۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۶۹۹۷۰۶
میراث هاشمی (۱۰)؛

هاشمی و پیروی از مکتب اقتصادی شیکاگو

هاشمی و پیروی از مکتب اقتصادی شیکاگو
حجت الاسلام اشکوری گفت: هاشمی بیشتر از اینکه به فکر پیشرفت کشور باشد، در پی توسعه به معنای غربی اش بود که از مدلی معروف به مکتب اقتصادی شیکاگو الهام می گرفت.

حجت الاسلام سید عبدالمجید اشکوری عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، در راستای تبیین نگاه هاشمی رفسنجانی به مسئله اقتصاد و تاثیر فعالیت او بر وضعیت معیشتی امروز جامعه ایران، اظهار داشت: برای آقای هاشمی مسئله توسعه اقتصادی با توجه به شرایط پیش آمده بعد از جنگ تحمیلی، اولویت پیدا کرده بود و همین باعث شد تا او به مسئله عدالت و تبعات ورود نگاه لیبرالی به فضای حکمرانی اقتصادی کشور، کم توجهی کند.

به عقیده حجت الاسلام اشکوری، آقای هاشمی از تبعات اقداماتش آگاه بود ولی نگاه توسعه محور وی باعث می‌شد تا در عمل نتواند به بخشی از آرمان های ارزشمند انقلاب پایبند باشد و در نتیجه از دل این حرکت او جریانی توسعه گرا خلق شد که به مرور زمان غرب گرایی بر آن اثر گذاشت.

هاشمی بیش از اینکه به فکر پیشرفت کشور باشد، توسعه طلب بود

استاد حوزه و دانشگاه گفت: هاشمی بیشتر از اینکه به فکر پیشرفت کشور باشد، در پی توسعه به معنای غربی اش بود که از مدلی معروف به مکتب اقتصادی شیکاگو الهام می گرفت، مدلی که منشا تمام مشکلات را مداخله دولت در اقتصاد می‌داند.

وی افزود: البته عملکرد آقای هاشمی در دوران ریاست جمهوری موجب رشد شاخص های توسعه اقتصادی در آن دوران شد، اما از تبعاتی مانند رشد چشمگیر نرخ تورم در همان دوران، اشاعه فرهنگ مصرف گرایی، تاثیرات سوء بر وضعیت اقتصادی امروز و شکاف طبقاتی در جامعه نمی توان چشم پوشی کرد.

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی بیان کرد: هاشمی در منصب ریاست دولت، وقتی به وضعیت اقتصادی ایران در مقایسه با جهان غرب می نگریست، احساس عقب افتادگی می کرد و شاید همین احساس عقب ماندگی باعث می شد برای جبران آن تن به انجام هر نوع فعالیت اقتصادی و سازشگرانه بدهد.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰
رسا وظیفه اش را در نقد مدل مدیریتی هاشمی در توسعه اقتصادی غربگرایی ایفا کرده است.
1
0