۰۷ آذر ۱۳۹۲ - ۰۱:۱۶
کد خبر: ۱۹۰۸۸۹
استاد حوزه و دانشگاه:

اخلاق اساسی‌ترین زیر ساخت سبک زندگی اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: تمدن غرب تمدن شیطانی است و براساس نگاه شیطان شکل گرفته است و نباید این تمدن برای ایران اسلامی الگو قرار گیرد، ما به عنوان زمینه سازان ظهور وقتی حرف برای گفتن داریم که سبک و سیاق زندگی‌هایمان 100 درصد اسلامی باشد.
حيدري کاشاني

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد باقر حیدری کاشانی، استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در مراسم عزاداری هیأت فرهنگی و مذهبی فدائییان ولایت که در مدرسه عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، به بررسی سبک زندگی حسینی پرداخت و گفت: تعیین سبک زندگی بسیار کلیدی و اساسی است تا در لابه لای چرخ دنده‌های غفلت و شیطان محوری استخوان‌های بشر خرد نشود.

وی ادامه داد: قبل از این‌که بشر به تفکر و افق حق برای رسیدن به سعادت دنیا و آخرت برسد شیطان و هواهای نفسانی استخوان‌ها او را خرد می‌کنند، کسی که در دایره اسلام وارد می‌شود خدا به وسیله انبیا و اولیا افق فکری‌اش را بر پایه عبودیت قرار می‌دهد، البته عبودیتی که عزت‌مندانه باشد نه حقیرانه.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این‌که افق زندگی ما به افق خوبان عالم و انسان‌های کامل بستگی دارد، اظهار داشت: داستان زندگی پیامبران در حقیقت الگوی زندگی ما است و ممکن است هر فردی به مصیبت یکی از انبیا مبتلا شود و خدا انبیا را برای نجات انسان‌ها از این گرفتاری‌ها الگو قرار داده است.

فرار فرد باید از ولایت شیطان به سوی ولایت الله باشد

وی افزود: وقتی فرد دردانه خدا شود به دنبال سبک زندگی اهل‌بیت(ع) و پیامبر(ص) می‌رود، سمت و سوی تمام دین به نوع نگرش و سبک زندگی ائمه(ع)‌ بستگی است، در سبک زندگی نباید نوع نگرش‌ها ظاهری باشد و بنیان، شاخه‌های اصلی را رها کرده و به دنبال زیر شاخه‌ها رفت.

حجت‌الاسلام حیدری کاشانی با تأکید بر این‌که سبک زندگی باید زیر ساخت‌های درست داشته باشد، خاطرنشان کرد: قرآن کریم «اعوذ بالله من شیطان رجیم و بسم الله الرحمن الرحیم» را شاخه و اصل زندگی ما بیان کرده است، تا این دو آیه در زندگی ما نباشد سبک زندگی اسلامی محقق نمی‌شود، البته به صورت عمیق نه لقلقه زبان.

وی تصریح کرد: «اعوذبالله من شیطان الرجیم و بسم‌الله الرحمن الرحیم» به معنی این است که فرد از ولایت شیطان فرار کرده و به ولایت الهی پناه می‌برد، زندگی فرد همیشه باید فرار به سمت ولایت الله باشد، وقتی فرد احساس امنیت از رذایل اخلاقی و شیاطین انسی، جنی داشته باشد به دنبال ولایت الله نمی‌رود.

تمدن غرب به سبب شیطانی بودن نمی‌تواند الگو برای ایران اسلامی باشد

استاد حوزه و دانشگاه غفلت کاذب را عامل ایجاد امنیت در وجود فرد از شیاطین خواند و خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) در روایتی می‌فرمایند «در وجود فرد هفتاد و پنج لشکر شیطان و هفتاد و پنج لشکر حق وجود دارد»، لشکر حق در درون فرد باید تقویت شود، فرار از اخلاق شیطانی به سوی اخلاقی الهی باید در تمام وجود فرد باشد.

وی یادآور شد: یکی از سپاهیان جهل و شیطان در وجود افراد تکبر است که در برابر آن تواضع و فروتنی قرار دارد، تا زمانی که فرد در وجود خود حریف تکبر پنهان نشود چگونه می‌تواند انتظار داشته باشد که سبک زندگی او اسلامی شود؟ ریشه بسیاری از زیر پا گذاشتن قانون‌ها به سبب تکبر پنهانی وجود افراد است.

خطیب توانای کشور با اشاره به این‌که ما باید به دنبال تحقق سبک زندگی اسلامی، مهدوی و حسینی در جهان باشیم، یادآور شد: تمدن غرب تمدن شیطانی است و بر اساس نگاه شیطان شکل گرفته است و نباید این تمدن برای ایران اسلامی الگو قرار گیرد، ما به عنوان زمینه سازان ظهور وقتی حرف برای گفتن داریم که سبک و سیاق زندگی‌هایمان 100 درصد اسلامی باشد.

وی بیان کرد: ما زمانی در برابر تمدن‌های غربی حرف برای گفتن داریم که بتوانیم آیات و روایت را در خانواده‌ها خودمان نهادینه کنیم، از دید ما به ضرب پلیس یا جریمه هزار یوروی کسی ارزش پیدا نمی‌کند، بلکه ما می‌گویم فردی ارزشی دارد که در پنهان نیز مراعات خدا را می‌کند.

اخلاق اساسی‌ترین زیر ساخت سبک زندگی اسلامی است

حجت‌‌الاسلام حیدری کاشانی اخلاق را زیر ساخت اساسی سبک زندگی اسلامی دانست و بیان داشت: فرد باید نهایت تواضع را در برابر خدا،‌ اولیا و خلق خدا داشته باشد، تربیت شدگان مکتب حسینی تکبر خود را در برابر خدا،‌ اولیا و امام(ع) از بین بردند از این‌رو لیاقت شهادت در رکاب امام حسین(ع) را پیدا کردند.

وی افزود: عمر بن سعد و یا شمر «اعوذبالله من شیطان رجیم» را تنها به صورت لقلقه زبان بیان می‌کردند، یکی از پیچیده‌ترین معادلات بشر در زندگی عاقبت به خیری یا عاقبت به شری است و حزب شیطان همیشه خسارت زاده است.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این‌که بازنگری و نوع نگرش ما به زندگی باید فرار از اخلاق شیطانی و پناهنده شدن به اخلاق رحمانی باشد، اظهار داشت: زمانی که به شخصیت اسلامی رسیده باشیم می‌توانیم سبک زندگی اسلامی را محقق کنیم، رسیدن به شخصیت اسلامی نیز با غلبه نسبی به سپاه شیطان و جهل ایجاد می‌شود.

خود شناسی نخستین گام عبور از تکبر است

وی ادامه داد: ریشه تمام معصیت‌ها‌، گناهان، طغیان‌ها و فرعونی، نمرودی شدن به سبب تکبر است، امیر مؤمنان(ع) در روایتی می‌فرمایند «به شدت از کبر بر حذر باش چرا که تکبر دردناک‌ترین عیب‌ وجودی فرد است و سبب ارتکاب به بزرگ‌ترین گناهان می‌شود، تکبر زینت و زیور ابلیس است».

حجت‌الاسلام حیدری کاشانی خودشناسی را نخستین راه عبور از تکبر خواند و یادآور شد: امام علی(ع) می‌فرماید «نخست انسان نطفه بد بود، آخر او نیز لاشه بد خواهد بود و وسط این نطفه و لاشه حمل کننده کثافات است»، اگر فرد عین نیاز خود را بشناسد چیزی باقی نمی‌ماند که تکبر داشته باشد.

وی تصریح کرد: حضرت زهرا(س) نیز می‌فرمایند «خدا نماز را واجب کرد تا انسان‌ها را از کبر و تکبر نجات دهد»، تکبر ویروس اخلاقی پنهان در وجود فرد است که همانند ویروس‌های پنهانی ناگهان فرد را زمین گیر می‌کند، اگر ریشه تکبر زده شود ریشه تمام گناهان زده می‌شود./993/ پ201/ن

ارسال نظرات