۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۶۹۴۸۸۸
با حضور آیت الله حسینی بوشهری؛

از دو اثر حجت الاسلام مهری رونمایی شد

از دو اثر حجت الاسلام مهری رونمایی شد
مراسم رونمایی از دو کتاب نظام دفاعی اسلام از دیدگاه فقه مقارن و بررسی نظام تبلیغی اسلام و سیر تطور آن با حضور آیت الله حسینی بوشهری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، آیین رونمایی از آثار پژوهشی حجت الاسلام محمد جواد مهری با عناوین نظام دفاعی اسلام از دیدگاه فقه مقارن و بررسی نظام تبلیغی اسلام و سیر تطور آن صبح امروز چهارشنبه با حضور آیت الله حسینی بوشهری رییس جامعه مدرسین حوزه، دشتی رییس موسسه پژوهشی مبنا، مهری نویسنده کتاب و جمعی از شخصیت های حوزوی در ساختمان جامعه مدرسین حوزه علمیه برگزار شد.

آیت الله حسینی بوشهری گفت:کتاب نظام دفاعی اسلام از دیدگاه فقه مقارن 9 سال سرمایه گذاری عمر یک فاضل در میدان حوزوی است، نه فاضلی که در گوشه ای از کتابخانه اش بنشیند و تنها به مسائل کتابخانه ای بسنده کند.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه خاطر نشان کرد:مترقی ترین قوانین اسلامی را با استفاده از فقه، آیات و روایات در این کتاب مطرح کرده که اسلام در رابطه با مسأله اسرا چه می گوید، در صحنه و میدان جنگ اسلام چه سخنی برای گفتن دارد، جنگ در اسلام یورش و غارتگری است یا اسلام منهج خاص خودش را در این مسأله دارد.

وی با بیان اینکه این کتاب در راستای گام دوم انقلاب به نگارش درآمده است، بیان کرد: نویسنده نظام را از منظر فقها به 3 بخش و معنا تقسیم کرده اند. نظام به معنای ساماندهی به زندگی و معیشت مردم، نظام به معنای کیان کشور اسلامی و نظام به معنای حکومت یا رژیم سیاسی که در اینجا مقصود منظور از حکومت حکومت اسلامی است.

در ابتدای این جلسه دشتی رییس مرکز پژوهشی مبنا با تأکیدبر اینکه مرکز مبنا آسیب شناسی و مسأله شناسی های دقیق در حوزه دین، فرهنگ و نهادهای دینی و مردم سالاری های دینی انجام داده است، اظهار داشت: مفتخریم که امروز در سطح کشور مرکز مبنا موسسه ای برتر و شناخته شده در حوزه مسأله شناسی است.

دشتی با اشاره به فعالیت های پژوهشی این مرکز گفت: تاکنون 5 نظام واره در حوزه های مختلف،50 پژوهش جامع مسأله محور راهبرد گرا و ده ها گزارش راهبردی و... در حوزه های دینی و فرهنگ و مردم سالاری دینی انجام شده است.

وی با بیان اینکه ارتباط وسیع با نخبگان حوزوی، دانشگاهی و اجرایی و نهادهای موثر نظام و حوزه علمیه قم موجب اتصال نهاد پژوهش به اجرا شده است، تصریح کرد: این ارتباط مرکز پژوهش مبنا را به ترمینال دانش و جامعه و پژوهش و اجرا قرار داده است.

سپس حجت الاسلام مهری نویسنده کتاب عنوان کرد: انگیزه این کار به گذشته های دور، آخر دهه هفتاد و با توجه به شرایط کاری که در نیروی قدس داشتم بر می گردد، یک روز فردی از من پرسید شما در چرا چه می کنید، این حرف جرقه ای را در ذهنم به وجود آورد، بعدها مشاهده کردم این سوال، سوال خیلی ها است که حضور جبهه مقاومت در فلسطین، لبنان، در مقطعی بوسنی، افغانستان و امروز یمن به چه دلیل است.

نویسنده کتاب ادامه داد: این مباحث موجب شد این کار شروع شود تا سال 1390 که دولتی برسر کار آمدند و به آشکارا بیان می کردند چراغی به خانه رواست به مسجد حرام است، بعدها صداهایی شنیده می شد که این سخنان را تقویت می کرد لذا برآن شدم تا از منظر فقه و قرآن و روایات به مسأله نظام دفاعی اسلام بپردازم./پ202/

ارسال نظرات