۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۶۹۴۸۸۹
دشتی مطرح کرد؛

«مبنا» مؤسسه ای برتر و شناخته شده در حوزه مسأله شناسی

«مبنا» مؤسسه ای برتر و شناخته شده در حوزه مسأله شناسی
دشتی گفت: ارتباط وسیع با نخبگان حوزوی، دانشگاهی و اجرایی و نهادهای موثر نظام این مرکز را به ترمینال دانش و جامعه و پزوهش و اجرا قرار داده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، دشتی رییس مرکز پژوهشی مبنا امروز در آیین رونمایی از کتاب نظام دفاعی اسلام از دیدگاه فقه مقارن  در ساختمان جامعه مدرسین حوزه علمیه گفت: ما در نظام مقدس جمهوری اسلامی در مرحله دولت سازی و جامعه سازی قرار گرفته ایم و باید از مرحله نظام سازی عبور کنیم و به سوی تکامل حرکت کنیم. مرکز پژوهشی مبنا در ذیل این دو مفهوم و در چهارچوب بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری گام برمی دارد و از مهم ترین اهداف مبنا تحقق منویات مقام عظمای ولایت حضرت آیت الله خامنه ای در امور دینی، فرهنگ و نهاد های دینی و کارآمدسازی نظام اسلامی در قالب پژوهش های راهبردی و کاربردی و تولید نظریات فقه پایه است.

وی با بیان اینکه مرکز پژوهشی مبنا خود را فرزند حوزه علمیه می داند، اظهار داشت: این مرکز می کوشد با تولید علم بومی حوزوی در راستای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی و با استفاده از اساتید و فضلاء حوزه علمیه تولید علوم انسانی اسلامی را در مقابل علوم انسانی غربی بریده از مبدا و معاد رقم بزند.

رییس مرکز پژوهشی مبنا افزود: به لطف خدا در این راستا پژوهش های گوناگونی از جمله این دو اثر فاخر که امروز برای رونمایی آن گردهم آمده ایم، در مرکز مبنا صورت گرفته اند که امیدواریم مرضی خداوند تبارک و تعالی و موثر در جامعه اسلامی قرار گیرد.

دشتی خاطرنشان کرد: اخذ مجوز دو درس خارج فقه در حیطه فقه اجتماعی، مجله علمی ترویجی فقه حکومتی، ارائه سه نظریه جدید فقهی و علمی از دیگر کوشش های مرکز پژوهشی مبنا است. ناگفته پیداست که ما هنوز اول راهیم و دست یاری طلب ما به سوی اساتید، علماء و همه صاحب نظران و دلسوزان دراز است.

وی با تأکید بر اینکه مرکز مبنا آسیب شناسی و مسأله شناسی های دقیق در حوزه دین، فرهنگ و نهادهای دینی و مردم سالاری های دینی انجام داده است، اظهار داشت: مفتخریم که امروز در سطح کشور مرکز مبنا موسسه ای برتر و شناخته شده در حوزه مسأله شناسی است.

دشتی با اشاره به فعالیت های پژوهشی این مرکز گفت: تاکنون 5 نظام واره در حوزه های مختلف،50 پژوهش جامع مسأله محور راهبرد گرا و ده ها گزارش راهبردی و ... در حوزه های دینی و فرهنگ و مردم سالاری دینی انجام شده است.

وی با بیان اینکه ارتباط وسیع با نخبگان حوزوی، دانشگاهی و اجرایی و نهادهای موثر نظام و حوزه علمیه قم موجب اتصال نهاد پژوهش به اجرا شده است، تصریح کرد:  این ارتباط مرکز پژوهش مبنا را به ترمینال دانش و جامعه و پژوهش و اجرا قرار داده است.

رییس مرکز پژوهشی مبنا در پایان خاطرنشان کرد: به پشتوانه یاری خداوند ادعا داریم که هر یک از نهادهای حوزوی، حاکمیتی و انقلابی مساله ای را به ما سفارش دهند با روش نوین راهبردی مساله محوری و در نظر گرفتن ابعاد فقهی، حقوقی و سایر ابعاد مساله آن را با رویکرد راهبردی بررسی و در نهایت راهبرد و راه حل های کاربردی و اجرایی برای آن مساله ارائه خواهیم داد و پای به پای نهاد مربوطه تا حل مساله گام برمی داریم./پ202/

ارسال نظرات