۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶
کد خبر: ۷۴۰۱۴۸
علی اصغر سهرابی:

جهاد تبیین وظیفه مداح است

جهاد تبیین وظیفه مداح است
مداح اهل بیت علیهم السلام با اشاره به اینکه بعضی از هیئت‌ها فقط به عزادری اکتفا می‌کنند ابراز کرد: هیئات در کنار شور حسینی وظیفه دارند که شعور حسینی را ترویج دهند.

اشاره: یکی از خاستگاه‌های مؤثر در جریان پیروزی انقلاب اسلامی، هیئات مذهبی بوده‌اند که بزرگان انقلاب با استفاده از همه ظرفیت‌های آنها، به مبارزه مردم جهت و سرعت می دادند و شکل سنتی هیئات که عمدتاً یا در محلی سربسته یا در محدوده‌ای محلی بود، به خیابان‌های اصلی شهر آمد و بعضاً در قالب اجتماعی بزرگ از هیئات، صدای بلند و خواست رسای انقلاب و محو طاغوت را سر می دادند، در همین خصوص خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، گفت‌وگویی را با کربلایی علی اصغر سهرابی مداح اهل بیت علیهم السلام داشته است که در ادامه می‌خوانید:

جهاد تبیین وظیفه مداح است

رسا ـ جایگاه هیئات در منظومه فکری امامین انقلاب چگونه است؟

امام خمینی رحمه الله علیه فرمودند ما هرچه داریم از محرم  و صفر است و این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است و کاملا مشهود است که اگر مراسم عزاداری برگزار شود برای کسانی  که در این مجلس حضور پیدا نمی‌کنند این سوال پیش می‌آید که چرا بعضی ها در اینجا به عزاداری می‌پردازند؟ هدف از برگزاری این مراسم چیست؟ و برای چه کسی عزاداری می‌شود؟ جواب این سؤالات باعث می‌شود که قیام امام حسین علیه‌السلام همیشه ماندگار و توجه مردم به دین همیشگی باشد.

به نظر بنده این مسیری که بعضی از هیئت ها برای جذب مخاطبین می‌روند خارج از مسیر اصلی است و دچار انحراف شده اند، سخنرانان و مداحان انقلابی وظیفه دارند که در هیئات حضور پیدا کنند و از انحراف هیئات جلوگیری کنند، البته وظیفه حوزه علمیه به عنوان نهاد اصلی متولی دین در این زمینه بسیار مهم است و با حضور و روشنگری خود می‌تواند از انحرافات جلوگیری کند.

رسا ـ  در اندیشه رهبر معظم انقلاب، انسان سازی در بستر هیئات مذهبی چگونه رقم می‌خورد؟

هیئت انسان ساز است و اگر با رفتن به هیئت تحولی در ما ایجاد نشد معلوم می شود که آن هبئت انسان ساز نبوده است، خاطره ای نقل می کنند از شهیدی که بعثی ها پیکرش را بعد از ده سال سالم از زیر خاک بیرون آوردند تا با جنازه عراقی ها معاوضه کنند. بعثی ها متوجه می‌شوند پیکر مقدس این شهید سالم و تازه است و به صدام اطلاع می دهند، صدام دستور می دهد که بدن شهید را زیر آفتاب قرار دهند تا از بین برود ولی باز بدن سالم می‌ماند و با جنازه عراقی ها معاوضه می شود؛ از مادر شهید می‌پرسند چرا بدن فرزندتان سالم مانده است؟ مادر شهید می گوید فرزند من اشکی را که در مصائب اهل بیت علیهم السلام از چشمانش جاری میشد به بدن می‌زند و همین امر باعث شد که بدن سالم بماند؛ اگر به هیئتی رفتیم و تحولی در ما ایجاد نشد آن هیئت انسان ساز نبوده است.

رسا ـ  ویژگی های مداح یا سخنران تراز انقلاب اسلامی در هیئت تراز انقلاب اسلامی چیست؟

نقش سخنران و مداح برای تبیین قیام عاشوراء خیلی مهم است که متاسفانه برخی از این عزیزان به خاطر ترس از اینکه متهم به طرفداری از حکومت شوند یا مخاطبین خود را از دست بدهند، جهاد تبیین را کنار می گذارند و به فلسفه قیام امام حسین علیه السلام کاری ندارند و فقط به روضه خواندن و سینه زدن اکتفا می کنند.

به نظر بنده جذب حداکثری به هر قیمتی درست نمی باشد، مداحی های که به شکل استدیویی ضبط می شوند مانند مراسمات زنده هیئت بروی مخاطبین تاثیر نمی گذارند، این سبک مداحی ها  انتظار مستمعین را زیادتر می کند که مداح در هیئت نیز اینگونه بخواند در حالیکه به دلیل شرایط ضبط استدیویی این نوع اجرای مداحی امکان آن نیست.

معمولا مداحانی که مخالفت با جمهوری اسلامی دارند با شعار ما از مردم حمایت می‌کنیم، طرفداران زیادی را به خود جذب می‌کنند و مداحان انقلابی به این اندازه طرفدار ندارند اما مسئولیت زیادی دارند که به وظیفه جهاد تبیین خود بپردازند، اگر مداحان و سخنرانان به وظیفه اصلی خود عمل کنند قطعا در ترویج فرهنگی دینی موفق خواهند شد و  کسی که در هیئت به وظیفه خود عمل نکند، مدیون خون شهداء و امام شهداء خواهد بود.

رسا ـ چه ویژگی در هیئت باعث شد که به تعبیر مقام معظم رهبری عامل اصلی گسترش فرهنگ اسلامی در بین مردم و نهادینه کردن آن بوده اند؟

اگر هیئتی باعث حرکت به سمت آرمان های دینی شود در ترویج فرهنگ اسلامی موثر است، کسی که روی تردمیل می دود، زحمت می کشد ولی از جای خود حرکت نمی کند، بعضی از هیئت ها ما همین گونه هستند که زحمت می کشند ولی باعث ایجاد حرکت در جامعه نمی شوند، البته هیئت های نیز وجود دارند که حرکت آفرین هستند و دیگران را به جلو پیش می برند، الحمدلله برخی از مداحان و سخنرانان خوبی را در هیئت ها شاهد هستیم که به خوبی به وظیفه خود عمل می کنند.

رسا ـ  وظیفه هیئت ها در قبال جهاد تبیین چیست؟

بعضی ها می‌گویند هیئت جایگاه جهاد تبیین نیست و در این کارها را باید در نشست های علمی انجام دهیم در حالیکه این سخن غلط است و جایگاه اصلی جهاد تبیین هیئت و مجالس امام حسین علیه السلام است، امام خمینی رحمه الله علیه فرمودند: هیئات مذهبی جایگاه اصلی روشنگری برای مردم  است.

هر چیزی ظرف و مظروفی دارد و زمانیکه ما از جهاد تبیین سخن می گوییم باید توجه داشته باشیم برای تحقق جهاد تبیین گوینده و شنونده ای لازم است که در هیئت حضور داشته باشند تا با روشنگری مسائل مهم دینی را بشنود و جهاد تبیین صورت بگیرد.

روشنگری در مورد مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی وظیفه مداح و سخنرانی است که دغدغه مند باشد و دینداری مردم برای او دارای اهمیت باشد، اگر مداحان و سخنرانان هیئت، وظیفه روشنگری و جهاد تبیین را به خوبی انجام دهند، در کنار شور حسینی، شعور حسینی نیز در بین مردم  ایجاد می شود و هدف امام حسین علیه السلام که یاری دین است محقق خواهد شد.

ارسال نظرات