۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۰
کد خبر: ۳۰۹۸۳۸
در همایش قرآنی یاسین؛

ابعاد علمی سوره یاسین تبیین شد

خبرگزاری رسا ـ مدیر دانشکده قرآن و حدیث جامعة المصطفی با اشاره به فضایل سوره یاسین گفت: 3 هدف اصلی می توان برای این سوره متصور شد که عبارت از یادآوری توحیدی، معاد و تأکید بر رسالت پیامبر اسلام است.
محمدعلي رضايي اصفهاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی مدیر دانشکده قرآن و حدیث جامعة المصطفی پیش از ظهر امروز در دومین همایش قرآنی یاسین در آینه معرفت که در دار القرآن علامه طباطبایی برگزار شد، با اشاره به فضایل سوره یاسین گفت: 3 هدف اصلی می توان برای این سوره متصور شد که عبارت از یادآوری توحیدی، معاد و تأکید بر رسالت پیامبر اسلام است.


وی افزود: سوره یاسین از سور مکی به شمار می رود که این دسته از سوره های به دنبال تثبیت عقاید هستند، بخشی از مطالبی که در این سوره آمده علمی بوده و در راستای بحث خداشناسی و معادشناسی به مسائل علمی نیز اشاره شده است.


استاد حوزه علمیه قم با بیان این که مسائل علمی سوره یاسین 4 بخش عمده دارد، اظهار داشت: اشارات علمی، شگفتی های علمی، اعجاز علمی و نظریه پردازی های علمی از جمله مواردی است که در این سوره بیان شده است.


وی ادامه داد: در یکی از آیات این سوره وجود کشتی ها در دریا را از نشانه های قدرت خداوند بیان می کند؛ اما این مسأله علمی نیست بلکه برای توجه دادن انسان از اشاره علمی استفاده شده است؛ در اشارات غالبا هدف توجه انسان به طبیعت و جهان هستی است و مطلب علمی خاصی ندارد.


حجت الاسلام رضایی اصفهانی با اشاره به شگفتی های علمی در آیات 39 و 40 سوره یاسین ابراز داشت: برخی از مطالب پیش از اسلام از سوی برخی دانشمندان مطرح شده بود به عنوان مثال برخی درباره کیهان شناسی مسائلی را مطرح کرده بودند که در قرآن نیز مسائل صحیح آن وجود دارد؛ مرحله شگفتی به اعجاز نرسیده است.


وی به اعجازهای علمی قرآن اشاره و عنوان کرد: قرآن کریم به عنوان مثال در سوره یاسین خبری علمی غیبی داده که پیش از قرآن از سوی کسی بیان نشده و پس از بیان قرآن کشف شده است، در آیه 38 سوره یاسین قرآن خلاف حس بشر سخن گفته است.


مدیر دانشکده قرآن و حدیث جامعة المصطفی خاطرنشان کرد: مردم تصور می کردند که خورشید حرکت کرده و طلوع و غروب می کند؛ اما قرآن کریم به مسأله واقعی اشاره کرده و می فرماید که خورشید ثابت بوده و زمین متحرک است،این در حالی ات که هیئت های گذشته قائل به حرکت خوشید بودند.


وی اضافه کرد: قرآن کریم به بسیاری از حقایق اشاره کرده که به ذهن هیچ بشری نرسیده است، قرآن کریم مطالب نظریه پردازی نیز دارد و مسائلی را که در قرآن آمده و برای بشر کشف نشده نظریه پردازی می کند؛ یکی از مسائل سخن گفتن دست انسان در قیامت است این یعنی دست قدرتی برای سخن گفتن دارد اما بشر کشف نکرده است./1323/پ202/س

ارسال نظرات