۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۲
کد خبر: ۷۴۳۲۹۹
آیت الله علم الهدی:

وقف و موقوفه مصداق شفاف باقیات و صالحات است

وقف و موقوفه مصداق شفاف باقیات و صالحات است
خراسان رضوی - نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: وقف و موقوفات از آموزه های ارزشمند دینی ما است و حفظ و احیای موقوفات یک وظیفه اصلی و کاری ارزشمند است.

به گزارش خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، آیت الله احمد علم الهدی در همایش استانی یاوران وقف که در محل تالار فرهنگی نور برگزار شد، بیان کرد: خداوند در آیه ۴۶ سوره کهف خدا می فرماید: واقعیت راهبردی برای انسان این است که برای رسیدن به کمال مادی امکانات مادی و مالی را به استخدام خود بگیرد و اندیشه پول و ثروت آرزوی هر انسانی است و ترقیات خود را در سایه امکانات مادی و توان اقتصادی می بیند.

آیت الله علم الهدی افزود: خدا در این آیه یک رهنمود کامل و جامعی در زندگی جلو پای انسان می گذارد و خاصیت و موقعیت اثر پول و دارایی را روشن می کند.

وی افزود: خداوند این تفکری که در ذهن انسان به وجود می آید که حلال همه مشکلات و عامل کمال و سعادت در زندگی مال ثروت است را روشن می سازد و می فرماید: پول، عشیره و خانواده کثیر زینت دنیا هستند.

امام جمعه مشهد مقدس با بیان اینکه نشانه خلیفه اللهی انسان این است که از امکاناتی که به او داده شده زندگی ثابتی را خود برای خود بسازد.

آیت الله علم الهدی بیان کرد: بهترین کمال این است که انسان از خود باقیات و صالحات به جا گذارد، صالحات باقیه یعنی مالی که بعد از مرگ انسان، مردم بتوانند از آن استفاده کنند مانند وقف، وقف و موقوفه مصداق شفاف باقیات و صالحات است که بعد از مرگ انسان از او بجا می ماند و دیگران از آن استفاده می کنند.

وی تصریح کرد: پیامبر می فرمایند:" از حسناتی که به عمل مومن ملحق می شود و بعد از مرگ او ماندنی است، علمی که اثر آن ماندگار شود به شرطی که با قصد قربت و رضای خدا باشد، فرزند صالحی که از خود بجا گذارد، نشر قران و یا مسجدی را بنا کند، خانه ای را سر راه مسافرین بسازد مانند کاروانسراها، نهر آبی را در توسعه کشاورزی جاری کند و هر کار خیری که اگر از دنیا رفت، کار او بماند".

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه وقف و موقوفات از آموزه های ارزشمند دینی ما است و وقف از قبل از اسلام در سایر تعالیم انبیا بوده و در اسلام به عنوان مسئله اصلی و قطعی در باقیات صالحات یاد شده است، گفت: احیای موقوفات یک وظیفه اصلی و کار ارزشمندی است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: یک تکلیف قطعی در زمینه موقوفات، حفظ و احیای موقوفات است، موقوفه ای که به مرور زمان نابود شود، به هر مقداری که واقف در این موقوفه اجر دارد عواملی که باعث تخریب موقوفه هستند به همان اندازه دچار عذاب و مواخذه هستند .

وی با بیان اینکه هیچ چیزی بدتر از مال وقف در زندگی نقش آتش را اجرا نمی کند، افزود: مواخذه خدایی آن بعد از مرگ هم خواهد بود.

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: خوشبختانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نهاد اوقاف به دو مسئله توسعه بهره وری در موقوفات و توسعه خود موقوفه توجه ویژه داشته است، در نظام ستم شاهی مردم به نهاد دولتی اعتماد نداشتند اما بعد از پیروزی انقلاب، موقوفات توسعه قابل توجهی پیدا کرده و در سالهای اخیر وقف افزایش خوبی پیدا کرده است.

امام جمعه مشهد با تاکید بر اهمیت توسعه موقوفه، و تقدیر از همه دست اندرکاران حوزه وقف و اوقاف گفت: آستان قدس نیز در حوزه موقوفات توسعه خوبی داشته است./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات