۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۲:۳۴
کد خبر: ۱۹۸۹۷۰
فعال انقلاب بحرین در گفت‎وگو با رسا:

انقلاب بحرین با مصر و تونس تفاوت دارد/ تا نابودی آل خلیفه ایستاده‎ایم

خبرگزاری رسا ـ دکتر راشد الراشد، از فعالان انقلاب بحرین به تشریح وضعیت انقلاب ملت بحرین از دوران شکل گیری تا به امروز پرداخت.
دکتر راشد الراشد دکتر راشد الراشد

 

25 بهمن 1389 بود که مردم مسلمان بحرین، در اعتراض به نظام حاکم بر این کشور، به خیابان ها ریختند و خواستار برکناری حکومت استبدادی آل خلیفه شدند که این خواسته با هجوم مزدوران حکومتی و کشته و زخمی شدن تعدادی از تظاهرکنندگان همراه بود.

 

بحرینی ها، این روز را «روز خشم» نامیدند و تا امروز به مبارزات عدالت طلبانه خود را در راه عدالت ادامه دادند و شهدا و مجروحان بسیاری را در راه آرمان های خود فدا کردند.

 

دکتر راشد الراشد، از فعالان انقلاب بحرین به دلیل شرکت در راهپیمایی 14 فوریه از سوی حکومت آل خلیفه به 15 سال حبس محکوم شده است و در حال حاضر خارج از این کشور اقامت دارد.

 

متن زیر حاصل گفت و گوی خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز با دکتر الراشد پیرامون انقلاب ملت بحرین است:

 

رسا ـ دلیل اصلی انقلاب ملت بحرین علیه حکومت آل خلیفه چه بود؟

 

آل خلیفه با موروثی کردن حکومت و انتقال آن به فرزندان خود و تسلط بر ذخائر و منابع طبیعی بحرین هیچ حقی به شهروندان شیعی نداده است. ظلم و ستم آل خلیفه و تسلط آن ها بر ارگان های دولتی، سبب شد تا ملت بحرین جهت اصلاح این حکومت ظالم انقلاب کند.

 در انقلاب های مردمی بحرین هیچ گونه مسأله طایفه گری وجود ندارد بلکه این انقلاب برای اصلاح نظام دیکتاتوری آل خلیفه که بر بحرین چیره شده انجام شده است. همه رهبران سیاسی و علمای دینی در انقلاب بحرین خواستار هیچ گونه نفع شخصی نبوده بلکه به دنبال حقوق ملت مظلوم بحرین هستند.

انقلاب بحرین خواستار اصلاح نظام موروثی آل خلیفه و برپایی حکومت شرعی و قانونی از درون مردم است و هدفی جز سرنگونی حکومت موروثی آل خلیفه ندارد. انقلاب بحرین جنایت های آل خلیفه و سلطه آنان که مدعی قانون مداری است را آشکار کرد و طبیعی است که آل خلیفه با جنایت های وحشتناک علیه شهروندان خود تهمت هایی را از جمله دعوای طائفه ای را به انقلاب ملت بحرین وارد سازد.

 

رسا ـ انقلاب ملت بحرین در چه مرحله ای قرار دارد؟

 

هر نظام دیکتاتوری و استبدادی برای تبرئه کردن خود به دسیسه های گوناگون چنگ می زند، حکومت آل خلیفه در مانوری رسانه ای بیان کرده که انقلاب ملت بحرین دعوایی طائفه ای در جهت رسیدن به قدرت است. وجود شیعیان بسیار در بحرین سبب شده تا انقلاب ملت به انقلاب های غربی از جمله انقلاب های مصر و تونس تبدیل نشود، با این وجود در رسانه ها گفته شده که انقلاب ملت بحرین به کمک غرب انجام گرفته است.

 

آل خلیفه ایران را به مداخله در امور داخلی بحرین متهم کرده، همان گونه که قذافی، علی عبدالله صالح و حسنی مبارک تظاهرات علیه حکومت خود را مداخله غرب در امور داخلی دانسته اند. کمک های غرب به انقلاب ملت بحرین از اساس دروغ است و مقامات آل خلیفه با این شعار دروغین سعی دارند تا با هر روشی معترضان به حکومت را از میان بردارند.

 

انقلاب های مردمی در تمام کشورهای اسلامی علیه دیکتاتور ها ریشه طایفه گری ندارد بلکه جهت اصلاحات و عدالت خواهی است. ملت بحرین در برهه کنونی آگاهی بیشتری نسبت به آل خلیفه پیدا کرده اند و آگاهانه و هدفمندتر از گذشته در تظاهرات ها شرکت می کنند.

 

عالمان دینی، رهبران سیاسی و فعالان انقلاب بحرین که در حال حاضر در خارج از بحرین هستند انقلاب را هدایت می کنند و مردم با آنان در ارتباط هستند. ارتش زرهی آل سعود که در بحرین خیمه زده است بیش از 50 مسجد این کشور را ویران کرده اما مردم با حضور در ویرانه های مساجد تخریب شده به اقامه نماز و ارتباط با داوند می پردازند.

 

مردم بحرین برخی از مساجد را دوباره بازسازی کردند و عالمان دینی با سفارشات فراوان مکرر به مردم گفتند که این مساجد و اماکن مذهبی را ترک نکنند و تأکید داشتند که در این مکان ها حضور داشته باشند. آل خلیفه با ویرانی ها هیچ وقت نتوانست جلوی ایستادگی مردم بحرین را بگیرد و صبر و ایستادگی از صفات مردم بحرین است.

 

دیدگاه اهل تسنن بحرین درباره این انقلاب چیست؟

 

بیش از 80 درصد از ملت بحرین شیعه هستند و برخی از برادران اهل سنت نیز همراه با شیعیان در تظاهرات ها شرکت می کنند. هشتاد درصد از مردم بحرین شیعه هستند و اهل سنت کمتر در تظاهرات شرکت کردند چون رابطه ای با این تظاهرات ندارند و بیشتر آن ها در ارگان های دولتی و پست و مقام دولتی هستند پس چگونه می خواهند در تظاهرات شرکت کنند.

 

بیش از 60 درصد از ملت بحرین در تظاهرات علیه حکومت شرکت کرده اند و این اکثریت خواستار مال و ثروت نیستند بلکه به دنبال حقوق بشر و کرامت انسانی هستند که این مسأله حق طبیعی بشر است. همه ملت ها می دانند که حکومت آل خلیفه استبدادی است و راهپیمایی ملت بحرین را اصناف بسیاری از جمله پزشکان، دانشجویان تشکیل می دهند.

 

رسا ـ وضعیت مردم از لحاظ روحی در مقابله با رژیم چگونه است؟

 

4 سال  است که از انقلاب ملت بحرین می گذرد و مردم همچنان پابند به آرمان های خود هستند، ملت بحرین می داند که که انقلاب چالش های بسیاری پیش رو دارد و تنها انقلابی است که با این هجمه وسیع مواجه است در حالی که برای دیگر انقلاب های منطقه چنین اتفاقی نیفتاده و این مسأله چالش مهمی است.

 

ایستادگی مردم بحرین در طول این 4 سال دستاورد بزرگی است که آل خلیفه از آن متحیر شده و توان توقف این خشم ملت را ندارد. ایستادگی ملت بحرین سبب نمایان شدن چهره واقعی آل خلیفه شده است چرا که مردم تنها خواستار نظام سیاسی عادل و برگرفته از ملت بحرین هستند. روحیه مردم بحرین با وجود ستم آل خلیفه و ویرانی مراکز مذهبی هچنان بالا است و هر گز از ظلم و ستم آل خلیفه سکوت نخواهند کرد.

 

رسا ـ کشور بحرین از نظر امنیتی در چه شرایطی به سر می برد؟

 

انقلاب بحرین شهدای بسیاری در راه عدالت و آرمان های اسلامی تقدیم کرده است و تنها به دنبال برگزاری انتخاباتی آزاد از سوی مردم بدون دخالت حکومت است. بسیاری از مردم بحرین از ظلم و ستم آل خلیفه به کشورهای دیگر رفته اند، برخی از علما در زندان و برخی در تبعید هستند و تعداد بسیاری از جوانان به جرم عدالت خواهی زیر شکنجه به شهادت رسیدند.

 

در بحرین بیشتر رسانه های آل خلیفه هیچ گونه خبری از انقلاب و کشتار شیعیان منتشر نمی کنند و بیشتر خبرهای انقلاب سانسور می شود.

 

رسا ـ کشورهای استکباری چه موضعی در قبال انقلاب بحرین اتخاذ کرده اند؟

 

مردم بحرین هر بار که عزم مخالفت با حکومت را سرداده بودند، استکبار جهانی ورود کرده و اعتراضات مردمی را سرکوب می کردند؛ چرا که بحرین را کشوری استراتژیکی می دانند. آمریکایی ها یک طرح مسالمت آمیز میان انقلاب مردمی بحرین و حکومت آل خلیفه پیاده کردند، لیکن انقلاب مردم بحرین که خواستار سرنگونی آل خلیفه هستند این طرح را رد کرد.

 

شعار مردم در بحرین این است که مذاکره نمی خواهیم بلکه به دنبال نابودی آل خلیفه هستیم، هیچ گفتمانی میان رهبران انقلاب بحرین و حکومت صورت نگرفته و انقلاب بحرین تن به مذاکره نداده است.

 

ملت بحرین می داند که حکومت آل خلیفه از سوی غرب بر سلطنت نشسته و به همین دلیل با این موضوع موافقت نکرده است. ملت خواستار محاکمه آل خلیفه و متجاوران است و اگر انقلاب مردمی این مذاکره را قبول کند تن به حکومت دیکتاتوری آل خلیفه می دهد.

 

غرب از مداخله در امور خاورمیانه به خصوص کشورهای عربی به دنبال چیست؟

 

باید به این نکته توجه داشت، که بحرین تا چندین سال پیش، بخشی از خاک ایران بوده، و این مسأله به هزار یا پانصد سال پیش برنمی گردد، بلکه به 40 سال قبل بر می گردد. جداسازی بحرین از ایران در اقدامی شیطانی از سوی انگلیس و آمریکا برای سلطه آنان بر منطقه خاورمیانه در سال 1971 میلادی صورت گرفت.

 

شاه دیکتاتور برای حفظ و به دست آوردن تنب بزرگ و تنب کوچک، جزیره بحرین را بر اساس توافق نامه ای علنی به استعمار گران بریتانیا تحویل داد، در دوران شاه دیکتاتور، طی فتوایی شیطانی از ملت بحرین خواسته بودند که یا به جدا شدن از ایران رأی دهند، یا از حکومت شاه پیروی کنند و بر این اساس جزیره بحرین از خاک ایران جدا شد.

 

مردم بحرین با وجود ذخایر فراوان نفتی در مناطق شبه جزیره عربستان، در فقر کامل به سر می برند که دلیل این مسأله نیز حکومت های ضالمانه آل خلیفه است. بحرینی ها هر بار که عزم مخالفت با حکومت را سرداده بودند، استکبار جهانی ورود کرده و اعتراضات مردمی را سرکوب می کردند؛ چرا که بحرین را کشوری استراتژیکی می دانند.

 

دولتمردان آمریکایی علت حمایت خود از آل سعود را تظاهرات و آشوب های خیابانی مردم در کشورهای عربی اعلام می کردند، اما امروزه ملت بحرین در کمال آرامش و مسالمت آمیز به خیابان ها آمده و به صورتی آرام خواستار اصلاح حکومت دیکتاتوری موروثی آل خلیفه هستند، پس چرا دولت مردان آمریکایی برای چندمین بار از اقدامات نظامی آل خلیفه در راستای سرکوب مردم بحرین حمایت می کند.

 

انقلاب ها و جنبش های بحرینی تا رسیدن به سرمنزل مقصود ادامه دارد و انقلاب های بحرینی برای تحقق اهداف خود و توجه نکردن به اتهام های وارده از سوی مقام های آل خلیفه، پایدار بوده و هیچ گاه متوقف نخواهند شد./9464/ب402/د

ارسال نظرات