۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۱۹۵۰۹۰
در مشهد؛

جشنواره فرهنگی هنری «بچه‎های مسجد» برگزار می شود

خبرگزاری رساـ مسیول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی از برگزاری جشنواره فرهنگی هنری«بچه های مسجد» ویژه اعضای کانون های مساجد استان خبرداد.
بچه هاي مسجد

به گزارش خبرگزاری رسا، محمد حسین عبداللهی، مسئوول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی ظهر امروز 25 دی در نشست خبری با موضوع جشنواره«بچه های مسجد» و «جشنواره تئاتر فجر» که در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان برگزار شد، از آغاز فراخوان دومین جشنواره «بچه های مسجد» همزمان با ماه ربیع الاول خبرداد.

وی ادامه داد: دومین جشنواره «بچه های مسجد» امسال در دو بخش ویژه‌برنامه‌ها و رقابتی است که هدف آن ایجاد جریان فرهنگی مستمر در ماه‌های پایانی سال است که اختتامیه آن نیزهمزمان با سالگرد تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در 18 اسفند برگزارمی شود.

10 اسفند آخرین مهلت ارسال آثار   

وی با بیان این که مهلت ارسال آثار به دومین جشنواره بچه های مسجد 10 اسفند است، تصریح کرد: ویژه برنامه های این جشنواره در سه شهرستان سبزوار با عنوان کاروان های فرهنگی، در نیشابور با عنوان جشنواره عکس و در تربت حیدریه با عنوان جشنواره قرآنی طوبی طراحی شده است.

مسئوول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی ادامه داد: در مشهد هم یک برنامه تخصصی اجرا می شود که شامل مسابقات فرهنگی و ورزشی با عنوان میثاق الرضا است و مسابقات هنرهای تجسمی و مسابقات تئاتر و مسابقات آهنگ آسمان نیزاز دیگر بخش های این ویژه برنامه است.

 وی درادامه درباره بخش رقابتی این جشنواره نیز گفت: بخش رقابتی با موضوعات احکام و اخلاق و عقاید و بخش مناسبتی نیز شامل مناسبت‌های پیش رو، هفته وحدت و دهه فجر است.

عبداللهی درادامه با بیان این که در سال گذشته یک هزار و 700 اثر به جشنواره رسیده ارسال  شد، گفت: پیش بینی می شود امسال با افزایش گستره مخاطبان در بخش های خانواده‌ها، جوانان، نوجوانان و نونهالان این تعداد آثار سیر صعودی داشته باشد.

مسئوول دبیرخانه های کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی با بیان این که در حال حاضر یک هزار و 500 کانون فرهنگی هنری مساجد در خراسان رضوی مشغول به فعالیت است که از برنامه پنجم توسعه نیزجلوتر است، اظهار داشت: ازاین تعداد900 کانون روستایی و 580 کانون در شهرهای استان و 22 کانون در مصلاهای  نماز جمعه و 15 باب کانون در دانشگاه فعالیت دارند.

وی افزود: از این تعداد 28 کانون تخصصی فعال ، 208 هسته پژوهشی، 49 مرکز خانه‌های نور و  یک هزار و 200 کتابخانه فعال کانون‌های فرهنگی مساجد در خراسان رضوی مشغول به فعالیت است.

مسئوول دبیرخانه های کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی در پاسخ به این پرسش خبرنگار خبرگزاری رسا درباره جوایز جشنواره و ملاک های انتخاب آثار برتر جشنواره«بچه های مسجد» گفت: این جشنواره در راستای ارتقای فعالیت های گروهی بچه های مسجد برگزار می شود و جوایز به کانون ها اختصاص می یابد و رشته های فردی در این جشنواره پیش بینی نشده است.

 برگزاری جشنواره ملی« بچه های مسجد» در سال آینده

سرابی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی درادامه ازبرگزاری جشنواره ملی« بچه های مسجد» در سال آینده خبرداد و گفت: شناخت ظرفیت های فرهنگی و هنری و نیروهای جوان و مستعد استان و بهانه ای برای استعدادهای ناب از جمله مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره است.

وی درادامه با اشاره به جشنواره ملی محراب که توسط دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی ازسری دوازدهمین جشنواره امام رضا(ع) برگزار می شود، اظهار داشت: این جشنواره در سه بخش برنامه های الگویی، تولیدی و پژوهشی در راستای نقش مساجد در توسعه و ترویج تعالیم و آموزه های رضوی برگزار می شود.

 وی با بیان این که در بخش تولیدی نیز این بخش شامل همه تولیداتی می شود که از سوی تشکل های فرهنگی مساجد با موضوعات رضوی و در قالب های اعلامی جشنواره به دبیرخانه ارسال می شودو تولیداتی که خارج از این ضوابط باشد داوری نخواهند شد،اظهار داشت: بخش سوم جشنواره نیز شامل آثار پژوهشی است که از سوی تشکل های فرهنگی مساجد به دبیرخانه جشنواره ارسال شود.

برگزاری جشنواره ملی محراب در سه بخش

وی درباره موضوعات بخش الگویی جشنواره ملی محراب تصریح کرد: جشنواره های محلی، جشن های مردمی، مسابقات فرهنگی و هنری، ایستگاه های فرهنگی و مسابقات کتابخوانی از مهمترین موضوعات این بخش است.

 سرابی فیلم کوتاه، فیلم مستند، پویانمایی، داستان کوتاه، شعر، نشریه، نشریه دیواری، پوستر و بروشوررا از مهمترین موضوعات بخش تولیدی این جشنواره عنوان کرد و گفت: بخش پژوهشی جشنواره نیز شامل موضوعاتی با سرفصل های مسجد و جوانان و نوجوانان و آموزه های رضوی، نقش مسجد در ترویج سبک زندگی رضوی، مسجد و ترویج خوبی ها و مهربانی ها و آموزه ای رضوی و تشکل های فرهنگی و معارف رضوی است.

یوسفی، سرپرست اداره هنرهای نمایشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی درادامه از برگزاری اولین دوره جشنواره تئاتر فجر همزمان با تهران در مشهد نیز خبرداد و گفت: این جشنواره از 28 دی تا سوم بهمن در مجموعه تئاترمشهد برگزار می شود.

وی افزود: دراین دوره از جشنواره سه اثر از تهران و چهار اثرهم از خراسان رضوی در مشهد اجرا دارند که برگزاری جلسات نقد و بررسی آثار و کارگاه های آموزشی از دیگر برنامه های جنبی این جشنواره است.

سرپرست اداره هنرهای نمایشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: تقدیر از اثر برگزیده از دیدگاه مخاطب در اختتامیه، اجرای نمایش های خیابانی نیز از جمله دیگر برنامه ها است./934/د101/س

ارسال نظرات