۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۷۳۹۲۲۴
حجت الاسلام انصاری قمی:

اگر علما ایستادگی بیشتری می کردند، شیخ فضل الله اعدام نمی شد + فیلم

اگر علما ایستادگی بیشتری می کردند، شیخ فضل الله اعدام نمی شد + فیلم
پژوهشگر تاریخ معاصر با تأکید بر ضرورت توجه حوزه به تاریخ ایران، اعدام شیخ فضل الله نوری را در پی عدم ایستادگی علمای نجف عنوان کرد چون تصور می کردند می توانند مشروطه را اصلاح کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام انصاری نویسنده و پژوهشگر تاریخ عصر چهارشنبه 11 مرداد در همایش بزرگداشت شیخ فضل الله نوری که با عنوان «شیخ شهید؛ فقیه تهران، دیده بان ایران» در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد از کوتاهی های صورت گرفته طی یک قرن اخیر در خصوص شیخ فضل الله نوری انتقاد کرد.

وی با اشاره به 12 سال پژوهش خود در خصوص تاریخ مشروطه بر لزوم شناخت تاریخ ایران تأکید کرد و اظهار داشت: اگر به تاریخ ایران قبل و بعد از اسلام توجه نکنیم ایرانی بودن و خلط مزاج ایران با اسلام را از دست می دهیم.

تعداد بازدید : 1

این استاد حوزه با اشاره به حمله پرتغالی ها به کشور ادامه داد: تاریخ استعمار نشان می دهد که ما بیش از 400 سال گرفتار استعمار روسیه، انگلستان، فرانسه و پرتغال بودیم که دنبال بودند ایران را حل کنند؛ دشمنان ما هجوم همه جانبه ای داشتند که آخرین هجوم که هنوز آثارش دیده می شود مشروطه است.

وی آغاز تفکر مشروطه را از عدالتخانه عرفی دانست و افزود: آنچه که کشور را ناگهان تغییر داد تغییر عدالت خانه به مشروطه خواهی بود؛ برای شناخت شیخ فضل الله نوری باید اندیشه دینی ایشان را بشناسیم. دین همان حکومت داری است.

این پژوهشگر تاریخ با بیان اینکه افرادی می خواهند فصلی بین حکومت خدا در شریعت با احکام دینی ایجاد کنند تأکید کرد: مستشرقین از این نکته استفاده کردند و ترویج کردند که مراجع در امور شریعت و حسبیه اسلامی می توانند وارد شوند اما شاید نتوانند حکومت کنند؛ قبل از امام کسی را نداریم که در تاریخ ایران علم حکومت دینی با قانون دینی و نوشتن قانون اساسی برداشته باشد.

وی با اشاره به شخصیت قیام بزرگان عراق با زعامت آیت الله حکیم در سال 1920 اظهار داشت: آیت الله حکیم شخصیت بزرگ سیاسی عراق را در مسیر بغداد ترور کردند که نقشه حکومت دینی عراق از بین رفت. در ایران برای جلوگیری از این امر شیخ فضل الله نوری از طرف میرزای نایینی به تهران اعزام شد.

حجت الاسلام انصاری با اشاره به نهضت تنباکو، ظهور شیخ فضل الله نوری را پس از این نهضت عنوان کرد و افزود: فقها نقش ارزشمندی در پویایی شیعیان و پیروزی انقلاب داشتند؛ در عصر معاصرین که شاهد بیداری اسلامی بودیم، بزرگ ترین قیام در بیداری اسلامی در مصر صورت گرفت که رئیس جمهور اخوانی را آوردند، بردند و سپس کشتند و مردمی که هجوم آوردند به اسلام خواهی ناگهان از اسلام رویگردان شدند.

وی اضافه کرد: درایت سیاسی یک فقیه می تواند جامعه را نجات داده و در مقابل سیاست وارداتی مسلح قرار دهد؛ با دعا نمی شود دولت تأسیس کرد و باید مسلح بود. قانون اساسی ایران به نوشته شیخ فضل الله وجود دارد که دنیاشناسی وی را نشان می دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نجف کوتاه آمد چون احساس کرد قدرت اصلاح قانون مشروطه را دارد اما نباید شیخ را رها می کردند اگر ایستاده بودند شیخ فضل الله اعدام نمی شد.

ارسال نظرات