۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۹
کد خبر: ۱۲۸۴۱۱
نگاهی به فعالیت طلاب در فضای مجازی؛

وبلاگ گروهی پرسمان احکام

خبرگزاری رسا ـ وبلاگ پرسمان احکام ، وبلاگی گروهی است که از سوی تعدادی از طلاب حوزه علمیه قم در فضای مجازی به روز رسانی می‌شود.
وبلاگ گروهي پرسمان احکام


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وبلاگ پرسمان احکام، وبلاگی گروهی است که از سوی تعدادی از طلاب حوزه علمیه قم در فضای مجازی به روز رسانی می‌شود؛ احکام تقلید، احکام طهارت، احکام نماز، احکام خمس و زکات، اجکام مسائل پزشکی و احکام امر به معروف و نهی از منکر بخشی از موضوعاتی است که نویسندگان این وبلاگ به آن می‌پردازند.

بر اساس این گزارش، در بخش معرفی وبلاگ می‌خوانیم؛ «وبلاگ پرسمان احکام که هدف از ایجاد این وبلاگ پاسخگویی به مسائل شرعی شما دوستان و بیان تخصصی احکام است، در خدمت شما دوستان قرار گرفته تا پاسخ سوالات شرعی را به طور واضح بیان کند».

«احکام تقلید» نخستین موضوع این وبلاگ است و به بررسی اعلم در بین مراجع و حقیقت تقلید در زندگی انسانی و لزوم مرجعیت از دیدگاه عقل می‌پردازد، در بخشی از این پست می‌خوانیم؛ «در پرتو تقلید و پیروی از متخصصان و عالمان در هر فن و علمی، در جامعه انسانی و اسلامی، قانون و حق حاکم می‌گردد و بی‌نظمی و هرج و مرج‌طلبی از جامعه رخت بر می‌بندد، و هرکس در فن و تخصصی که به او مربوط نیست دخالت و اظهارنظر نمی‌کند. باتوجه به این مهم قرآن می‌فرماید: فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ.

در پستی با عنوان « عمل زیبایی و حکم وضو و غسل» به بررسی این موضوع از دیدگاه مراجع عظام تقلید پرداخته، در بخشی از آن آمده است؛ «در بعضی عمل های زیبایی هیچگونه چیز خارجی قرار داده نمیشه که معلومه برای وضو وغسلشون با قبل تفاوتی نمی کنه مثلا در مورد عمل بینی گاهی کاملا عمل زیر پوسته ویا در موردهای دیگه گاهی چیزی رو زیر پوست تزریق می کنند اما سوال جا هاییه که چیزی به بدن اضافه میشه مثل کاشتن مو یا ناخن و» ...

همچنین در پست « احکام نماز» به بیان مبطلات نماز، احکام ویژه آقایان، پوشش بدن در نماز، سفر بین وطن و دانشگاه و حد مسافت شرعی می‌پردازد.

در بخش احکام معاملات و بانکداری، آمده است؛ «یکی از سنت های رایج در بین مردم و بازاری ها و در زمان حال نیز متداول در بانک ها این است که شخص مبلغی را به عنوان ودیعه به شخص دیگران واگذار می کند، مشروط به این که مقداری را مثلاَ در انتهای هر سال به عنوان سود، از آن شخص دریافت نماید».

متأسفانه در بین برخی از مردم این طور رایج است که هنگامی که قرض می دهند و یا قرض می گیرند مبلغی را به عنوان سود پول از قرض گیرنده دریافت می کنند که این کار ربا بوده و حرام می باشد، لکن برخی این طور فکر می کنند که اگر طرفین به این امر راضی باشند این کار دیگر حرام نیست.

«حکم کپی رایت» یکی دیگر از پست‌های این وبلاگ است، در بخشی از آن می‌خوانیم؛ «یکی از مسائل بسیار مهم در دوران کنونی مسأله نرم افزارهایی است که در بازار موجود است، همان طور که می دانید در کشورهای پیشرفته تولید کنندگان نرم افزارها،بازی ها ، فیلم ها و ... مانند دیگر تولید کنندگان و مخترعان یک سری حقوق در نظر گرفته شده است و به عنوان نمونه کپی و رایت آن ها بدون اجازه تولید کننده ممنوع می باشد ، حال سئوال این است که اساساً تولید نرم افزار برای تولید کنندگان آن حقی ایجاد می کند؟آیات عظام امام، تبریزی، سیستانی و صافی: خیر حقی برای آنان ایجاد نمی کند. آیات عظام بهجت،خامنه ای و حید خراسانی: بنابر احتیاط واجب برای آنان حقی ایجاد می کند آیات عظام مکارم، فاضل و نوری همدانی: آری، از حقوق عقلایی به شمار می آید و برای آنان حق ایجاد می کند.

احکام نکاح و زناشویی، احکام طلاق، احکام روزه،احکام سر بریدن شکار، احکام میت، احکام خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها،‌ احکام عهد، نذر و قسم،‌ احکام وقف، احکام وصیت و ارث و احکام و مسایل متفرقه از دیگر موضوعات این وبلاگ است.

علاقه‌مندان به مشاهده و استفاده از وبلاگ پرسمان احکام می‌توانند به نشانی اینترنتی porseman.mihanblog.com مراجعه کنند./927/ت302/ن

ارسال نظرات