۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۷
کد خبر: ۳۱۷۵۳۷

رهبر استقلال طلبان مسلمان فیلیپین بر حفظ آتش بس تاکید کرد

خبرگزاری رسا ـ رهبر جبهه آزادیبخش اسلامی مورو در جنوب فیلیپین از اعضای این جبهه خواست به رغم شکست دولت در تصویب توافق صلح، آتش بس موجود را حفظ کنند.
رهبر استقلال طلبان مسلمان فيليپين

 

به گزارش خبرگزاری رسا، 'مراد ابراهیم' رهبر جبهه آزادیبخش اسلامی مورو روز جمعه با انتشار بیانیه ای در صفحه فیسبوک خود نوشت: به رغم این که توافق صلح و قانون بانگسامورو در سنا فیلیپین تصویب نشده، جبهه آزادیبخش اسلامی مورو به تلاش خود برای حفظ فرایند صلح و اطمینان از حفظ دستاوردهای فعلی ادامه می دهد.


دولت فیلیپین و مذاکره کنندگان جبهه آزادیبخش اسلامی مورو جمعه هفته گذشته با تمدید زمان آتش بس تا یک سال آینده موافقت کردند.


به نوشته تارنمای 'فیل استار'، وی افزود که نیروهای نظامی ما به طور کامل حالت دفاعی خود را حفظ می کنند.


نمایندگان مجلس فیلیپین ماه گذشته در تصویب طرحی که می توانست به درگیری نیروهای دولتی با جبهه آزادیبخش اسلامی مورو پایان دهد، ناموفق بود.


'بنیگنو آکینو' که خرداد سال آینده دوره شش ساله ریاست جمهوری اش به پایان می رسد، با لابی های فراوان تلاش کرد بتواند با تصویب طرح صلح ضمن اعطای حق استقلال به مسلمانان جنوب فیلیپین، به چند دهه درگیری نظامی در این کشور که بخش قابل توجهی از نیروی دولت مرکزی را صرف خود کرده است، پایان دهد.


به رغم همه تلاش ها، بینگنو آکینو نتوانست حمایت نمایندگان پارلمان را که ماه جاری به دلیل انتخابات فعالیت خود را متوقف کرد، به منظور تصویب این طرح کسب نماید.


توافق صلح بین دولت مرکزی و جبهه آزادیبخش اسلامی مورو سال 2014 توسط طرفین امضا شد. این توافق آغاز به ثمر نشستن مبارزات مسلمانان جنوب فیلیپین از دهه 1970 است، مبارزاتی که تاکنون دستکم 100 هزار نفر جان خود را در آن از دست دادند.


بسیاری از تحلیلگران کشته شدن 44 کماندوی پلیس فیلیپین که اوایل سال گذشته در یک درگیری که احتمالا نیروهای آمریکا نیز در آن نقش مستقیم ایفا کرده اند را مانع اصلی تصویب این توافق می دانند که می توانست به عنوان موفقیت بزرگی در کارنامه 'بنیگنو آکینو' رئیس جمهوری این کشور ثبت شود./982/ب103/د

منبع: ایرنا

ارسال نظرات