۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۹
کد خبر: ۶۴۷۷۷۴
عضو هیأت علمی دانشگاه قم:

فهم ما از عدالت زمان ظهور محدود است

فهم ما از عدالت زمان ظهور محدود است
طالعی امتحان الهی را در لحظه لحظه غیبت امام عصر (عج) امری طبیعی توصیف کرد و گفت: تنها باید از خداوند بخواهیم که از این امتحانات با عافیت خارج شویم؛ طبق روایات در زمان ظهور امام عصر (ع) معجزه‌ای دانشی را شاهد خواهیم بود.

عبدالحسین طالعی عضو هیأت علمی دانشگاه قم، در پیامی تصویری به پویش منتظران ظهور که به صورت مشترک به همت کارگروه دانشگاهیان ستاد هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی مهدویت و خبرگزاری رسا در حال انجام است نام و یاد امام عصر (عج) را باران رحمت خداوند توصیف کرد که بر قلب آدمیان می‌بارد و گفت: به وصف قرآن بعضی قلب‌ها مانند سنگ یا سخت‌تر از سنگ هستند، اما قلب‌هایی هست که مانند خاک نرم خیلی راحت این رحمت الهی را می‌پذیرند؛ بنابراین در دعاهای متعدد به ما یاد داده‌اند که از خدا بخواهید که قساوت قلب را از شما بگیرد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه قم دنیا را به مدرسه تشبیه کرد و با اشاره به آیه‌ای از سوره ملک ابراز داشت: خداوند این ملک و حیات را آفریده است که ما را آزمایش کند؛ البته خدا می‌دانست که ما چگونه هستیم، اما آزمایش می‌کند که ما دلیل و بهانه‌ای نیاوریم که مطلب را درست نفهمیدیم یا چرا درست به ما نگفته‌ای؛ به هر حال حکمت خداوند بر این است که همه را امتحان کند.

وی نقل کرد: فردی در محضر امیر‌المؤمنین از خداوند خواست تا او را امتحان نکند، امیرالمؤمنین علی (ع) فرمود همه از پیامبران تا مردم عادی امتحان می‌شوند، لیکن تو از خدا بخواه تا در امتحان‌ها به تو عافیت بدهد.

طالعی بنا به روایت پیش گفته ابراز داشت: در زمان غیبت این امتحان لحظه به لحظه است و ثانیه به ثانیه در معرض امتحان هستیم، یک لحظه از این امتحان‌ها معافیت نداریم که بخواهیم بگوییم که امتحان نداریم و امتحان نداشته باشیم؛ در هر لحظه امتحان داریم؛ ما باید از خدا بخواهیم که خداوند متعال در این امتحانات به ما عافیت دهد؛ یعنی از این امتحان‌ها رو سفید بیرون بیاییم.

این عضو هیأت علمی دانشگاه قم عدالت را آرزوی گمشده بشر توصیف و تصریح کرد: از صدر تاریخ بشر انسان‌ها به دنبال عدالت بوده‌اند و هنوز هم هستند و در آینده هم خواهند بود.

وی افزود: هر کس عدالت را به نوعی و به اندازه فهم و درک خود تفسیر می‌کند؛ اما هر چه آدم بالاتر برود این معنای عدالت برایش معنای بالاتری پیدا می‌کند؛ ازاین‌رو کودکی که همه دار و ندارش پفک است نمی‌فهمد که خورده شدن حق یک معلم، ظلم بزرگی است؛ او این را نمی‌فهمد.

طالعی گفت: بزرگترین ظلمی که در این عالم می‌شود، ظلمی است که به بزرگترین بندگان این عالم می‌شود؛ بزرگترین بندگان این عالم ائمه معصومین و رسول خدا هستند که از اول عمرشان مظلوم بوده‌اند و کماکان مظلوم هستند؛ ظلمی که به رسول خدا و حضرت زهرا و ائمه هدا شده است ظلمی بی‌نظیر است؛ عمق این فاجعه و این ظلم پیدا نیست.

این عضو هیأت علمی دانشگاه قم نتیجه گرفت: به همان میزان که آن ظلم را نمی‌فهمیم، عدالت را نیز نمی‌فهمیم؛ اگر ظلم را می‌فهمیدیم، آن وقت می‌فهمیدیم که چه عدالت‌های بزرگی را باید از خدا بخواهیم، آن وقت درخواست ما از خدا در حد درخواست پفکی نبود.

وی همه بشر بویژه عالمان را معترف به محدودیت، نقصان و نارسا بودن علم بشر دانست و ابراز داشت: این علم، علمی نیست که بشود روی آن ادعای کاملی کرد؛ زمانی هم پیش می‌آید که مانند یک ویروس به جان همه عالم‌ها می‌افتد و همه این علم پزشکی در مقابل آن کرنش می‌کند و ادعای محدودیت می‌کند در مقابل این ویروس و می‌گوید که درمان نداریم، حداکثر اینکه پیشگیری کنیم.

طالعی ادامه داد: این‌ها علم بشری است که بشر با کسب خود می‌خواهد به آن برسد؛ اما علم الهی کامل است؛ علم الهی به حجت‌های خدا می‌رسد، وقتی که در مورد آن پیامبر خدا گفته می‌شود که و علمناه من لدنا علما، وقتی خدا به کسی علم بدهد علم کامل می‌دهد؛ بنابراین اگر کسی از دانش‌های محدود خسته شده است، برای ظهور امام عصر (عج) دعا کند؛ روایاتی داریم که از معجزه علمی در زمان ظهور امام زمان (عج) خبر می‌دهد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه قم تمام علم‌ها را به واسطه حجت خدا در این زمان به دست ما دانست و گفت: حجت خدا وسیله و واسطه نزول نعمت‌ها بر ما است؛ از این رو هر چه حمد خدا می‌کنیم باید بعد از او و به تبع او عرض ادب خدمت حجت خدا کنیم، هر چه به محضر مقدس حجت خدا عرض ادب کنیم کم است؛ لذا در زیارت شریف آل یاسین همه این ماجرا را خلاصه کرده است. السلام علیک فی آناء لیلک و اطراف نهارک؛ سلام بر تو در لحظه لحظه روز و شب./836/ج

تعداد بازدید : 5
محمود لطیف
ارسال نظرات