۱۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۸
کد خبر: ۱۸۶۴۶۹
رژیم صهیونیستی بر سر دو راهی؛

یهودی ماندن یا دموکراتیک شدن

خبرگزاری رسا ـ دیوان عالی اسرائیل درخواست ثبت واژه "اسرائیلی" برای ملیت شهروندان این کشور را رد کرده است.
يهوديان ساکن در سرزمين هاي اشغالي

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، دویچه وله آلمان در خبری گفت: دیوان عالی اسرائیل درخواست ثبت واژه "اسرائیلی" برای ملیت شهروندان این کشور را رد کرده است. به جای ثبت واژه عمومی "اسرائیلی" باید قید شود که شهروند، یهودی است یا عرب و یا دروزی.


به گزارش این خبرگزاری؛ 21 فعال اسرائیلی از دادگاهی خواستار آن شده بودند که از این پس شهروندان این کشور در اداره ثبت احوال یا به هنگام ثبت آدرس محل سکونت خود در شهرداری منطقه، تنها از واژه اسرائیلی برای ملیت خود استفاده کنند و دیگر لازم نباشد قید شود که آنها یهودی اند یا عرب یا دروزی.

قابل ذکر است پروفسور اورنان، کارشناس 90 ساله زبان شناسی بر این عقیده است که رژیم اسرائیل نمی تواند هم خود را یهودی بخواند و هم دمکراتیک باشد. او بر این باور است که ثبت هویت به عنوان یهودی توسط رژیم صهیونیستی "غیر دمکراتیک" است. این کارشناس زبان شناسی رأی دیوان عالی اسرائیل را "مأیوس‌کننده" خوانده است.


دویچه وله آلمان در ادامه به نقل از پرفسور اورنان افزود: این اقدام رژیم اسرائیل به مانند اقدام نازی های آلمان می باشد که در تلاش بودند بفهمند که چه کسی یهودی است و چه کسی یهودی نیست.


به گفته دویچه وله؛ مقامات دادگاه بر این عقیده است که درخواست ارائه شده نه مشکلی حقوقی، بلکه مشکلی فلسفی و سیاسی دارد. دادگاه اعلام کرد که به رسمیت شناختن واژه اسرائیلی برای تعیین هویت تمامی مردم این کشور، بنیان اسرائیل را به لرزه در خواهد آورد.


شایان ذکر است مشکل سیاسی گریبان گیر این رژیم بدین شرح است که این دولت غاصب، مدت ها در تکاپو است تا میان دمکراتیک بودن و تعیین هویت خود به عنوان سرزمینی یهودی، سازش برقرار کند. حدود یک چهارم شهروندان رژیم غاصب اسرائیل یهودی نیستند.


بخش بزرگی از مردم غیریهودی این سرزمین، اعراب و فلسطینی های دارای  گذرنامه این دولت می باشند. اغلب آنها مسلمان بوده و البته گروه بزرگی از مردم را نیز فلسطینی های مسیحی تشکیل می دهند.


بنابراین دولت غاصب صهیونیستی بر سر یهودی بودن و دموکراتیک بودن خود یک مشکل اساسی بر سر راه خود می بیند. اگر مسلمانان و مسیحیان را جزء خود به حساب آورد، دیگر به اصطلاح، کشوری تماما یهودی نخواهد بود و اگر آنان را شهروند درجه یک به حساب نیاورد از طرف جامعه بین الملل، دولتی دموکراتیک به شمار نخواهد آمد.


همچنین باید گفت غیر یهودیان سرزمین های اشغالی که تحت نظر دولت اشغالگر اسرائیل می باشند همواره شاهد تبعیضی فراگیر در سرزمین های خودشان هستند. عرب های ساکن روستاها و شهرهای این دولت غاصب، دستمزد و حقوق کمتری دریافت کرده و در پروژه های شهرسازی و مسکن نیز در مورد آنها تبعیض اعمال می‌شود.


در مورد تأمین مالی و تجهیز مدارس و استفاده از وسایل نقلیه عمومی نیز آنها شاهد تبعیض اند. در زندگی شهری، عرب ها شهروندانی‌ پایین تر به حساب می‌آیند.


دویچه وله آلمان در ادامه گفت: تبعیض سازمان یافته علیه جمعیت عرب اسرائیل عاملی مهم در به راه افتادن "انتفاضه 2" در سال 2000 میلادی بود که به مقاومت فلسطینی ها در برابر اشغال کرانه باختری رود اردن اطلاق می شود. این نتیجه ای بود که کمیسیون تحقیق دولت اسرائیل در پایان حوادث آن زمان به آن رسید.


دویچه وله به نقل از روزنامه "ها آرتص" اسرائیل افزود: با وجود گذشت 10 سال از زمانی که کمیسیون مورد نظر، تبعیض علیه شهروندان غیر یهودی اسرائیل را به باد انتقاد گرفت باز هم وضعیت تقریبا همان است و نابرابری بین یهودیان و عرب های اسرائیل همچنان به قوت خود باقی است.
/1421/1409/ح

 

ارسال نظرات