و آنان فعالیت های تبلیغی و وحدت آفرین آیت الله کفعمی را ثبت و ضبط کرده اند و اگر آیت الله کفعمی در استان سیستان و بلوچستان در زمان انقلاب، به خیابان نمی آمد، هیچ کس جرأت تظاهرات بر علیه رژیم شاهنشاهی را نداشت.

مزاری در پایان خبر داد: امروز ضمن رونمایی از برخی از اسناد و تصاویر تاریخ، ان شاءالله کتابی درباره آیت الله کفعمی با عنوان «آیت الله کفعمی در آینه اسناد و تصاویر تاریخی« آماده چاپ شده است که بزودی چاپ و منتشر خواهد شد.

گفتنی است در پایان مراسم از برگزیدگان کنگره چهلمین سالروز درگذشت آیت الله محمد کفعمی خراسانی تجلیل شد.

در این مراسم ضمن تجلیل از افراد، لوح تقدیری برای یادبود به برگزیدگان اهدا شد.

اسامی افرادی که در این همایش از آنان تجلیل شد عبارتند از: خانواده شهید آیت الله عباسعلی سلیمانی، مصطفی محدثی شاعر کشوری، حاج حسن عنایتی مستندساز، خانواده مرحومه خدیجه کفعمی خراسانی بابت نگهداری اسناد تاریخی نامه های آیت الله کفعمی خراسانی، محمدرضا دهکردی بابت تحقیق و پژوهش، محمد رضا سلیمیان بابت همکاری با کنگره آیت الله کفعمی و حسن سوری بابت تدوین مستند آیت الله کفعمی خراسانی.

 

 

 

ارسال نظرات