۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۵۴۰۰۲۰
کارشناس مسائل خاورمیانه:

بن‌سلمان در جریان تحولات خاورمیانه بسیاری از هم‌پیمانان خود را از دست داد

یک کارشناس مسائل خاورمیانه به‌شدت از اقدامات ولیعهد سعودی انتقاد کرد و گفت که وی به این وسیله بسیاری از هم‌پیمانان خود را از دست داد.
محمد بن سلمان ولیعهد و وزیر جنگ رژیم سعودی

به گزارش خبرگزاری رسا، «رابرت فیسک»  کارشناس مسایل خاورمیانه  با انتشار مطلبی در روزنامه انگلیسی ایندیپندنت نوشت که «محمد بن سلمان» شاهزاده سعودی  با اقداماتی که صورت داده، بسیاری از هم‌پیمانان خود را از دست داده است.

وی در این مورد نوشت که محمد بن سلمان قصد دارد تا یمن، سوریه و قطر را هم مانند لبنان به آشوب بکشد. و از بن سلمان به عنوان کم‌نفوذ‌ترین فرد در خاورمیانه یاد کرد؛ کسی که نمی‌تواند در ایران هراس ایجاد کند.

در ادامه این گزارش آمده است که روسیه به خصوص در پی اقدامات اخیر «ولادیمیر پوتین» رییس‌جمهور این کشور، قدرتمند‌ترین کشور در خاورمیانه شده است و نفوذ آمریکا رو به کاهش است. روسیه، ایران، سوریه و ترکیه اکنون در حال پرداختن به مواردی مانند جنگ با تروریسم و یا اقدامات کردهای (جدایی‌طلب) هستند.

نقش آمریکا در صحنه خاورمیانه کم‌رنگ شده است و انتظار دارد که جدایی‌طلبان کرد از این کشور حمایت کنند. فیسک معتقد است که چنین حمایتی در ماه‌های آتی پایان خواهد یافت و حزب‌الله تنها گروهی است که با گذشت زمان به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

فیسک بر این باور است که کاهش نفوذ آمریکا در منطقه نقش مهمی در ناکامی محمد بن سلمان دارد و به تبع آن بر امور داخلی عربستان سعودی هم تاثیر می‌گذارد. با این حال ناظران معتقدند که وی به محدودیت‌های قدرت خود واقف نیست. به همین جهت عملکرد احمقانه‌ای دارد و آخرین آنها بازداشت «سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان بود. این اقدام با این برداشت صورت گرفت که از دست رفتن قدرت نظامی و سیاسی می‌تواند توازن را از بین ببرد. اما نتیجه این شد که بن سلمان بسیاری از هم‌پیمانان خود را از دست داد و نتوانست کنترل شرایط را در دست بگیرد./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات