۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۶
کد خبر: ۵۲۰۸۳۸
چند خبر کوتاه سیاسی؛

کسری ۲۸ هزار میلیارد تومانی بودجه ۹۶/ منابع دولت محدود است

کسری ۲۸ هزار میلیارد تومانی بودجه ۹۶، پاسخ رئیس بنیاد سلامت آستان قدس به اظهارات وزیر بهداشت و سرلشکر صفوی انتصاب امیران موسوی و صالحی را تبریک گفت برخی از عناوین اخبار کوتاه سیاسی هستند.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی تحت عنوان از لایحه تا قانون به وضعیت بودجه سال 96 پرداخته است.

در چکیده این گزارش‌ آمده است: بودجه کل کشور متشکل از بودجه عمومی دولت و بودجه شرکت‌های دولتی در لایحه بودجه سال 1396 مبلغ 10.849 هزار میلیارد ریال بود که با تغییرات مجلس به 11.524 هزار میلیارد ریال معادل 6 درصد افزایش یافت. منابع و مصارف عمومی نیز در لایحه مبلغ 3.200 هزار میلیارد ریال بود که با تغییرات مجلس به 3.467 هزار میلیارد ریال معادل 8 درصد افزایش یافت.

برآوردها نشان می‌دهد که منابع عمومی دولت در سال جاری در حدود 3.187 هزار میلیارد ریال محقق می‌شود. در این صورت در مقایسه با رقم مصوب حدود 280 هزار میلیارد ریال عدم تحقق منابع خواهیم داشت. مهمترین اجزای منابع عبارت است از: درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و واگذاری دارایی‌های مالی که میزان تحقق آنها به شرح زیر است:

درآمدها: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال حدود 1.666 هزار میلیارد ریال درآمد محقق شود. در این صورت در این قسمت از منابع با حدود 75 هزار میلیارد ریال عدم تحقق منابع روبه‌رو خواهیم بود. در این قسمت از درآمدها تنها برای درآمدهای حاصل از مالکیت دولت عدم تحقق درآمدها پیش‌بینی شده و تصور می‌شود که سایر اجزای درآمد به طور کامل محقق شود.

واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای: پیش‌بینی می‌شود این بخش از منابع تا پایان سال حدود 993 هزار میلیارد ریال محقق شود. در این صورت عدم تحقق منابع در این بخش برابر 196 هزار میلیارد ریال و عمدتاً مربوط به عواید حاصل از صادرات نفت است. پیش‌بینی می‌شود منابع حاصل از صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی 151 هزار میلیارد ریال عدم تحقق داشته باشد.

واگذاری دارایی‌های مالی: پیش‌بینی می‌شود این بخش از منابع تا پایان سال حدود 528 هزار میلیارد ریال محقق شود. در این صورت عدم تحقق منابع در این بخش تنها 9 هزار میلیارد ریال خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود منابع قابل تحقق در سال جاری به شرح زیر به  اجزای مصارف اختصاص یابد:

هزینه‌ها: برآورد می‌شود در یک سناریو (انضباط مالی دولت و افزایش 10 درصدی هزینه‌ها) تا پایان سال حدود 2.275 هزار میلیارد ریال به این بخش از مصارف اختصاص یابد که با 263 هزار میلیارد ریال عدم تخصیص اعتبار روبه‌رو خواهیم بود،اما در سناریوی دوم (رشد 20 درصدی هزینه‌ها طبق روال سال‌های اخیر) حدود 2.483 هزار میلیارد ریال صرف هزینه‌ها خواهد شد که با 55 هزار میلیارد ریال عدم تخصیص اعتبار روبه‌رو خواهیم بود و مبلغ باقیمانده برای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌‌ای برابر 404 هزار میلیارد ریال خواهد بود.

تملک دارایی‌های مالی: پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال حدود 300 هزار میلیارد ریال به این قسمت از مصارف اختصاص یابد.

تملک دارایی‌های سرمایه‌ای: با توجه به تحقق 3.187 هزار میلیارد ریالی منابع و اختصاص 2.275 و 300 هزار میلیارد ریال آن به ترتیب به هزینه‌ها و تملک دارایی‌های مالی (طبق سناریوی اول)، رقمی که از کل منابع پیش‌بینی شده باقی می‌ماند مبلغ 612 هزار میلیارد ریال است که به طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای اختصاص می‌یابد،اما در سناریوی دیگر با فرض تحقق 2.483 هزار میلیارد ریال برای هزینه‌ها و ثبات سایر فروض مبلغ باقیمانده برای اختصاص به طرح‌های عمرانی برابر 404 هزار میلیارد ریال خواهد بود. از آنجا که بخش قابل توجهی از این اعتبارات صرف بازپرداخت بدهی‌های دولت به پیمانکاران می‌شود، در کوتاه‌مدت تأثیری بر رونق‌بخشی به طرح‌های عمرانی نخواهد داشت، اما بار بدهی دولت سبک‌تر شده و در صورت تداوم آن پیمانکاران نیز توانمندتر خواهند شد و تأثیر مثبتی بر رونق طرح‌های عمرانی خواهد داشت.

بنابراین با توجه به حجم بسیار زیاد طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در دست اجرا و اعتبار باقیمانده برای این طرح‌ها ضرورت دارد دولت برای تحقق هر چه بیشتر منابع و صرفه‌جویی هر چه بیشتر هزینه‌ها اهتمام جدی به خرج دهد.

ردیف‌های متفرقه: با بودجه‌ریزی مبتنی بر  عملکرد و با اصول متعدد بودجه‌ریزی مانند شفافیت و پاسخگویی مغایر است،بنابراین پیشنهاد می‌شود مجلس شورای اسلامی در سال جاری گزارش کاملی از نحوه مصرف این اعتبارات از دولت مطالبه کند و در مرحله بازرسی و تصویب بودجه سال آینده سعی در محدود کردن کامل این ردیف‌ها کند.

کارهای خوب گذشتگان باید ادامه یابد و نقاط ضعف آنان برطرف شود/ از خط و نشان کشیدن‌ها پرهیز کنید

عزت الله ضرغامی رئیس اسبق سازمان صداو سیما در  کانال تلگرامی اش توصیه ای را به شهرداران جدید و هوادارانشان مطرح کرد. وی نوشت: از هواداران شهرداران جدید و قدیم عاجزانه می خواهم به جای خط و نشان و به رخ کشیدن دوستان سیاسی شان به یکدیگر به فکر خدمت به مردم باشند. هنوز خیلی کارها در شهر ها روی زمین مانده که باید انجام شود.

کارهای خوب گذشتگان باید ادامه یابد و نقاط ضعف آنان برطرف شود. همین!

برنامه‌های دستگاه‌ها مجموعه‌ای معماگونه از اقدامات است که تنها مدیران از آن مطلعند

دفتر مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، در گزارشی جایگاه حوزه فرهنگ در قالب برنامه پنجساله ششم توسعه را مورد تحلیل و بررسی قرار داد.

این مرکز، آنچه به عنوان برنامه ششم توسعه در حوزه فرهنگ مطرح شده را شامل مجموعه‌ای از مجوزها و حمایت‌ها دانسته که از سوی دولت و مجلس پیشنهاد شده و به تصویب نهایی رسیده است و بنابراین به معنای متعارف، برنامه، محسوب نمی‌کند.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش خود می‌افزاید: در واقع آنچه به عنوان لایحه دولت به مجلس ارائه شده است مجموعه‌ای از مجوزهای قانونی است که خود دولت نیز به آن اشاره کرده است و آنچه مجلس شورای اسلامی به این لایحه الحاق کرده است مجموعه‌ای از سازوکارهای حمایتی حقوقی و مالی است؛ در کنار این سازوکارها در برخی موارد مجلس تلاش کرده است تا با وضع اهداف کمی و همچنین ساختن جهت اقدامات دولت چارچوبی برای فعالیت‌های دولت در نظر بگیرد.

گزارش مزبور خاطرنشان می‌کند: هر چند به نظر می رسد انجام اقداماتی بیش از این خارج از مقدورات مجلس شورای اسلامی بوده و این حداکثر کاری است که می توان از این نهاد انتظار داشت، اما در نهایت برنامه‌ها، به دستگاه‌های اجرایی واگذار شده است که احتمالا باید در لایحه بودجه سالانه به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد، اما از آنجایی که در نظام بودجه ایران لوایح بودجه غیرعملیاتی است، این اتفاق در لوایح بودجه نیز به وقوع نمی پیوندد، در نتیجه برنامه‌های دستگاه‌ها مجموعه معماگونه‌ای از اقدامات است که معمولا به عنوان گزارش عملکرد و هزینه کرد اعتبارات منتشر می شود و تنها مدیران دستگاه‌های اجرایی از آن اطلاع می یابند.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در ادامه این گزارش تصریح داشته است: علیرغم این نکته در برخی حوزه‌های فرهنگی به خصوص حوزه‌هایی که ظرفیت درآمدزایی بالایی دارند نوعی اجماع و اتفاق نظر در سطح کلان حاکمیت وجود دارد؛ برای مثال حوزه گردشگری و تا حدودی ورزش از جمله این حوزه‌هاست؛ در این موارد نوعی همخوانی و هم راستایی کامل بیان سیاست‌های کلی، لایحه پیشنهادی دولت و مصوبات مجلس شورای اسلامی وجود دارد. همچنین این حوزه‌ها به دلیل همین اجماع و اتفاق نظر بیشترین سهم از مصوبات برنامه ششم در حوزه فرهنگ را به خود اختصاص داده‌اند.

گزارش این مرکز با موضوع جایگاه حوزه فرهنگ در قالب برنامه پنجساله ششم توسعه در پایان عنوان می‌دارد: تحلیل بخش فرهنگی برنامه ششم باید در بستر تاریخی برنامه‌های توسعه قبلی و سایر تحولات سیاستی کلان انجام شود؛ در همین بستر تاریخی مشخص خواهد شد که بخش عمده فعالیت‌ها و خدمات فرهنگی در کشور توسط بخش غیردولتی تولید می شود و نظام سیاستگذاری صرفا کنترل برخی ابزارهای توزیع همچون رادیو و تلویزیون دولتی و مجوزهای تولید و توزیع را در دست دارد. در سایر حوزه‌ها نیز نقش حاکمیت محدود به نظارت و کنترل و همچنین حمایت‌های یارانه‌ای می شود؛ دقیقا به دلیل همین وضعیت است که دو سیاست واگذاری هر چیز قابل واگذاری و حمایت یارانه‌ای دو محور اصلی برنامه ریزی توسعه‌ای در حوزه فرهنگی شده است. به عبارت دیگر ظرفیت در اختیار دولت برای برنامه‌ریزی محدود است و در این شرایط نظام برنامه‌ریزی محدود به جهت دهی و کنترل‌های غیرمستقیم از طریق سازوکارهای مالی و حقوقی می شوند که در خصوص میزان این سیاست نیز تردیدهایی وجود دارد.

سرلشکر صفوی انتصاب امیران موسوی و صالحی را تبریک گفت

سردار سرلشکر سید یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا طی پیام‌های جداگانه‌ای انتصاب امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی را به سمت فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران و انتصاب امیر سرلشکر عطاء‌الله صالحی را به سمت جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تبریک گفت.

در این پیام خطاب به فرمانده کل ارتش آمده است: ارتش مکتبی ایران به عنوان یک نیروی متمایز نسبت به ارتش های کلاسیک جهان شناخته می شود که با اتفاق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران مکمل قدرت بازدارندگی موثر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

در این پیام با تبریک انتصاب سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی به سمت فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، آمده است: تعهد و شایستگی شما و همچنین تجربه مدیریت در سطوح مختلف ارتش جمهوری اسلامی ایران و تلاشها و مجاهدتها ی دوران دفاع مقدس و برخورداری از دانش روز دستمایه ای است که موفقیت جنابعالی را در سنگر فراروی نوید می‌دهد.

در پیام جداگانه ای خطاب به سرلشکر صالحی، جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بیان شده است: انتصاب جنابعالی به عنوان جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از سوی فرماندهی معظم کل قوا را تبریک و تهنیت عرض می نمایم، بدون تردید تجربیات جنابعالی در سطوح مختلف فرماندهی ارتش جمهوری اسلامی ایران و دوازه سال فرماندهی موفق این نهاد انقلابی در کنار سوابق مبارزاتی و انقلابی پیش از انقلاب و همچنین تلاشها و مجاهدتهای دوران نورانی دفاع مقدس بهترین ذخیره و دستمایه ای است که در سمت جدید راهنما خواهد بود.

از سوی حزب موتلفه اسلامی؛

مراسم بزرگداشت «شهدای شهریور ماه» سه‌شنبه برگزار می‌شود

مراسم بزرگداشت شهدای شهریور ماه، «یادمان آینه داران آفتاب» به منظور بزرگداشت شهیدان رجایی، باهنر،‌ اندرزگو، عراقی و لاجوردی روز سه‌شنبه 7 شهریورماه ساعت 17 برگزار می‌شود.

این مراسم در مجتمع رفاه واقع در میدان بهارستان،ضلع جنوبی مدرسه عالی مطهری، خیابان مردم برگزار خواهد شد.

طرح تبدیل سازمان برنامه و بودجه به وزارتخانه هفته آینده در کمیسیون بودجه مجلس بررسی می‌شود

اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته آینده ششم و هفتم شهریورماه تشکیل جلسه خواهند داد و در این جلسات قرار است طرح‌ها، لوایح و سایر موارد ارجاعی را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

بررسی آخرین اخبار مرتبط با امام موسی صدر با حضور خانواده وی هفته آینده در کمیسیون امنیت ملی مجلس مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

برگزاری مراسم تودیع و معارفه وزرای دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دولت‌های یازدهم و دوازدهم جمهوری اسلامی ایران نیز دیگر دستور کار کمیسیون امنیت ملی برای هفته آتی خواهد بود.

بازدید از طرح توسعه مجلس شورای اسلامی و بررسی آخرین وضعیت این طرح، رسیدگی به عملکرد، دریافت‌ها و پرداخت‌های هدفمندی یارانه‌ها با دعوت از مسئولان ذی‌ربط و بررسی طرح تبدیل سازمان برنامه و بودجه به وزارت برنامه و بودجه از جمله دستور کارهای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی است.

پاسخ رئیس بنیاد سلامت آستان قدس به اظهارات وزیر بهداشت

شبستری رئیس بنیاد سلامت آستان قدس رضوی درخصوص اظهارات اخیر قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی درخصوص عملکرد آستان قدس رضوی در حوزه سلامت جوابیه ای به شرح زیر صادر کرد:

آستان قدس رضوی در دوران تولیت آیت‌الله رئیسی (کمتر از یک سال و نیم) توجه ویژه‌ای به حوزه سلامت و خدمت به زائرین و مجاورین( بخصوص حاشیه شهر مشهد) داشته است ولی به نظر می‌رسد انتظارات از تولیت معزز در جهت رفع مشکلات زائرین و مجاورین بسیار فراتر از سیر طبیعی چندین سال گذشته است اگرچه معتقدم در یک و نیم سال گذشته تلاش‌های زیاد و قابل تقدیر و غیرقابل انکاری در حوزه زائرین و مجاورین توسط آستان قدس رضوی صورت گرفته است که در ذیل به اهم نکات آن که صرفاً در ارتباط با حوزه سلامت می‌باشد، اشاره مینمایم:

1. تشکیل معاونت امداد مستضعفان و معاونت علمی و نیز بنیاد سلامت ذیل معاونت علمی آستان قدس رضوی نشانگر توجه ویژه به فرمایشات مقام معظم رهبری و تلاش در جهت اجرایی شدن منشور هفتگانه ابلاغی معظم له میباشد.

2. توجه ویژه به حاشیه شهر مشهد و محرومین(مجاور و زائر) در تمام حوزه‌ها از جمله حوزه سلامت نسبت به گذشته قابل مقایسه نمیباشد؛ بیمارستان رضوی برخلاف روال قبلی در اختیار آحاد مردم قرار گرفته است به‌طوری‌که کمک به پرداخت هزینه‌های بیماران نیازمند در مقیاس زمانی مشابه 20 برابر شده است.

3. شروع و استفاده از تله مدیسین جهت پوشش پزشکی مناطق محروم استان و خارج استان برای اولین بار در کشور از دهه مبارک کرامت آغاز گردیده است ،اعزام تیم پزشکی به سیستان و بلوچستان و حمایت از اردوهای جهادی با محوریت درمان و سلامت محرومین.

4. فعال کردن حوزه پزشکی کشور تحت عنوان خادمین سلامت رضوی از ابتکارات ویژه‌ای است که توسط تولیت محترم جهت رفع مشکلات بهداشتی و درمانی بیماران محروم در استان و زائرین و مجاورین جامه عمل پوشیده شده است و روز به روز با استقبال بیشتر جامعه پزشکی و حوزه سلامت روبه‌روست.

5. همراهی و همفکری با مسئولین کشوری و استانی و شهری و به ویژه مسئولین و اساتید دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکی از بی‌نظیرترین تعاملات با مجموعه خارج از آستان قدس می‌باشد که در طی یک و نیم سال گذشته شکل گرفته است از آن جمله دعوت از رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد و شرکت ایشان در جلسات حوزه سلامت و عضویت در هیئت مدیره بیمارستان رضوی می‌باشد.

٦. تغییر رویکرد و سرمایه گذارى وسیع در حوزه داروسازى در جهت تولیدداروهاى وارداتى در داخل کشور از جمله فاکتور ٨ وفعال کردن تولید داروهاى گیاهى در راستاى اجرایی شدن اقتصاد مقاومتى

٧. همانطورکه همگان اطلاع دارند آستان قدس رضوی با در اختیار قرار دادن بیمارستان امام رضا(ع) و بیمارستان منتصریه به دانشگاه علوم پزشکی مشهد و نیز مجموعه دارالشفاء و بیمارستان رضوی و داروخانه امام و مراکز درمانی خیریه در خارج از استان فی نفسه سهم بسزایی در خدمت به زائرین و مجاورین دارد و در راستای منشور هفتگانه ابلاغی مقام معظم رهبری و نگاه ویژه به مرجعیت علمی و نیز محرومین ضمن تشکیل معاونت علمی و بنیاد سلامت در جهت تحقق بخشیدن به دستورات معظم له سعی در گسترش هر چه بیشتر فعالیت‌های خود در زمینه‌های سلامت را دارد که از آن جمله می‌توان به تشکیل کمیته سلامت زائر در ذیل بنیاد سلامت با کمک متخصصان دانشگاهی اشاره نمود.

٨. ارتباط بسیار نزدیک با مراکز علمى ودانشگاهى کشور و انجمن هاى علمى و پژوهشى خارج ازکشور در راستاى سیاستهاى ابلاغى تولیت معزز به صورت فراگیر در حال شکل گیرى است راه اندازى مرکز تحقیقات کانسر -بیوبانک کانسر کولون -راه اندازى ازمایشگاه تحقیقات کانسر - چاپ ٦٤ مقاله isi در یکسال گذشته و همکارى در جهت استفاده اموزشى رزیدنتهاى پزشکى هسته اى از بیمارستان رضوى وپذیرش دانشجوى. تخصصى در رشته دوره تکمیلى پاتولوژى گوارش و کنگره قلب انجمن قلب ایران و اروپا و همچنین صعودحدود ١٧٠٠ رتبه ای در رنکینگ جهانى علمى وپژوهشى وبومتریکس از ان جمله اند.

٩. به نظر میرسد دوستان و عزیزان مسئول در حوزه سلامت مشهد مقدس اطلاعات کافی در مورد اهداف، سیاستها و تلاش‌های آستان قدس رضوی و گام‌های بلند و بی‌نظیری را که در طی یک و نیم سال گذشته با کمک دانشمندان و متخصصان سراسر کشور در جهت رفع مشکلات زائرین و مجاورین برداشته شده است را در اختیار وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی قرار نداده‌اند و امیدواریم در طی جلسات مشترک ضمن همفکری و همکارى بیشتراطلاع رسانی دقیق‌تری انجام گیرد./907/303/ب2

ارسال نظرات