۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۲
کد خبر: ۷۰۸۹۴۰
گزارش رونمایی از کتاب «فردای بهتر؛ با معنویت و عقلانیت بیشتر»؛

از مظلومیت تشیع در اکسپو تا لزوم پاسداری از میراث ناملموس

از مظلومیت تشیع در اکسپو تا لزوم پاسداری از میراث ناملموس
مراسم رونمایی از کتاب «فردایی بهتر؛ با معنویت و عقلانیت بیشتر» در بنیاد علوم وحیانی اسراء با حضور جمعی از فرهیختگان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، مراسم رونمایی از کتاب «فردای بهتر؛ با معنویت و عقلانیت بیشتر» با حضور جمعی از اساتید و فعالان حکمت و فلسفه اسلامی و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی عصر شنبه در بنیاد علوم وحیانی اسراء برگزار شد.

این مراسم با پیام حضرت آیت الله جوادی آملی برای روز جهانی فلسفه که در ابتدای کتاب هم چاپ شده است، آغاز شد؛ مباحث طبع شده در کتاب و پیام حضرت آیت الله جوادی آملی به منظور ارائه در مراسم روز جهانی فلسفه در غرفه ایران نمایشگاه اکسپو دوبی تهیه شده بود که با لغو مراسم مذکور، در قالب کتاب منتشر شده است.

از مظلومیت تشیع در اکسپو تا پاسداری از میراث ناملموس

سرکار خانم دکتر محمد مدیرعامل گروه سفیران صلح و دوستی و رئیس شرکت سرو بنیان ادبی در ابتدای این نشست گفت: گروه سفیران صلح و دوستی با هدف ترویج صلح ۱۵ سال قبل تشکیل شد و در مقام دفاع از نظام و آرمان‌های آن پاسدار دفاع بود؛ پاسداری از صلح از جانب ملتی که سال‌ها رنج را تحمل کرده و با دشمنان جنگیده سخت نیست.

وی ادامه داد: ما صلح را از «هل من ناصر ینصرنی»، ترور دانشمندان، بمب‌های خردلی، چشم به راهی مادران و قطعه شهدا شناختیم و با باورهایمان تا کنون ادامه دادیم تا گوشه‌ای از حقیقت آزادی و صلح را احترام به کرامت انسانی به نمایش بگذاریم؛ به بیش از ۱۷ کشور سفر کردیم تا بخشی از دین خود را ادا نماییم.

از مظلومیت تشیع در اکسپو تا پاسداری از میراث ناملموس

مدیر عامل گروه سفیران صلح و دوستی اظهار داشت: در سال ۹۹ اجرای سالن گردشگری نمایشگاه اکسپو به شرکت سرو بنیان ادبی و زیرمجموعه آن سپرده شد که ۴ بخش برای آن در نظر گرفتیم و مهم‌ترین آن ارائه میراث ناملموس فرهنگی بود؛ در این بخش با آقای خراسانی معاون اجرایی مجمع عالی حکمت مشورت کردیم و مقرر شد برنامه روز جهانی فلسفه در این نمایشگاه با حضور فرهیختگان برگزار شود که قول مساعد و تأیید برنامه ریزی جهت این برنامه انجام شد.

وی با بیان اینکه علم فلسفه زبان تعامل با دنیا است، گفت: فلسفه ایرانی اسلامی که اساس فرهنگ ما است و حرف‌های تازه‌ای برای جهان دارد در برنامه اکسپو قرار گرفت، اما متأسفانه این مهم محقق نشد؛ از حضرت آیت الله جوادی آملی که با تواضع حکیمانه الگوی ما در انجام کار‌های علمی بودند تشکر می‌کنیم و این کتاب تنها دستاورد علمی ایران در اکسپو دوبی هست.

از مظلومیت تشیع در اکسپو تا پاسداری از میراث ناملموس

حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مراسم با تشکر از زحمات خانم محمد گفت: تا قبل از حضور در اکسپو دوبی با این همایش همایش بین المللی فرهنگی آشنا نبودم و قدمت فراوانی دارد که ایران نیز از اولین نشست آن حضور داشته است و امیرکبیر هم هیأتی فرستاده است.

وی با اشاره به برنامه روز جهانی فلسفه در اکسپو گفت: اگر اجرا هم می‌شد با آن تمهیداتی که بود بازنمایی بالایی نداشت، اما امروز که انجام شده بازنمایی بهتری دارد؛ در شورای عالی انقلاب فرهنگی اشکالات اکسپو به بحث گذاشته شد که وزارت صمت عهده دار اکسپو است و رویکردشان اقتصادی است و باید اصلاح شود؛ در صحن شورا مطرح شد و برگزاری آن از صمت گرفته شد.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا ادامه داد: پیامد‌های اکسپوی ۲۰۲۰ باعث شد بخشی از حرکت‌های آسیب زا کنترل شود و مشارکت جدی که وزارت ارشاد داشت و قرار شد در آینده هم دنبال کنند.

از مظلومیت تشیع در اکسپو تا پاسداری از میراث ناملموس

وی با اشاره به وضعیت تأسف بار کشور‌های کشور‌های اسلامی در نگاه به آینده بشر، اظهار داشت: آینده علمی کشور‌های اسلامی که در اکسپو به نمایش آمده بود بر اساس همان «ساینس» با معنای طبیعی خودش قرار داشت؛ تأسف بارتر اینکه کشور‌های اسلامی مانند عربستان افق خود را عبور از سنت و پیوستن به تجدد، بسیار پررنگ دیده می‌شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع) اظهار داشت: توقع بود کشور ایران و قطر به سنت‌های اسلامی به نحو خوبی بپردازند که متأسفانه اینگونه نبود؛ اگر ایران به سنت‌ها می‌پرداخت دیده می‌شد و برای جهانیان نیز جذاب بود؛ مسائلی در داخل پاویون وجود داشت که می‌توانست ما را ملحق به عربستان کند و تریبونی از جهان اسلام اینجا دیده نمی‌شد و فاصله‌ای از حقیقت امت اسلامی دارند را به خوبی نشان داد.

از مظلومیت تشیع در اکسپو تا پاسداری از میراث ناملموس

در این مراسم نیز روح الله حسین زاده مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی گفت: ۳۸ نمایشگاه بین المللی که ایران می‌تواند در آن شرکت کند و در وزارت میراث در اختیار شرکت مادر تخصصی است؛ تیم جدیدی که چند ماه مستقر شده بنا دارد به میراث ناملموس بیش از پیش بپردازد و اندیشه‌های ایرانی تبیین و ترویج شود.

وی افزود: تلاش داریم با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد نگهبانی میراث ناملموس را داشته باشیم؛ هیچکس مثل آیت الله جوادی آملی نتوانست اندیشه‌های مبنایی را به خورد جوانان بدهد.

همه افراد سخنران در این مراسم وفات همسر آیت الله جوادی آملی را به وی و فرزندش تسلیت گفتند که حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی ضمن تشکر از اظهار لطف و همدردی حاضرین، گفت: ایران با پیشینه و قدمتی که در زمینه مسائل فلسفی دارد بسیار اقدام صحیحی بود که با محوریت فلسفه برنامه‌ای تدارک دیده شود.

از مظلومیت تشیع در اکسپو تا پاسداری از میراث ناملموس

وی تصریح کرد: فیلسوفانی در طول سال‌ها مسیری را برنامه ریزی کردند که به اوج خودش رسیده است و یک نوع وحدتی ایجاد کرده است و این چنین ذخیره‌ای از علم در اختیار ما قرار دارد و چیزی که می‌تواند امروز جامعه بشری را نجات بخش باشد همین حکمت است و می‌تواند مسائل فرهنگی انسان را در حد اعلایی قرار داده جایگاه ویژه‌ای از نظر تمدنی ایجاد کند.

این پژوهشگر فلسفه و حکمت اسلامی ادامه داد: هرچه حکمت نظری غنی‌تر باشد حکمت عملی هم پربارتر عمل می‌کند؛ حوزه‌های علمیه به رکود و انجماد متهم می‌شوند، اما فیلسوفان مسیری را تعیین کردند که راه را می‌توان برای آینده روشن و فردای بهتر به درستی شناخت.

وی افزود: زمانی به فردای بهتر می‌رسیم که معرفت، اخلاق و معنویت از سویی دیگر بتواند در جامعه بنیان گذاری شود که مبتنی بر دو امر معنویت وحیانی و عقلانیت وحیانی است؛ معنویت سرگردان و حیران که امروز تأکید می‌شود بدون تکیه بر معنویت وحیانی نمی‌تواند جامعه بهتر را بسازد.

از مظلومیت تشیع در اکسپو تا پاسداری از میراث ناملموس

آیت الله حسن رمضانی عضو مجمع عالی حکمت اسلامی گفت: علوم را به دو قسم منقول و معقول تقسیم می‌کنند، اما تا منقول هم معقول نشود مقبول نخواهد افتاد؛ گرچه اعمال را تعبدی و توصلی تقسیم می‌کنند، اما تا همان اعمال تعبدی پایگاه تعقل نداشته باشد همان اثری که باید داشته باشد را نخواهد داشت.

وی عنوان کرد: زبان فلسفه زبان تعامل همه انسان است و زبان مشترک انسان‌ها چیزی جز عقلانیت نیست؛ تنها علمی که از این امتیاز برخوردار است فلسفه است که زبان بین المللی است و باید تلاش کنیم کالای دین را در پوشش فلسفه و تعقل معرفی کنیم.

از مظلومیت تشیع در اکسپو تا پاسداری از میراث ناملموس

در پایان مراسم سماواتی از حاضرین فعال در نمایشگاه اکسپو با تأکید بر عیان بودن نگاه فلسفی کشور‌ها در نمایشگاه اکسپو، گفت: اینقدر نگاه غرب زدگی در حوزه مدیران ما نفوذ کرده است که وقتی نمایشگاه اکسپو را هم می‌بینند می‌خواهند غرفه ایران رنگ و لعاب دیگران را داشته باشند در حالی داشته‌های خودمان برای دنیا جذاب است.

وی با بیان اینکه رویکرد‌های نمایشگاهی اکسپو باید قبل از اینکه به طراحی برسد، محتوا‌ها تعریف شود گفت: جهان تشیع مظلوم است، زیرا در بزرگ‌ترین رویداد جهانی می‌توانیم وارد جهان اسلام شویم، اما حق نداریم از شیعه، امام حسین و سردار سلیمانی حرف بزنیم؛ هزینه‌های زیادی برای حضور ایران صورت می‌گیرد، اما غربتی احساس می‌کنم.

در پایان نیز کتاب «فردایی بهتر؛ با معنویت و عقلانیت بیشتر» توسط جمع حاضر رونمایی شد.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۴
تنوع مأموریت و تنوع فعالیت در واقع تیغ دو لبه‌ است
0
1