۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۸
کد خبر: ۷۴۱۷۲۸
حجت الاسلام ایزدهی در گفت‌وگو با رسا:

انتقال از دفاع به هجوم، آمریکا را در ضعف قرار داد/ باید هزینه ایجاد ناامنی را بالا برد

انتقال از دفاع به هجوم، آمریکا را در ضعف قرار داد/ باید هزینه ایجاد ناامنی را بالا برد
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: آمریکا هیچ گاه از منافع خود در خاورمیانه دست نکشیده و هر روز با نقشه‌ای جدید به دنبال براندازی ایران است.

حجت‌الاسلام سید سجاد ایزدهی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا درباره بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار مردم سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی، درباره مجموعه‌ای که آمریکایی‌ها برای بحران سازی در کشورهایی مانند ایران تشکیل داده‌اند گفت: مردم ایران در برابر نظام سلطه، انقلابی را رقم زدند تا منافع آن را از بین ببرند؛ نظام سلطه نیز از منافعش کوتاه نمی‌آید و دست از آن نمی‌کشد.

وی به بیرون کردن آمریکا به وسیله انقلاب اسلامی در سال‌های گذشته اشاره کرد و ابراز داشت: راه بر بسیاری از منافع اقتصادی آمریکا در منطقه بسته شده است؛ طبیعی است که آمریکا بخواهد در قبال این منطق ضد استعماری و استکباری مقابله کند؛ آمریکا در کشورهای آمریکای لاتین، مصر و عراق هم همین سیاست را دنبال می‌کند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: حکایت انقلاب اسلامی متفاوت از دیگر کشورها است؛ انقلاب اسلامی سرآغاز از بین رفتن آمریکا بود و منطق آن ضد استکباری و تجمیع قدرت مظلومان جهان است؛ آمریکا سعی دارد با خاموش کردن این منطق در این منطقه جغرافیایی منافع خود را تضمین کند.

حجت‌الاسلام ایزدهی با تأکید بر اینکه آمریکا در چهل سال گذشته به جد به دنبال براندازی در ایران است و هیچ گاه دست از این هدف خود بر نداشته است، ابراز داشت: آمریکا همیشه متناسب با شرایط و اقتضائات زمان، تهدیدهایی را در عرصه‌های سخت نظامی و اقتصادی تا نرم فرهنگ و سایبری انجام داده است.

وی با اشاره به اهمیت مقابله جمهوری اسلامی متناسب با هر نوع تهدید آمریکا گفت: مهمتر آن است که از موضع دفاعی خارج و به موضع هجومی منتقل شویم؛ انتقال به همین موضع هجومی در سال‌های گذشته و زیر فشار گذاشتن پایگاه‌ها و همپیمانان آمریکا باعث شده است تا این دولت مستکبر در موضع ضعف قرار بگیرد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خودکفایی در عرصه‌های مختلف را از دلایل ناتوانی آمریکا در مقابل جمهوری اسلامی بر شمرد و تصریح کرد: نکته مهمتر این است که همانگونه که آمریکا در تمام رویکردهای فرهنگی، اقتصادی و حتی نظامی خود، اولویت را بر اغنای مردم قرار می‌دهد، ما باید آگاهی‌های عمومی و اطلاع‌رسانی‌های فراگیر و واقعی را جدی بگیریم؛ جهاد تبیین و تبلیغ مناسب و روایت مناسب و واقعی از وضعیت موجود ایران و نظام سلطه می‌تواند راهکار مؤثری در برابر روایت‌های غیر واقعی و تحریف شده دشمنان ایران باشد.

حجت‌الاسلام ایزدهی در پاسخ به این سئوال که کدام یک از مناطق کشور ما می‌تواند هدف دشمن در ایجاد بحران باشد و وظیفه مردم و مسئولان آن مناطق برای همراه نشدن با دشمن چیست، گفت: کشور ایران در جغرافیا، مرزها، شرایط اقلیمی، وضعیت آب، کشاورزی، صنعت، ساحل، اقوام، ادیان و مذاهب، وضعیت متفاوتی دارد؛ هر کدام از این موضوعات می‌تواند فرصت‌ها یا تهدیدهایی باشد که به همگرایی یا واگرایی منجر شود.

وی ادامه داد: تفکر با محوریت ایران، انقلاب، اسلام، ارزش‌های حاکم، منافع همگانی و مانند این‌ها می‌تواند فضای همدلی و وحدت ملی را افزایش دهد و در صورتی که جزء نگری، منطقه نگری، فدرالیسم، ترجیح مصلحت خود و مانند این‌ها غالب باشد، فتنه و فساد، ریشه می‌دواند که باعث سوء استفاده افراد ضعیف، کم ظرفیت، مزدور و خائن می‌شود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی از دوراندیشی مردم مناطق مختلف کشور و بصیرت ایشان ابراز خرسندی کرد و گفت: مهم این است که ملت ما در تمام مناطق، با قومیت‌ها، مذاهب و ادیان خود، بر مشترکات تأکید دارند و در مقابل دشمن واحد، برای رسیدن به تعالی این مرز و بوم گام بر می‌دارند؛ از این رو است که تمام تهدیدها را به فرصت تبدیل می‌کنند و تقویت فضای فرهنگ، اقتصاد، علم و حوزه‌های دیگر به قدرت و غنای ایران اسلامی منجر می‌شود.

حجت‌الاسلام ایزدهی در پاسخ به اینکه وظیفه مسئولان در برابر تهدید کنندگان امنیت به عنوان دشمنان ایران اسلامی چیست؟ ابراز داشت: به تعبیر رهبری امنیت عنصری فراتر از همه عرصه‌ها، از نیازمندی‌های اولیه هر جامعه و شهروندان است؛ نمی‌توان راجع به آن کوتاهی و سکوت کرد و بی‌اهمیت بود؛ بنابراین هیچ نظامی ناامنی را بر نمی‌تابد و با اخلالگران امنیت برخورد می‌کند.

وی از بین بردن بسترهای ناامنی را بسیار مهم ارزیابی کرد و در بیان راهکارهایی گفت: باید هزینه ایجاد ناامنی را برای سوء استفاده‌گران بالا برد؛ اگر کسانی که می‌خواهند فضا را به سمت ناامنی ببرند احساس کنند که ایجاد ناامنی برای خود، جامعه، قوم یا مذهبشان تبعات و خطر دارد، به این سمت نمی‌روند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تأکید دوباره بر اینکه در مقابله با ناامنی پیشگیری و حرکت پیش‌دستانه بسیار مهم است افزود: «آخر الدواء الکید»، آخرین مرحله مبارزه سخت و به مجازات رساندن است تا درس عبرتی برای دیگران شود؛ فرقی هم ندارد که این ناامنی در کجا و به وسیله چه کسانی انجام شده باشد؛ امنیت مقوله فراگیر است که انسان و منافع جامعه را از بین می‌برد و انجام آن به وسیله هر کسی ناپسند است و نسبت به هر کسی باید مجازات متناسب با خود اقامه شود.

ارسال نظرات