۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۷
کد خبر: ۷۲۹۷۵۰
معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی:

باید دانشجویان را با هدف مرجعیت علمی آموزش دهیم

باید دانشجویان را با هدف مرجعیت علمی آموزش دهیم
دکتر محققی در نشست تخصصی همایش ملی «قرآن، عترت و سلامت» مطرح کرد: باید برای رسیدن به مرجعیت علمی در حوزه سلامت در بین پزشکان جوان فرآیند آموزشی را اصلاح کنیم.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا،  همایش «قرآن عترت و سلامت» نشستی تخصصی با ارائه چند نفر از محققان و متخصصان حوزه پزشکی، در مجتمع آموزشی امام خمینی(ره) جامعه المصطفی برگزار شد.

در این نشست ابتدا دکتر محمدعلی محققی معاون علمی فرهنگستان پزشکی با اشاره به اهمیت تربیت مرجعیت علمی و بین‌المللی در حوزه علم اظهار داشت: در حوزه سلامت نیاز داریم دانشجویان را با هدف تربیت مرجعیت علمی آموزش دهیم.

تربیت مرجعیت علمی در حوزه سلامت را عملی کنیم

وی با تأکید بر ضرورت تربیت مرجعیت علمی در حوزه سلامت گفت: بعد از 44 سال زمان آن رسیده که از کتب و علم غربی عبور کرده و وارد حوزه عمل در سلامت شویم و به تربیت مرجعیت علمی در این حوزه بپردازیم.

رئیس پنل مرجعیت علمی و بین المللی‌سازی نقش قرآن و عترت در نظام سلامت با بیان اهمیت سلامت در حوزه دین گفت: سلامت با رویکرد دینی یک موضوع تشریفاتی و آرمانی نیست و باید به آن به‌عنوان یک دستور دینی و الهی توجه کنیم و نباید نسبت به آن اهمال و سستی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: توجه به دین در حوزه سلامت وظیفه مدیران این حوزه بوده و متأسفانه وابستگی جامعه اسلامی به کفار تا امروز مانع این توجه شده است؛ درحالی‌که قرآن کریم هرگونه وابستگی به کفار را ممنوع دانسته و این حرمت در حوزه حیاتی مانند سلامت بیشتر و اساسی‌تر از حوزه‌های غیر فنی است.

معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی توجه امروز جامعه به حوزه سلامت دینی را مطرح کرد و گفت: بعد از 44 سال زمان آن رسیده که از کتب و علم غربی عبور کرده و وارد حوزه عمل در سلامت شویم و به تربیت مرجعیت علمی در این حوزه بپردازیم.

دکتر محققی در پایان تأکید کرد: پایه‌های دینی سلامت در کشور و جامعه ما تشکیل‌شده و این پایه‌ریزی در هیچ کجای دنیا وجود ندارد و ما باید برای پاسداشت و دوام آن تلاش کنیم و با نگاه دینی به حوزه سلامت ورود کنیم.

توجه به فلسفه و اخلاق در مرجعیت علمی قرآن در دستور کار قرار گیرد

تربیت مرجعیت علمی در حوزه سلامت را عملی کنیم

در ادامه این نشست های تخصصی حجت الاسلام والمسلمین محمد مصطفی رضایی اصفهانی استاد تمام جامعه المصطفی العالمیه گفت: در حوزه پزشکی می‌توانیم فلسفه و اخلاق را نیز با مرجعیت قرآنی مورد بررسی قرار دهیم زیرا با نگاه قرآن که چند جهانی است به انسان فراتر از جسم بیمار توجه می‌شود و روح انسان نیز در معادلات دخیل است.

وی مرجعیت علمی را با 15 تعریف مطرح کرد و اظهار داشت: مرجعیت علمی قرآن در حوزه پزشکی موضوعی نو و مهم است و در قم نیز در دهه اخیر به آن توجه شده است؛ امروز نگاه به قرآن در موضوعات فکری و اجتماعی مورد توجه قرارگرفته و این بی‌توجهی تا امروز به این موضوع باید جبران شود و مقام معظم رهبری نیز به این امر تأکید زیادی دارد.

استاد تمام جامعه المصطفی العالمیه ادامه داد: در مرجعیت قرآن به مبانی، دلایل و قلمرو توجه می‌شود و در حوزه پزشکی می‌توانیم فلسفه و اخلاق را نیز با مرجعیت قرآنی مورد بررسی قرار دهیم زیرا با نگاه قرآن که چند جهانی است به انسان فراتر از جسم بیمار توجه می‌شود و روح انسان نیز در معادلات دخیل است.

وی محبت، انفاق در عمل و علم، خدمت به خلق را با مرجعیت قرآنی مطرح و تأکید کرد: با مرجعیت علمی قرآن در حوزه سلامت موضوعاتی مانند محبت، ایثار، انفاق در عمل و علم و خدمت را دگرگون می‌کند و هر اقدامی در این حوزه دارای ثواب خواهد شد.

حجت الاسلام رضایی اصفهانی تأکید کرد: عقل و وحی در حوزه مرجعیت علمی قرآن در کنار هم قرار می‌گیرد و باید وحی را در پزشکی وارد کنیم تا موضوعات حاشیه‌ای در این حوزه کم‌رنگ شود و بدانیم قرآن می‌تواند در شفا بیماران تأثیر داشته و در کنار شفا جسم، بیماری‌ها روحی را نیز درمان کند.

وی در پایان مرجعیت علمی قرآن را در اخلاق نیز مطرح کرد و گفت: مرجعیت علمی قرآن عامل کاهش رذایل اخلاقی بوده و می‌تواند در رشد کنجکاوی پزشکان برای ایجاد فضاهای علمی جدید کمک کند تا به نظریه‌پردازی علمی در این حوزه دست پیدا کنیم.

برای رسیدن به مرجعیت علمی قرآن در میان پزشکان باید جوان فرآیند آموزشی اصلاح شود

تربیت مرجعیت علمی در حوزه سلامت را عملی کنیم

دکتر مصطفی قانعی رئیس ستاد توسعه زیست فناوری ریاست جمهوری به اهمیت پرسیدن و سؤال کردن اشاره کرد و افزود: باید برای رسیدن به مرجعیت علمی قرآن در حوزه سلامت در بین پزشکان جوان فرآیند آموزشی اصلاح شود؛ برای رسیدن به نتیجه مطلوب در علم باید هنر سؤال کردن را به دانشجویان آموزش دهیم.

وی نقش سؤال درست در رسیدن به نتیجه را مورد بررسی قرار داد و افزود: سؤال درست در دستیابی به هدف خاص در این همایش نیز مهم بوده و حوزه پزشکی این ظرفیت را دارد که باید با سؤال‌های درست به حیطه دینی در این حوزه نیز ورود کنیم و نتایج مطلوبی به دست بیاوریم.

رئیس ستاد توسعه زیست فناوری ریاست جمهوری به روایتی از حضرت علی(ع) در دین پرداخت و تصریح کرد: تفکر و انواع مختلف آن در آیات و روایات دینی به آن توجه شده و مهم خوانده می‌شود و نمونه‌های زیادی از آن در قرآن به مسائل علمی مانند تشکیل جنین دیده می‌شود که نشان تفکر با داده‌های حسی در دین اسلام است.

وی تغییر آموزش‌ها با محوریت تفکر حسی را مطرح و خاطرنشان کرد: برای رسیدن به جایگاهی در جهان که حرفی برای گفتن در حوزه سلامت داشته باشیم باید دانشجویان را به تفکر بر مبنای داده‌های حسی و تخیل وارد کنیم تا بهره بردن از موضوعات و داده‌های حسی در بین دانشجویان ارتقاء پیدا کند.

قانعی ادامه داد: دانشجوی فعال در پزشکی می‌تواند رابطه خوبی بین عقل و تجربه برقرار کند و در آینده با کمک تفکر حسی و حواس پنجگانه به نظریه‌های جدید علمی دست پیدا کنند و باید برای رسیدن به این مرجعیت علمی در حوزه سلامت در بین پزشکان جوان فرآیند آموزشی اصلاح شود.

وی تأکید کرد: امروز تفکر و پردازش به دانشجو آموزش داده نمی‌شود و فارغ‌التحصیل پزشکی با حجم زیادی داده از دانشگاه خارج می‌شود درحالی‌که دانشمندان جهان با کمک تفکر و تحلیل و همچنین الهام گرفتن از طبیعت توانسته‌اند پیشرفت‌های زیادی در علم داشته باشند.

رئیس ستاد توسعه زیست فناوری ریاست جمهوری در پایان مطرح کرد: دانشگاهای علوم پزشکی فرصتی برای خداشناسی و بهره بردن از طبیعت وجود داشته و این امر ممکن نخواهد شد مگر آموزش تفکر محور در فضاهای آموزشی و توجه به احادیث و آیات قرآن را در دانشگاه‌های کشور اجرا کنیم.

ارسال نظرات