۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰
کد خبر: ۷۳۵۴۳۴
مو به مو؛

تحول خواهی رهبر معظم انقلاب در امتداد اندیشه امام راحل

تحول خواهی رهبر معظم انقلاب در امتداد اندیشه امام راحل
با مطالعه مباحث مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب می‌توان به یک منظومه کامل درباره تحول و شاخص آن یعنی امام راحل دست یافت.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، با مطالعه مباحث مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب می‌توان به یک منظومه کامل درباره تحول دست یافت و در چارچوب مطرح شده از سوی ایشان می‌توان بخش‎هایی همچون مفهوم تحول، ضرورت تحول، حوزه‌های تحول، کارگزاران تحول و پایه و موانع تحول را مشاهده کرد.

یکی از کلیدواژه‎ های اصلی مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب طی سالیان گذشته، بحث تحول و تحول‎ خواهی است که طی سالیان گذشته ده‌ها بار از سوی ایشان مطرح شده و در برخی سخنرانی‎ ها به صورت مبسوط به آن پرداخته شده است. ایشان تحول را یکی از ضروری ‏ترین نیاز‌های جامعه می‌دانند که باید از این طریق برخی عقب ‎ماندگی‎ های به وجود آمده در انقلاب اسلامی را جبران کرد.

نگاه رهبر انقلاب به موضوع تحول یک نگاه کلان و فلسفی است و ایشان معتقدند که تحول در جوامع انسانی و برای بشر، سنت لایتغیر الهی است. هیچ کس نمی‌تواند در مقابل تحول بشری بایستد؛ امکان ندارد. که نوعی نگاه تکاملی را می‎‌توان در این نظریه مشاهده کرد.

از سوی دیگر برای معرفی یک شخصیت کامل در حوزه تحول، مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۹ به معرفی شخصیت امام خمینی (ره) به عنوان نمونه اصلی و ایده ‎آل تحول‎ خواهی در دوره معاصر پرداخته و ویژگی‎ های تحولی حضرت امام را به صورت مفصل بیان کرده‎ اند. از دیگر مباحثی که از سوی رهبر انقلاب درباره تحول مطرح شده، تحول در حوزه‎های علمیه است که در سفر ایشان به قم در سال ۱۳۸۹ به صورت کامل بحث و بررسی شده است.

امام خمینی؛ اصلی‌ترین شخصیت تحول‎ خواه

شاخص ‎ترین فردی که در دهه‎ های گذشته در ایران تأثیر داشت و هنوز هم آثار، اندیشه‌ها و عملکرد ایشان قابل مشاهده است، امام خمینی (ره) است. رهبر معظم انقلاب در خرداد ماه هر سال به بیان سیره و سلوک امام خمینی می‎ پردازند. در خرداد ماه سال ۱۳۹۹ رهبر معظم انقلاب به بررسی نقش تحول‎ آفرین امام خمینی (ره) در ایران معاصر پرداخته و عوامل مهم تحول‎ خواهی در شخصیت امام خمینی (ره) را مطرح کردند.

مهم‎ترین تحولی که حضرت امام ایجاد کردند از نظر مقام معظم رهبری تحول در نگاه به ابرقدرت‎ها بود: «تحوّل مهم دیگری که به وجود آوردند که شاید از بعضی از این تحوّلات مهم‌تر بود، عبارت است از تحوّل در نگاه به قدرت‌های جهانی و ابرقدرت‌ها. آن وقت هیچ کس تصوّر نمیکرد که بشود روی حرف آمریکا حرفی زد، بر خلاف اراده‌ی آمریکا بشود حرکتی انجام داد؛ امام کاری کردند که خود رؤسای جمهور آمریکا گفتند که خمینی ما را تحقیر کرد؛ واقعاً هم همین بود.... .» [۱]

یکی از نهاد‌های مهمی که در رهبر انقلاب تحول در آن را به صورت مفصل بحث کرده ‎اند، حوزه علمیه است که در سفر ایشان در سال ۸۹ در قم به صورت مبسوط بحث شده است. در این سخنرانی ابتدا رهبر انقلاب معنای دقیق تحول و ارتباط آن با بحث اجتهاد را مطرح می‎ کنند که تقریبا شبیه بحثی است که امام خمینی (ره) در دهه شصت با دوگانه فقه پویا و فقه جواهری مطرح کردند.

[۱] بیانات در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سالروز رحلت امام خمینی (رحمه الله علیه) ۱۴ خرداد ماه ۱۳۹۹

ارسال نظرات