۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۵۴۰۵۹۶
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان مطرح کرد؛

نگاه واقع‌بینانه به موضوع مهدویت ضرورت امروز جامعه

استاد حوزه علمیه با بیان این‌که حاکمیت مهدوی یک واقعیتی عینی است، گفت: امروز بیش از اعتقاد و ایمان به مهدویت نیازمند نگاه واقع بینانه به این مقوله هستیم.
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش دانشجویان مهدی یاور در شبستان کربلا مسجد مقدس جمکران هم اکنون در حال برگزاری است.

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان در این مراسم با بیان این که دانشگاهیان در مقوله مهدویت جایگاه مهمی دارند، اظهار داشت: معارف مهدوی یک سری معارف و واقعیت های عینی هستند که محقق خواهد شد.

وی افزود: آینده نگری ما ایجاب می کند که در مورد حاکمیت مهدوی که واقعیتی عینی است کار کنیم و کار ویژه دانشگاه ها این است که به واقعیت های ملموس در این حوزه بپردازند؛ امروز بیش از اعتقاد و ایمان به مهدویت نیازمند نگاه واقع بینانه به این مقوله هستیم. 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که جامعه و اداره آن در دوره ظهور امام زمان(عج) باید برای مردم تبیین شود، ابراز داشت: حاکمیت قلوب مهدوی و کارهایی که در دست مردم خواهد بود، نقش مردم در حادثه های جامعه مهدوی، بیمه و مسائل اقتصادی در جامعه دارای معیشت مهدوی چگونه خواهد بود.

وی ابراز داشت: آیا جرایم راهنمایی و رانندگی در دوره ظهور افزایش پیدا می کند یا کاهش؟ این ها واقعیت های جامعه مهدوی است، ما از یک سلسله نظامات اجتماعی سخن می گوییم که محقق خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان عنوان داشت: تا قبل از دفاع مقدس می گفتیم مرگ نقطه قوت نبرد است حتما مسخره می شدیم ولی در دوره دفاع مقدس اهل تجربه می گویند بله این جامعه جنگی را در ده سال اداره کرد که مرگ در آن نقطه ضعف نبود.

وی با اشاره به این که این یک واقعیت است که ما امروز قدرت اول منطقه هستیم، عنوان کرد: این یک هدف تحقق یافته است هرچند در گذشته به عنوان یک آرمان مطرح می شد، مهدویت نیز یک هدف است نه آرمان چراکه آرمان یک قله دست نیافتنی است که به انسان شور می دهد و برای آن خیال پردازی می کند و شعر می گوید ولی هدف قابلیت کمی و کیفی شدن دارد. 

وی ادامه داد: بخشی از مسائل ظهور به اراده خدا برمی گردد ولی اراده انسان نیز اهمیت دارد؛ امروز کشورهایی که به آرمان مهدوی پیوسته اند و آن را به هدف تبدیل کرده اند مشخص هستند.

استاد حوزه علمیه با بیان این که با ایمان به این مسیر رسیده ایم، ابراز کرد: به ایمان هنوز هم نیاز داریم، هنوز هم مهدویت یک آرمان بزرگ است ولی این آرمان از آسمان به زمین آمده و تبدیل به یک هدف کمیت پذیر شده است که قابل دستیابی است.

وی خاطرنشان کرد: ما سر برگشت ناپذیر نبودن خط مقاومت در منطقه می توانیم با مردم سخن بگوییم حتی اگر مردمی ایمان به خدا نداشته باشند، چراکه می توانیم بگوییم ما نمی خواهیم نابود شویم بنابراین باید خط مقاومت را حفظ کنیم؛ این یک هدف است نه آرمان.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که غرب زدگی هنوز هم بزرگترین مانع پیشرفت کشور ما است، یادآور شد: آسیب های اجتماعی و گناهان موجود در جامعه نباید به این حد می رسید، علت این مسأله صرفا عدم درست برخورد نکردن مذهبی ها نیست بلکه علت اصلی غرب زدگی است.

وی ادامه داد: همان مذهبی ها هم وقتی اشتباه رفتار می کنند، غرب زده برخورد می کنند؛ در مجلس شورای اسلامی نهادی نبوده که مواظبت کند تا قوانین ما رنگ و بوی غربی به خود نگیرد و مجلس ما بیشتر شبیه مجلس عوام است و ساختار غربی را به راحتی تصویب می کند.

استاد حوزه علمیه با بیان این که گاهی شورای نگهبان هم مقصر نیست، خاطرنشان کرد: آنها می گویند مخالف دین و قانون اساسی نیست پس تصویب می کنند، ولی برخی اوقات نمی دانند که ترکیب آنها یک قانون فرهنگی و اقتصادی غربی را بیرون می دهد.

وی با تأکید بر این که باید ریشه غرب زدگی در کشور خشکانده شود، افزود: اسلام که به ذات خودش عیبی ندارد ولی مسلمانی ما عیب دارد، یعنی ما درست طبق دین رفتار نکردیم که شاهد این مشکلات هستیم و اگر می خواستیم درست عمل کنیم باید به جای غرب زدگی توصیه های امام علی(ع) به مالک اشتر را می گذاشتیم.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان افزود: متأسفانه حوزه های علمیه و دانشگاه در مورد مهدویت کم کاری کرده اند و فقه ما امروز فقه تمدن ساز نیست بلکه فقه رساله های علمیه است، بنابراین ساختار حاکم بر نظامات اجتماعی، اقتصاد و فرهنگ اگر از فقه موجود تحقق پیدا نکند نمی توانیم ادعای جامعه مهدوی داشته باشیم.

وی خاطرنشان ساخت: دموکراسی و لیبرال دموکراسی چرا دل برخی ها را می برد؟ چون هنوز روایات جامعه مهدوی را تبیین نکرده ایم./1330/پ۲۰۱/ی

ارسال نظرات