۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۷۳۹۷۳۲
حجت الاسلام احتشام:

جهاد تبیین در هیئت لازم است

جهاد تبیین در هیئت لازم است
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه گریه بر عزای امام حسین علیه السلام اجر و ثواب زیادی دارد، ابراز کرد: گریه به تنهایی برای رسیدن به آرمان های عاشوار کافی نیست و باید در هیئت ها جهاد تبیین صورت بگیرد.

اشاره: هیئت‌های مذهبی بر محور عشق به ائمه‌ی طاهرین علیهم‌‌السلام در طول تاریخ به‌‌خصوص در طول تاریخ تشیع در ایران، عامل اصلی گسترش فرهنگ اسلامی در بین مردم و نهادینه کردن آن بوده‌‌اند، در طول دورانِ شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی هیئت‌های مذهبی علاوه بر حفظ کارکردهای سنتی، کارکردهای جدید سیاسی و نظامی، فرهنگی و هنری، اجتماعی و اقتصادی را نیز برعهده داشتند و براساس چنین کارکردهایی در درونِ هیئت‌های مذهبی هسته‌های انقلابی شکل می‌گرفتد، در همین خصوص خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، با حجت الاسلام احتشام کاشانی، استاد حوزه علمیه گفت‌وگویی داشته که در ادامه می‌خوانید.

جهاد تبیین در هیئت لازم است

رسا ـ جایگاه هیئات در منظومه فکری امامین انقلاب چگونه است؟

نظام هیئت و استفاده از ظرفیت مرثیه در ماتم ابی عبدالله الحسین همانگونه که از زیارت گرانسنگ عاشورا بر می آید، حتما ترکیبی در تراز انقلاب اسلامی ارائه خواهد کرد؛ اگر زیارت عاشورا با دقت مورد بررسی قرار گیرد، در عین اینکه ابراز ارادت به عاشوراییان و کربلائیان است، درس بزرگی که به انسان عزادار و هیئت عزا محور می دهد این است که باید با دشمنان امام حسین علیه السلام دشمن باشیم و باید اسلحه به دست در مقابل کسانی که با آرمان های امام حسین علیه السلام سر جنگ دارند، بایستیم.

هیئت فقط سینه زدن و عزاداری نیست بلکه هر کسی که یا حسین می گوید در این کره خاکی و گستره جغرافیای باید مورد حمایت و توجه هیئت واقع شود، اگر هیئت تراز انقلابی  باید به آرمان امام حسین علیه السلام در تحقق تمدن آخر الزمانی کمک کند، باید از ظالمینی که در این زمان  زندگی می کنند اعلام برائت کند و نه اسلام آمریکایی را قبول و نه تشیع انگلیسی را تایید کند.

یزیدیان امروز صهیونیست ها، هیئت حاکمه آمریکا و سیاست‌گذاران انگلیسی و اروپایی هستند که در هیئت آنها نیز باید مورد لعن و نفرین باشند و ابراز دشمنی و خصومت خود را باظالمین عالم اعلام کنند و تلاش کنند که ناخواسته با ابزار هیئت در زمین آنها بازی نکنند.

رسا ـ انسان سازی در هیئات مذهبی در اندیشه رهبر معظم انقلاب چگونه رقم می خورد؟

آنچه که در گفتار، رفتار و اندیشه  امام خمینیی معمار کبیر انقلاب و رهبر معظم انقلاب، تثبیت کننده انقلاب موج می زند این است که هیئت باید روح حماسه و تحقق ارزش ها و آرمان ها را در راستای تخقق مردان میدان انجام پذیر کند و همواره فاصله بین آرمان و میدان را کم کند.

آرمان اصلی این است که زندگی با ظالم، جز خواری چیزی را به همراه ندارد و مرگ در راه خدا جز سعادت و شهادت ندارد و در فرهنگ عاشورا و کربلا چیز غیر از این مطلب نیست، هیئت باید در راستای این پیام امام خمینی رحمه الله که فرمودند: همه ما مانند امام حسین علیه السلام باید فدای اسلام شویم، حرکت کند.

هیئت باید به فرموده رهبر معظم انقلاب که برای هیئت های دانشجویی جهاد تبیین را ترسیم کردند، عمل کنند و در کنار اینکه برای ثواب و تحقق ارزش ها و اعلام یکی بودن با مولایمان امام حسین علیه السلام نقش ایفا می کند در راستای جهاد تبیین مثل جهاد تقتیل عمل کند.

اگر هیئت ها در جهاد تقتیل فعلا نقشی ندارند ولی در جبهه جهاد تبیین نقشی اساسی دارد و یکی از بهترین تبیین ها در زمان ما تطبیق عاشواری سال 61 هجری با عاشوراهای این زمان است، هیئت تراز انقلاب می داند که نه امام حسین علیه السلام توانست به همه آرمان های که داشت جامه عمل بپوشاند و نه نظام اسلامی، انقلاب و امامین انقلاب با همه اراده ای که داشته اند به همه آرمان ها رسیده اند.

هیئت ها نباید نرم افزار ایمان و امید را کنار گذاشته و ناامیدانه به آینده نگاه کند، همه ما باید در راستای تحقق ارزش های عاشورا و کربلا با ولایت اهل البیت علیهم السلام و در ادامه آن ولایت فقیه از نرم افزار امید و ایمان با سخت افزارهای موجود در برابر جبهه استکبار و حسین ستیزان تاریخ ایستادگی کنیم.

رسا ـ با و جود اینکه سخنران و مداح دو نقش کلیدی در هیئت را ایفا می کنند، ویژگی های سخنران یا مداح تراز انقلاب چیست؟

علاوه بر مداح و سخنران، شاعر نیز نقش مهمی در هیئت تراز انقلابی دارد، هر چه شاعر حماسی تر باشد و شعر او بتواند ارزش های قیام امام حسین علیه السلام را به خوبی بیان کند و فقط به عواطف و احساسات را در شعرش نشان ندهد، قطعا در اوج گرفتن هیئت موثر خواهد بود.

اگر سخنران، مداح و شاعر بتوانند خود را به آرمان های عاشورا و کربلا نزدیک کنند و آن آرمانی که امام حسین علیه السلام بین دو انتخاب ذلت و بیعت با یزید و عزت و شمشیر انتخاب کرد، نشان دهد در مسیر ترویج فرهنگ عاشورایی موفق عمل کرده است.

باید سخنران، مداح و شاعر این روح حماسی را همواره مد نظر داشته باشند، فقط گریه کردن بر عزای امام حسین علیه السلام، اگرچه ثواب دارد، رشد و کمالی نخواهد داشت و اگر بخواهیم مولای آخرالزمانی ما با شعار الا یا اهل العالم ان جدی الحسین قتلوه عطشانا ظهور بفرمایند، بشریت باید به جایی برسد که اگر دین نیز نداشته باشد آزادگی در دنیا را در  از مسیر حسین بن علی علیه السلام  انتخاب کند.

سخنران، مداح و شاعر باید حماسه حسینی را برای نسل های فعلی و آینده تبیین کنند و هرچه آنها موفق تر عمل کنند، قطعا ظهور فرزند آخرالزمانی امام حسین علیه السلام زودتر خواهد بود و زمینه سازی برای ایجاد تمدن اسلامی زودتر و بهتر فراهم می شود.

ارسال نظرات