۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۷۰۲۱۹۷
امام امت(8)؛

امام خمینی برای همه عصرها الگو است

امام خمینی برای همه عصرها الگو است
استاد حوزه علمیه گفت: شخصیت امام خمینی(ره) برای آیندگان یک الگو است و خصوصیتی که در این شخصیت بزرگ بود، می تواند برای تمام عصرها و آیندگان قابل استفاده باشد.

امام خمینی(ره) را می توان یگانه مردی دانست که در اتفاقات و حوادث روزگار آنچه را که اعتقاد داشت انجام می داد و هیچ گاه از آرمان های خود دست بر نمی داشت.

ایشان شخصیتی بالاتر از زمین و فراتر از زمان بود و چون خود را متصل به ریسمان الهی کرده بود در دنیا به هیچ ریسمانی تکیه نمی زد و ریسمان های دنیایی را ریسمان منجلاب و غفلت از خدای تبارک و تعالی می دانست.

امام راحل چون خود را در برابر معبود می دید، همه کارها را به او واگذار می کرد و هیچ گاه از چیزی واهمه نداشت و ترس در وجود آن روح بزرگ مشاهده نمی شد؛ چراکه «اِنَّما یَخشَی اللهَ مِن عِبادِهِ العُلَمَاءُ»؛ خشیت از پروردگار مختص کسانی است که دانایی و معرفتشان بیشتر است.

مرور اندیشه، مبانی و سیره شخصیتی چون امام خمینی(ره) ضرورتی است که باید همه روزه و به صورت مستمر بازخوانی شود تا علاوه بر جلوگیری از تحریف و دگرگونی مبانی و اندیشه های امام همام، جلوه هایی از سیره و اندیشه امام راحل به دوستداران و عاشقان آن عزیز سفر کرده نشان داده شود.

آنچه که باعث شد روح الله خمینی امام امت شود و مردم ایران زمین و بلکه همه آزادی خواهان و مستضعفین جهان عاشق و شیفته او شوند، سیاستمداری و یا عالم بودن او نبود؛ بلکه این اخلاق و عرفان و معنویت والای امام راحل بود که همه مردم را پروانه وار گرد شمع وجودش جمع می کرد تا از نور درونی او بهره گیرند.

در همین راستا خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، در پرونده ای اختصاصی به نام «امام امت» با مصاحبه با حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد از اساتید حوزه علمیه قم به تکریم و بازخوانی سیره و اندیشه های بنیانگذار انقلاب اسلامی پرداخته و این شخصیت عظیم را به دور از تحریف های صورت گرفته معرفی می کند.

رسا- امام خمینی(ره) چگونه شخصیتی بود؟

امام خمینی(ره) علم و اخلاق را با هم جمع کرده بودند و اولین شخصی بودند که اخلاق را در خودشان نهادینه کرده و استاد اخلاق بودند؛ ایشان روزهای جمعه در مدرسه فیضیه درس اخلاق داشتند.

امام راحل علاوه بر اینکه استاد اخلاق بودند؛ خصوصیات اخلاقی را نیز در خود پیاده کرده بودند و در عمل به تمام گفته های خود عامل بودند.

امام خمینی برای همه عصرها الگو است

تواضع امام خمینی(ره)، احترام ایشان به اساتید و یا احترامی که به عموم مردم داشتند، همه اینها نمونه های اخلاقی ایشان است.

یکی از  اخلاق های بارز ایشان این بود که هیچ گونه خود را به حساب نمی آوردند و در وجود آن امام راحل تکبر و خودبینی وجود نداشت؛ بلکه صادق القول و با اخلاص بودند.

رسا- کدام بعد از ابعاد شخصیت امام خمینی(ره) دارای اهمیت بیشتری است؟

اگر اخلاق را به‌صورت عام بگیریم، شجاعت نیز جزو اخلاق است و شجاعت و عدالت داشتن امام از خصوصیات و ویژگی های بارز امام خمینی(ره) بود.

امام خمینی برای همه عصرها الگو است

رسا- امام خمینی(ره) چه ویژگی شخصیتی خاصی داشت که مردم را به خود جذب می کرد؟

یکی از ویژگی های امام راحل این بود که ایشان به آنچه که می گفتند، عامل بودند و اعتقاد به خدا و روز قیامت داشتند که در کلمات امام خمینی(ره) نیز تجلی خاصی داشت؛ و چون تجلی داشت معلوم بود که امام این چنین بودند و موفقیت و جذابیت ایشان در نزد عموم مردم نیز معلوم بود که بخاطر چنین ویژگی هایی بود که در امام خمینی(ره) وجود داشت.

رسا- آیا شخصیت امام خمینی(ره) متعلق به گذاشته است و یا برای آیندگان نیز الگویی مناسب است؟

 شخصیت امام خمینی(ره) برای آیندگان یک الگو است و خصوصیتی که در این شخصیت بزرگ بود، می تواند هم برای آن عصر و هم برای عصر کنونی و آیندگان قابل استفاده باشد.

امام خمینی برای همه عصرها الگو است

وصیت نامه حضرت امام راحل حاکی از این است که امام خینی(ره) یک شخصیت ساخته شده از درون بود و شخصی بود که خود ساخته بود و باید انسان ها در زندگی های خود، انسان های ساخته شده را الگوی خویش قرار دهند.

رسا- امروزه برخی در صدد تحریف امام خمینی(ره) اعم از اصول و مبانی ایشان هستند و در پی این هستند که امام راحل را به گونه ای دیگر نشان دهند؛ نظر شما در این باره چیست؟

ما برای اینکه به صورت واقعی امام خمینی(ره) را بشناسیم، باید به کلمات ایشان مراجعه کنیم؛ کلماتی که از ایشان در کتاب صحیفه نور جمع است و سایر فرمایشات ایشان که مستند هستند مراجعه کنیم.

این مستندات نشان می دهند که امام خمینی(ره) چه شخصیتی بوده است؛ تمام آثار علمی که از ایشان به جا مانده است نشانگر شخصیت ایشان است؛ علاوه بر اینکه امام راحل در مواقع مختلف با مردم سخن گفته است و فرمایشان و بیانات ایشان ثبت و ضبط است و می‌توان به آنها مراجعه کرده و شخصیت امام را شناخت.

امام خمینی برای همه عصرها الگو است

به هرحال کسانی که امام خمینی(ره) را از نزدیک دیده اند آنها شخصیت بزرگ امام را می شناسند؛ اما آن دسته از کسانی که امروز هستند و امام راحل را ندیده اند، می توانند به مراجعه به کتاب هایی مثل صحیفه نور که فرمایشات خود امام راحل است و شخصیت ایشان را می رساند، مراجعه کنند تا اخلاق امام، اعتقادات امام  و عملکرد ایشان را بشناسند.

رسا- هدف از تحریف امام چیست؟

کسانی که در صدد تحریف امام خمینی(ره) هستند افرادی هستند که یا جاهل اند و یا معاند؛ برخی از افراد به سبب جهلی که از امام راحل دارند و ایشان را خوب نشناخته اند، امام راحل را جور دیگری نقل می کنند و برخی نیز کسانی هستند که به خاطر عناد و دشمنی که با جمهوری اسلامی دارند و به اصطلاح، معاند با نظام اسلامی هستند در صدد تحریف مبانی و اندیشه های امام خمینی(ره) هستند.

ارسال نظرات