۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۷۴۶۵۱۶
تحلیل محافل صهیونیستی از آتش‌بس در غزه:

حماس و السنوار دست برتر را دارند/ اسرائیل مجبور به تمدید آتش بس است

حماس و السنوار دست برتر را دارند/ اسرائیل مجبور به تمدید آتش بس است
کارشناسان و محافل صهیونیست با اشاره به اینکه اسرائیل به هیچ یک از اهداف خود در جنگ غزه نرسید، آتش‌بس و مذاکره درباره تبادل اسرا را یک پیروزی برای فلسطینی‌ها دانسته و تاکید کردند که حماس و یحیی السنوار دست برتر را دارند و مقاومت فلسطین تسلیم نشد.

از زمان برقراری آتش‌بس موقت در نوار غزه از صبح دیروز جمعه، محافل و رسانه‌های صهیونیستی تحلیل و ارزیابی‌های متعددی از این آتش‌بس و عوامل و نتایج آن داشته‌اند اما نکته مورد توافق همه آنها این است که اسرائیل مجبور به پذیرش آتش‌بس شد و این به معنای شکست است.

تحلیلگران صهیونیست با انتقاد از تسلیم شدن کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم اشغالگر در برابر حماس و پذیرش معامله تبادل اسرا اعلام کردند این اتفاق یک پیروزی برای فلسطینی‌هایی است که علیه اسرائیل عملیات انجام دادند. برخی از کارشناسان صهیونیست نیز گفتند که تل‌آویو مجبور است اسرای اسرائیلی را از غزه برگرداند و هیچ گزینه‌ای جز مذاکره ندارد.

اسرائیل یک پیروزی رایگان به فلسطینی‌ها داد

در همین زمینه شبکه کان رژیم صهیونیستی به نقل از یکی از کارشناسان این رژیم اعلام کرد که اسرائیل از 7 اکتبر گذشته محدودیت‌های شدیدی علیه اسرای سیاسی فلسطین و به ویژه اسرای وابسته به حماس و جنبش فتح اعمال کرده و دادستانی کل اسرائیل هرگونه مذاکره درباره آنها را رد کرده بود. اما اکنون می‌بینیم که کابینه اسرائیل به جای محاکمه این اسرا، درواقع یک پیروزی رایگان به آنها هدیه داده و مذاکره درباره آنها را آغاز کرده است. این درحالی است که این اسرای فلسطینی به عملیاتی که حماس علیه اسرائیل انجام داد افتخار می‌کنند.

حماس و السنوار دست برتر را دارند

«تسیوی یحزقیلی» کارشناس برجسته صهیونیست در گفتگو با شبکه 13 تلویزیون این رژیم اعلام کرد، باید واقع‌بین باشیم، واقعیت آن است که یحیی السنوار و حماس در حال حاضر دست برتر را دارند و در مذاکرات تبادل اسرا خیلی خوب عمل می‌کنند. اسرائیل با حماس معامله می‌کند و بهایی را می‌پردازد که ما نمی‌دانیم چیست.

وی افزود، از جمله معایب این معامله برای اسرائیل آن است که یحیی السنوار تنها یک چهارم کارت‌های فشار خود علیه اسرائیل را استفاده می‌کند و این به نفع اوست؛ زیرا جنگ اسرائیل ضد غزه را متوقف کرده است. اما در هرصورت ما راه حل دیگری برای آزادی اسرای اسرائیلی نداریم. از طرف دیگر اختلافات زیادی میان خانواده‌های اسرا به وجود آمده و ما علنا شاهد این اختلافات هستیم.

این کارشناس صهیونیست تصریح کرد، سرفصل اصلی این معامله تاکنون این است که یحیی السنوار و حماس همچنان کار می‌کنند و موفق شده‌اند صحبت درباره جنگ را به صحبت درباره اسرای اسرائیلی در داخل اسرائیل (فلسطین اشغالی) بکشانند و فشار زیادی از جانب خانواده‌های اسرا ضد کابینه و ارتش وجود دارد.

«اوریان آدار» یکی از اعضای خانواده‌های اسرای صهیونیست در این زمینه گفت که ما در شرایط بسیار سخت و غم‌انگیزی زندگی می‌کنیم و احساس می‌کنیم در لبه پرتگاه هستیم.ما نمی‌دانیم این بحران چگونه و چه زمانی پایان خواهد یافت.

حماس شکست نخورد و همچنان بر غزه مسلط است

رسانه‌های عبری همچنین اعلام کردند کسانی که قبلا تصور می‌کردند حماس شکست می‌خورد اکنون بعد از 49 روز، روند جنگ را ببینند. حماس ثابت کرده که همچنان قوی است و بر غزه سیطره دارد.

شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی در این زمینه اعلام کرد که گردان‌های القسام موفق شدند آتش‌بس را در همه مناطق غزه برقرار کنند و حماس می‌دانست چگونه اسرای اسرائیلی را نگه‌داری کند. واقعیت آن است که حماس تسلیم نشد و شکست نخورد و متاسفانه ما تا تحقق این امر فاصله زیادی داریم.

این شبکه افزود، تمامی اسرای اسرائیلی در غزه مورد غفلت و خیانت کابینه اسرائیل قرار گرفته‌اند و اگر هر کاری برای بازگرداندن آنها انجام ندهد، مرتکب خیانت دوم خواهد شد.

این رسانه‌ها همچنین به چالش‌های ارتش اسرائیل در نوار غزه و قدرت مقاومت فلسطین اشاره و تاکید کردند حماس نابود نشده است و اسرائیل متحمل یک شکست راهبردی شد؛ به ویژه بعد از اینکه نتوانست تعداد زیادی از اسرای اسرائیلی که در غزه هستند را آزاد کند.

شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد، نهاد نظارت نظامی اسرائیل از ارائه هرگونه نقشه عملیاتی برای نظامیان در نوار غزه خودداری می‌کند؛ آن هم درحالی که هیچ یک از اهداف اعلام شده اسرائیل در جنگ محقق نگشته است.

اسرائیل نتوانست هیچ یک از اهداف اعلام شده خود در جنگ غزه را محقق کند

«نیر دووری» خبرنگار امور نظامی رژیم صهیونیستی اعلام کرد، حماس نابود نشده و مقامات اسرائیلی در حذف رهبران این جنبش ناکام ماندند؛ درحالی که این امر یکی از اهداف اعلام شده اسرائیل در جنگ غزه بود. درباره دیگر هدف اسرائیل یعنی آزادی اسرا نیز باید بگوییم که این هدف نیز محقق نشده و تاکنون تعداد کمی از اسرا برگشته‌اند.

وی خواستار تمدید آتش‌بس برای آزادی سایر اسرای صهیونیست شده و تاکید کرد چاره‌ای جز تمدید آتش‌بس حتی برای مدت طولانی نداریم.

صبح دیروز جمعه سرانجام بعد از گذشت نزدیک به 50 روز از جنگ علیه غزه آتش بس موقت چهار روزه برقرار شد. در اولین روز اجرای توافق آتش بس موقت، اولین دسته از اسیران فلسطینی از زندانهای رژیم صهیونیستی و اولین دسته از اسیران صهیونیست که نزد مقاومت در غزه بودند، با نظارت و مدیریت صلیب سرخ جهانی آزاد شدند.

منابع مقاومت فلسطین با هشدار درباره هرگونه اقدام رژیم صهیونیستی برای نقض آتش‌بس اعلام کردند، ما تا زمانی که دشمن خود را ملزم به آتش‌بس بداند و به آن پایبند باشد خود را برای توقف عملیات نظامی در دوره آتش بس انسانی ملزم می‌دانیم. هرگونه نقض آتش‌بس با پاسخ مناسب مواجه خواهد شد و پروژه جهادی ما تا آزادی کامل فلسطین متوقف نمی‌شود.

احسان قنبری نسب
منبع: تسنیم
ارسال نظرات