۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۱
کد خبر: ۴۲۹۳۳۵
رییس مرکز آموزش عالی تخصصی قاسم بن‌الحسن:

بسیاری از امور جامعه مدیریت روحانی فرهیخته و دردآشنا را می‌طلبد

حجت‌‌الاسلام علم الهدی گفت: طلاب در کارهای اجتماعی باید مشارکت داشته باشند چراکه بسیاری از امور جامعه مدیریت روحانی فرهیخته و دردآشنا را می‌طلبد.
حجت الاسلام سید باقر علم الهدی، استاد حوزه علمیه تهران

حجت‌الاسلام سید محمدباقر علم‌الهدی رییس مرکز آموزش عالی تخصصی قاسم بن‌الحسن(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار طلاب، مدرسان و فضلای حوزه‌های علمیه استان تهران، گفت: برای هدایت جامعه به سمت دین و سیاست لازم است حوزه‌های علمیه نسبت به مطالبات ولی‌امرمسلمین، جامعه دینی و ایرانی و تشنگان حقیقت به‌روز باشند چرا که حوزه‌های علمیه نقش بسیار مهمی در پاسخ به پرسش‌های دینی، کلامی، اعتقادی و تاریخی بر عهده دارند.

 

رئیس مرکز آموزش عالی تخصصی قاسم بن‌الحسن (ع) افزود: بر همین اساس یکی از راه‌کارهایی که می‌تواند به این مهم جامه عمل بپوشاند، حرکت حوزه‌های علمیه به سمت تخصصی شدن است به این معنا که طلاب در کنار تحصیل فقه، اصول و اجتهاد باید مباحث فقهی، تفسیری، کلامی رایج و متداول را برای پاسخگویی به نیازهای جامعه فراگیرند، همچنین طلاب باید با زبان روز دنیا آشنا شوند تا احادیث اهل‌بیت(ع) را به مخاطبان و تشنگان حقیقت منتقل نمایند.

 

حجت‌الاسلام علم‌الهدی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره خوب و هدفمند درس خواندن طلاب، بیان کرد: تمامی طلاب و دانش‌پژوهان باید خوب و هدفمند درس خواندن را سرلوحه خود قرار دهند تا علوم و دانششان مفید بوده و برای مردم قابل‌لمس و نافع باشد.

 

رئیس مرکز آموزش عالی تخصصی قاسم بن‌الحسن (ع) اضافه کرد: خوب درس خواندن به معنای عمیق خواندن و مطالعه کتاب‌ها و دیدن نظریات مختلف در موضوعات مختلف اجتماعی، اعتقادی، تفسیری و ... است به عبارتی باید یک طلبه پرکار با نگاه مثبت به علوم به‌طور هدفمند و با یک برنامه مدون و صحیح گام بردارد.

 

وی افزود: زمانیکه طلبه‌ای خود را کشف کند آن‌وقت ساحل نجات و افق زندگی در مقابل چشمش نمودار می‌شود و از این طریق می‌تواند راحت تصمیم‌گیری کند.

 

حجت‌الاسلام علم‌الهدی ادامه داد: متأسفانه در بعضی‌اوقات در میان طلبه‌ها به خاطر نبود مشاوره تربیتی و عینی این مسأله امکان نمی‌یاید، تا از این طریق نبوغ و استعداد طلبه‌ها کشف شود.

 

این مدرس حوزه با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره مشارکت طلاب در امور اجتماعی عنوان کرد: طلاب در کارهای اجتماعی باید مشارکت داشته باشند زیرا در جامعه بسیاری از امور اجتماعی این قابلیت و ظرفیت را داراست که یک روحانی فرهیخته و دردآشنا آن را مدیریت کند، به‌طور مثال مشارکت در ساخت مدرسه، درمانگاه، مسجد و حسینیه و ... برای نسل جوان داشته باشند.

 

وی عنوان کرد: زمانی که یک روحانی در منطقه‌ای از شهری یا روستایی به سمت نیازهای آن منطقه حرکت کند و پرچم‌دار باشد قطعاً مردم همانند مغناطیس به این روحانی جذب خواهند شد فقط کافی است که یک روحانی خوش‌ذوق این پرچم را بلند و مردم را دعوت به همکاری کند، از دوری و سختی راه پروا نداشته باشد، در درازمدت مردم اطراف این روحانی را خواهند گرفت.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره نقش روحانیت در بخش‌های مختلف سیاسی اظهار کرد: تا زمانی که روحانیت پرچم را در دست داشت مردم زیر پرچم روحانیت راه افتادند که می‌توان به نهضت تنباکو و مشروطه اشاره کرد اما زمانی که روحانیان به دلایل خاص سیاسی عقب نشستند مردم عقب رفتند و نهضت‌های مانند مشروطه به یک نظام دیکتاتوری تبدیل شد.

 

حجت الاسلام علم‌الهدی ادامه داد: در قضیه ملی شدن صنعت نفت تا زمانی که مرحوم آیت‌الله کاشانی در صحنه بود مردم نیز حضور داشتند و مصدق نخست‌وزیر آن زمان موفق به ملی شدن صنعت نفت گردید، اما بنا به دلایل خاص سیاسی مرحوم آیت الله کاشانی پا پس کشید ازاین‌رو آن جریان توفنده ملی هم به مرور فروکش کرد./302/807/ب1

ارسال نظرات