۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۶
کد خبر: ۶۶۸۰۱۷
مسیر گمراهی؛

سید کمال حیدری و خلط بین کفر و ایمان

سید کمال حیدری و خلط بین کفر و ایمان
حجت الاسلام برنجکار گفت: اشتباه سیدکمال را اول بار خوارج در ماجرای حکمیت مرتکب شدند و در واقع بین ایمان و کفر را خلط کرده و از این مسیر اغراض سیاسی خود را دنبال می کردند.

حجت الاسلام والمسلمین برنجکار استاد حوزه علمیه در گفت و گو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره به سخنان سید کمال حیدری در نسبت کفر دادن به اهل سنت، گفت: اشتباهی که وی مرتکب شد را ابتدا خوارج مرتکب شدند و در واقع بین ایمان و کفر را خلط کردند و البته با این کار اغراض سیاسی خود را دنبال می کردند.

وی ادامه داد: خوارج مدعی بودند که امیرالمؤمنین (ع) با قبول حکمیت مرتکب گناه شد و هرکس گناهی مرتکب شود از ایمان خارج می شود و کافر است و این را بهانه جنگ خود با امام علی (ع) قرار دادند.

حجت الاسلام والمسلمین برنجکار با اشاره به لزوم انجام عمل صالح توسط انسان مؤمن، افزود: درست است که عمل صالح و دوری از گناه لازمه ایمان است اما ارتکاب به گناه ممکن است شخص را از دایره ایمان خارج کند و نه اسلام و این همان نکته ای است که به نظر می رسد جناب حیدری نسبت به آن ناآگاه است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به تعاریف مختلف از ایمان، بیان داشت: برطبق روایات ما ایمان ده درجه دارد و گاهی ممکن است به واسطه گناه انسان از درجات عالی به درجات سافل سقوط کند اما این ملاک مناسبی برای نسبت دادن کفر به اشخاص و فرق دیگر اسلامی نیست چرا که بر طبق روایات ما و نیز آنچه اکثر علما نسبت به آن اجماع دارند این است که هرکس شهادتین بگوید مسلمان است، بنابراین از دایره کفر خارج شده است.

وی گفت: از اظهارات سید کمال حیدری این چنین بر می آید که وی با مسأله تقریب مخالف است و موضع ایشان خلاف وحدت می باشد و این موضع خلاف نظر اکثر علمای شیعه است.

حجت الاسلام والمسلمین برنجکار ادامه داد: تبری که شیعه به آن معتقد است و جزء فروع دین به شمار می آید به معنی دشمنی با دشمنان اهل بیت است در حالی که اهل سنت با اهل بیت دشمن نیستند و امیرالمؤمنین(ع) را به عنوان خلیفه چهارم پذیرفته اند، بنابراین مسأله ما با اهل سنت بحث علمی است و دشمنی در کار نیست.

وی اظهار داشت: در مقطع کنونی ما با پیروان ادیان مختلف آسمانی و حتی با ملت هایی همچون چین و دیگر کشورها که حتی دینشان الهی نیست و بودایی و... هستند مرتبط هستیم و با آن ها مراوده داریم؛ اهل سنت که جای خود دارند و مسلمان هستند.

حجت الاسلام والمسلمین برنجکار گفت: سیدکمال حیدری گویی تقریب را به معنای دست برداشتن از عقاید مسلم شیعه گرفته در حالی که چنین نیست چرا که ما با تکیه بر مشترکات شیعه و اهل سنت در مسیر وحدت قدم بر می داریم اما از معتقدات شیعه دست نمی کشیم و برای حل مسائل فی ما بین، طریق گفت و گوی علمی را در پیش می گیریم./1399/ت302/ب1

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۸
سلام و رحمه الله
اساتید عزیز ،همه صرفا انتقادشون معطوف به زمان انتشار این صحبت هاست.ولی هیچ کدوم از عزیزان به طور علمی جوابگوی نظرات اون آقا نیستند.لطف نمود مثل امام صادق و امام عسکری نسبت به مباحث علمی ،پاسخ علمی بدهند که خوانندگان متلذذ شوند،نه صرفا نسبت به بعد سیاسی قضیه واکنش نشون دهنده.منتظر پاسخ حضرات آیات هستیم.خداوند همه ی شماعزیزان رو حفظ کنه.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵
نقدهای سطحی و بنایی و بدون تحقیق بدتر آبروی حوزه رو میبره! یکدونه از این نقدهایی که منتشر کردید مبنایی و عمیق نیست و انگاری استاد محترم از دور یک چیزی شنیده و آن را نقد می کند!! استاد بزرگوار شما بنشین کتب و مبانی فرد را بخوان ، بعد نقد مبنایی کن ، نه اینکه از موضع خودت نظر خودت را بگویی و طرف مقابل را متهم کنی !! انصاف علمی هم خوب چیزیست!
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۵
با سلام
به نظر می رسد آقای برنجکار نظر سید کمال حیدری رو مطالعه نکرده اند. ایشان قائل به کفر اهل سنت نیستند
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۴
سخنان حیدری بسیار بد بود، اما این بزرگوار اصلا سخن وی را یا نخوانده یا نفهمیده است. سید کمال از قضا تقریبی افراطی است و هیچگاه قائل به کفر اهل سنت نیست، بلکه وی می‌گوید علماء شیعه هل سنت را تکفیر کرده اند.
1
0