۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۴۵۱۲۰۱

از حرف تا عمل فاصله بسيار است

افراد بسياري براي تهيه يك جفت جوراب براي عضوي از خانواده‌شان در تنگنا هستند، اما شرافت خانوادگي‌شان را حفظ كرده‌ و براي كسب روزي حلال تلاش مي‌كنند.
بازار

به گزارش سرویس پیشخوان  خبرگزاری رسا به نقل از روزنامه جوان، افراد بسياري براي تهيه يك جفت جوراب براي عضوي از خانواده‌شان در تنگنا هستند، اما شرافت خانوادگي‌شان را حفظ كرده‌ و براي كسب روزي حلال تلاش مي‌كنند. كسب روزي حلال اما اين روزها دشواري‌هاي بسياري را با خود به همراه دارد و يكي از دلايل آن، نبود توازن بين درآمد و مخارج روزمره زندگي است. بالا بودن هزينه خريد يا اجاره خانه، هزينه‌هاي سرسام‌آور درمان و تحصيل و... سبب شده‌است تا سرپرست‌هاي خانوار هر روز از تهيه بخشي از نيازمندي‌هاي زندگي خود صرف‌نظر كنند.

همين موضوع در ادامه موجب شده تا روزانه افراد بيشتري به زير خط فقر سقوط كنند. از سوي ديگر بخشي از افراد جامعه با توسل به رانت‌ها يا روابط خود موفق مي‌شوند راه چند قرنه را يك شبه طي كنند. ساخت خانه‌هاي اشرافي كه بارگاه شاهان حيا‌ط‌خلوت آن هم نمي‌شود، دريافت حقوق‌هاي نجومي، سوار شدن بر خودروهاي لوكس، نمونه‌هايي از اين دست است كه مقابل چشم همگان اتفاق مي‌افتد.

نفي اشرافيگري و تلاش براي رفع محروميت از جامعه از مهم‌ترين محورها و شعارهاي انقلاب اسلامي بوده است. نفي اشرافيگري از جامعه، نيازمند اقتدار قانون مقابل راه‌هايي است كه منجر به شكل‌گيري اين پديده مي‌شود و نشده است. رفع محروميت از جامعه نيز نيازمند توزيع عادلانه ثروت و قرار گرفتن كنار محرومان جامعه است.

اين روزها اگر به زندگي عادي بسياري از افرادي كه در مبارزه با اين دو مؤلفه داد سخن مي‌رانند، نگاه كنيد، خواهيد ديد كه در بهترين محل‌هاي شهر زندگي مي‌كنند و از بهترين امكانات رفاهي براي خود و خانواده‌شان بهره‌مند هستند.  از همين رو، نگراني از وضعيت موجود نقل بسياري از دورهمي‌ها شده است و اين پرسش اساسي مطرح است كه مگر جامعه قانون ندارد؟ ضرب‌المثل «از حرف تا عمل فاصله بسيار است » هم مصداقي از حرافي‌هاي موجود است. فاصله گرفتن مديران و مسئولان جامعه از بدنه اجتماعي فارغ از سرريز كردن آسيب‌هاي اجتماعي مي‌تواند در كاهش شاخص‌هاي امنيت نيز تأثيرگذار باشد كه در صورت بروز آن، همه در آتش اين بي‌توجهي‌ها خواهند سوخت./836/د102/ل

ارسال نظرات